Poslaním Európskeho spotrebiteľského centra (ESC) je pomáhať a radiť spotrebiteľom v otázkach ich práv a povinnosti obchodníkov. Pri nakupovaní v rámci EÚ, Islandu, Nórska a Veľkej Británie ESC sprostredkúva mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov. Nezáleží pritom, či spotrebiteľ nakúpil v niektorej krajine v kamennej prevádzke, alebo prostredníctvom internetu. Na ESC sa každoročne obracia viac a viac spotrebiteľov. V uplynulom roku ich bolo 1 233.
Čoho sa týkajú cezhraničné spotrebiteľské spory
Najčastejšie sa spotrebitelia obracajú na ESC v prípadoch internetového predaja. Ide buď o nedoručený tovar, alebo spotrebiteľom predávajúci doručí niečo iné, ako si objednali. Pokiaľ sa spotrebiteľom nepodarí situáciu individuálne ESC kontaktuje partnerské centrum v krajine predávajúceho, ktoré prípad priamo rieši s obchodníkom. Často sa stretávame aj s prípadmi, že spotrebiteľ odstúpi od zmluvy v rámci 14 dňovej lehoty a nevie sa dočkať svojich peňazí aj mesiac po tom, napriek tomu, že v zmysle platnej legislatívy má obchodník vrátiť sumu do 14 dní odo dňa odstúpenia.Množstvo prípadov ESC rieši aj s leteckými spoločnosťami. Spočívajú buď v nevyplatení kompenzácie zo strany leteckej spoločnosti v prípade väčšieho meškaní, či zrušenia letu, alebo sa týkajú poškodenej, či stratenej batožiny. Sezónne sa ESC stretáva s nárastom prípadov súvisiacich s poskytovaním dovolenkových služieb. Mnohí spotrebitelia očakávajú od ubytovacích zariadení na základe poskytnutého opisu vyšší štandard s akým sa stretnú na mieste. Tiež sa stáva, že niektoré z vopred zaplatených služieb poskytnuté neboli.
Mimosúdne riešenie v číslach
V minulom roku ESC mimosúdne riešilo 543 cezhraničných sťažností, z toho 354 smerovalo voči obchodníkom zo zahraničia. V 189 prípadoch ESC pomáhalo zahraničným spotrebiteľom, ktorí mali problém so slovenským predávajúcim, či poskytovateľom služieb. Najviac prípadov ESC zdieľa s partnerským centrom v ČR. Zrejme aj kvôli jazykovej príbuznosti má najviac slovenských spotrebiteľov problém s českými obchodníkmi, ale platí to aj naopak. So slovenskými obchodníkmi naj-viac problémov riešili po českých spotrebiteľoch maďarskí, nasledovali rumunskí spotrebitelia a tiež spotrebitelia z Rakúska.
Ľudia veria reklame
V minulom roku sa ukázalo, že ľudia stále vo veľkej miere dôverujú tvrdeniam predávajúceho o kvalite či povahe výrobku uvádzané v reklame. Bez overenia situácie a hľadania recenzií investujú nemalé peniaze do výrobkov pochybného charakteru. V ESC rezonovali prípady klimatických zariadení bez hadice, či ponuky zdravotníckych pomôcok v rôznych periodikách. Odporúčame spotrebiteľom obzvlášť zvážiť nákup zdravotníckych pomôcok na diaľku bez konzultácie so svojim lekárom. V uplynulom roku sme riešili prípady najmä s neúčinnými načúvacími zariadeniami. Neúčinnosť takto zakúpených zdravotníckych pomôcok však nemusí byť jediná ich chyba. Nemusia byť totiž zdravotne nezávadné.
Ako sme pomohli:
- Spotrebiteľ si z českého e-shopu objednal slnečné okuliare. Ako ďalší krok bola podmienka poslať peniaze v hodnote 159 EUR vopred prevodom na účet. Po pripísaní peňazí na e-shop sa spotrebiteľovi nikto z e-shopu neozýval. Po viacnásobnom dotazovaní spotrebiteľovi prisľúbili zaslanie tovaru do 2 týždňov. Ani po mesiaci však spotrebiteľ slnečné okuliare nemal. Spotrebiteľ teda odstúpil od zmluvy a pýtal si svoje peniaze späť. Po oslovení predajcu zo strany našich kolegov z partnerského centra, spotrebiteľovi peniaze nakoniec cinkli na účte.
- Spotrebiteľ si z e-shopu prevádzkovaného nemeckou spoločnosťou objednal značkový bicykel. Na bicykli sa vyskytli vady a preto zaslal bicykel kuriérom na reklamáciu. Ani po mesiaci však spotrebiteľovi neprišlo vyrozumenie, v ktorom by predávajúci navrhol riešenie. Keďže na Slovensku platí 30 dňová lehota na vybavenie reklamácie a e-shop, ktorý zameriava svoju činnosť na našich spotrebiteľov ju musí dodržiavať, spotrebiteľ po uplynutí tejto lehoty odstúpil od zmluvy. Predávajúci vrátil spotrebiteľovi peniaze až po argumentácii zo strany našich nemeckých kolegov.
- Spotrebiteľ z Írska si chcel dovolenku na Slovensku vychutnať na požičanom aute. Vytvoril si rezerváciu v cene 316 Eur. Spotrebiteľovi bola pri prevzatí vozidla z dôvodu zálohy zablokovaná suma 500 Eur. Po skončení prenájmu a odovzdaní vozidla bola spotrebiteľovi vrátená platba za depozit vo výške 481,24 Eur. Z depozitu mu bol stiahnutý poplatok, o ktorom nebol pri rezervácii vozidla vopred informovaný. V zmysle príslušných právnych predpisov je predávajúci povinný pred uzavretím zmluvy uzavretej na diaľku informáciu o celkovej cene služby vrátane dane z pridanej hodnoty a všetkých ostatných daní alebo ak vzhľadom na povahu tovaru alebo služby nemožno cenu primerane určiť vopred, spôsob, akým sa vypočíta. Ak je nesplnenie tejto povinnosti spôsobilé uviesť spotrebiteľa do omylu o celkovej cene služby alebo o spôsobe výpočtu celkovej ceny, spotrebiteľ nie je povinný cenu za dodaný tovar alebo poskytnutú službu uhradiť. V rámci mimosúdneho riešenia tohto prípadu so slovenskou spoločnosťou zaoberajúcou sa prenájmom vozidiel bola spotrebiteľovi vrátená platba vo výške 18,76- Eur.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok