Ako si užiť jarné prázdniny v pohode a bez stresu

Pripravili sme si preto pre vás niekoľko užitočných rád, na čo by ste si mali pri ceste do zahraničia počas jarných prázdnin dať pozor.

Blížia sa jarné prázdniny počas ktorých sa mnohí z vás vyberú užiť si so svojim deťmi jarnú lyžovačku nielen na Slovensku, ale i do zahraničia.

Pripravili sme si preto pre vás niekoľko užitočných rád, na čo by ste si mali pri ceste do zahraničia dať pozor a na čo by ste nemali zabudnúť, ako i informácie o vašich spotrebiteľských právach týkajúcich sa cestovania.

Porovnávajte viaceré ponuky

Aby ste si vybrali pobyt skutočne šitý na mieru, doprajte si  v prvom rade  dostatok času a porovnávajte rôzne ponuky.

Cena zájazdu musí byť v ponuke uvedená vrátane všetkých daní a poplatkov  alebo,  ak tieto nemožno presne vopred určiť, je vás cestovná kancelária či agentúra povinná informovať o všetkých dodatočných nákladoch, ktoré môžu byť do ceny zahrnuté.

Požičanie lyžiarskej výstroje

Vždy si požičanú výstroj najskôr starostlivo skontrolujte a akékoľvek závady nahláste pred jej prevzatím, aby ste predišli nepríjemnostiam. Požičovňa by si  od vás mohla požadovať náhradu za to, že ste výstroj poškodili vy.

Nezabudnite, že požičovňa nemá právo požadovať aby ste jej ponechali ako zálohu váš doklad totožnosti. Tento postup je nezákonný a môže viesť ku krádeži  vašich osobných údajov. Požičovňa od vás môže požadovať len primeranú finančnú zálohu alebo si vaše údaje z dokladu totožnosti opísať.

Skipas

Pred jeho kúpou si vždy overte si v obchodných podmienkach prevádzkovateľa lyžiarskeho strediska za akých podmienok môžete žiadať vrátenie peňazí, ak nebudete môcť skipass využiť. Prevádzkovatelia lyžiarskych stredísk napríklad vrátenie peňazí väčšinou neumožňujú v prípadoch mimoriadnych okolností, ako je prerušenie prevádzky lyžiarskych vlekov v dôsledku zlého počasia alebo iných nepredvídaných okolností mimo kontroly prevádzkovateľa strediska.

Nezabudnite na povinnú zimnú výbavu auta

Pokiaľ sa rozhodnete kamkoľvek vycestovať vlastným autom v zimnom a jarnom období, overte si, či podľa cestných predpisov krajín, ktorými budete prechádzať, vrátane krajiny vašej cieľovej destinácie, nie je povinné mať auto vybavené zimnými pneumatikami alebo reťazami.

V rámci krajín Európskej únie sú zimné pneumatiky povinné v Bulharsku, Chorvátsku, Lotyšsku, Litve, Švédsku, Slovinsku, kým na Slovensku, v Česku, Rakúsku, Nemecku, Fínsku, Luxembursku, Nórsku a Rumunsku sú povinné, len ak si to vyžadujú poveternostné podmienky. Vo  Francúzsku, Taliansku a Španielsku sú zase povinné len na cestách označených  osobitnou dopravnou značkou.

Podrobnejšie informácie týkajúce sa povinnej  zimnej výbavy aút,  podľa jednotlivých krajín EÚ, nájdete na stránke nášho partnerského  Európskeho spotrebiteľského centra v Nemecku.

Cestovanie medzinárodným vlakom a autobusom

Ak cestujete verejnou hromadnou dopravou, môžete sa počas cesty stretnúť s nepríjemnosťami v podobe zrušenia alebo meškania vášho spoja.

Práva cestujúcich autobusovou a vlakovou dopravou v rámci EÚ, upravuje Nariadenie EP a Rady (EÚ) č. 181/2011 zo 16. februára 2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave a Nariadenie EP a Rady (ES) č. 2021/782 z 29. apríla 2021 o právach a povinnostiach cestujúcich v železničnej preprave. Obe tieto nariadenia sa uplatňujú na medzinárodné spoje.

Práva cestujúcich v prípade meškania spoja

V prípade, ak bol  vlak alebo autobus zrušený, vlak mešká viac ako 1 hodinu alebo autobus s plánovanou dĺžkou cesty viac ako 250 km mešká viac ako 2 hodiny  máte právo vybrať si medzi :

  • vrátením ceny cestovného lístka, vrátane spiatočnej cesty do pôvodného miesta odchodu
  • pokračovaním v ceste alebo presmerovaním do cieľovej destinácie za porovnateľných podmienok.

Ak vám autobusový dopravca neponúkne na výber vyššie uvedené možnosti, máte tiež nárok na náhradu škody vo výške 50 % z ceny lístka.

V prípade cesty vlakom máte, bez straty práva pokračovať v preprave, nárok na náhradu škody vo výške 25 % z ceny cestovného lístka, ak je meškanie vášho spoja 60 až 119 minút alebo 50 % z ceny cestovného lístka, ak je meškanie vášho spoja aspoň 120 minút. Železničný podnik však nie je povinný platiť náhradu škody, ak je schopný preukázať, že meškanie spôsobili mimoriadne okolnosti.

Ďalšie informácie o vašich právach pri cestovaní vlakom alebo autobusom sa dozviete v našich článkoch:

Pamätajte na poistenie a nezabudnite na Európsky preukaz zdravotného poistenia

Pred cestou do zahraničia vám odporúčame pribaliť si bezplatný Európsky preukaz zdravotného poistenia, ktorý vám uľahčí využívanie zdravotnej starostlivosti v Európskej únii, krajinách EZVO a v Spojenom kráľovstve a Írsku. S týmto preukazom máte nárok na nevyhnutné ošetrenie v rámci systému verejnej zdravotnej starostlivosti na rovnakom základe ako štátni príslušníci danej krajiny.

Odporúčame vám tiež cestovné poistenie vrátane poistenia storna zájazdu/ubytovania, ktoré pokryje nielen liečebné náklady  v zahraničí, ale ak pobyt budete musieť zrušiť,  uhradí za vás storno poplatky, ktoré môžu predstavovať až 100 % zaplatenej ceny, v závislosti od času, kedy rezerváciu zrušíte.

Pomoc doma

V prípade problémov v zahraničí vám ponúkame bezplatnú právnu pomoc a poradenstvo pri riešení vašich sťažností a sporov.

Ak máte spor s obchodníkom so sídlom v SR môžete sa obrátiť na niektorý zo subjektov alternatívneho riešenia sporov (ARS). Podrobné informácie o tomto konaní a zoznam subjektov ARS nájdete na webovej stránke ministerstva hospodárstva.

Odporúčané články

Help from ECC-Net

Šesť príbehov spolupráce európskych spotrebiteľských centier

Úspešné príbehy spolupráce európskych spotrebiteľských centier, ktoré sme zozbierali pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv.

15. Marec – Svetový deň spotrebiteľských práv: Mimoriadny rok 2020!

Dnes si pripomíname Svetový deň spotrebiteľských práv. Práva spotrebiteľov ovplyvnili minuloročné mimoriadne udalosti. Globálna pandémia mala negatívne dopady na cestovný …
Zobraziť článok

Čo môžete urobiť keď letecký dopravca nereaguje

V roku 2020 bolo zrušené veľké množstvo letov. Väčšina cestujúcich žiadala od leteckých spoločností vrátenie platieb, pretože kvôli cestovným obmedzeniam …
Zobraziť článok