15. Marec – Svetový deň spotrebiteľských práv: Mimoriadny rok 2020!

Dnes si pripomíname Svetový deň spotrebiteľských práv. Práva spotrebiteľov ovplyvnili minuloročné mimoriadne udalosti. Globálna pandémia mala negatívne dopady na cestovný ruch a leteckú dopravu. Na druhej strane bola pre mnohých impulzom, aby si osvojili ekologickejšie správanie.

Spotrebitelia strávili omnoho viac času doma

Keďže spotrebitelia výrazne menej lietali, cestovali a viac času trávili doma, vo väčšej miere si kupovali lokálne výrobky od domácich obchodníkov. Lockdown a pobyt doma vyriešil aj dopravné zápchy efektívnejšie než akékoľvek vládne a lokálne opatrenia. Pobyt doma znamená aj nižšie emisie uhlíka.

V dôsledku zníženej mobility, ako aj zavretých obchodov, dramaticky vzrástol záujem o nakupovanie online. Elektronický obchod sa preto tešil nevídanému nárastu. S nárastom tohto segmentu sme zaznamenali aj nárast problematických prípadov, ktoré sa týkali internetových nákupov. Išlo najmä o nákupy z tzv. internetových nákupných galérií.

Sieť ECC-Net pomáhala rekordnému počtu spotrebiteľov

Dôsledky udalostí, ktoré ovplyvnili správanie spotrebiteľov sme zaznamenali v rámci siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net (sieť ECC-Net) aj v doposiaľ vôbec najvyššom medziročnom náraste prípadov. Oproti roku 2019 vzrástol počet kontaktov o tretinu. Z 167 833 kontaktov bolo prijatých na vybavenie 22 323 prípadov so zahraničným obchodníkom, z ktorých 62 percent sa podarilo vybaviť úspešne. Opatrenia zamerané na digitalizáciu služieb, optimalizáciu procesov, synchronizáciu práce celej siete ECC-Net nám pomohli zvládnuť výrazný nárast záujmu o naše služby, ako aj nečakaný rýchly prechod na prácu z domu.

Výzvy pre budúcnosť

Uvedomujeme si výzvy, ktorými sú napríklad obmedzené prírodné zdroje, zmena správania spotrebiteľov a technologický rozvoj. V nasledujúcich rokoch sa zameriame najmä na ekologické témy a trvalo udržateľnú spotrebu.

Nedostatočné alebo klamlivé informácie zo strany obchodníkov o ekologických tvrdeniach na výrobkoch môžu spotrebiteľom nákupné rozhodnutia komplikovať. V rámci našich možností budeme spotrebiteľov povzbudzovať, aby aj v cezhraničnom kontexte bolo ich správanie zodpovedné a aby zvažovali pri svojich nákupných rozhodnutiach vplyv na udržateľnosť. 

Odporúčané články

Help from ECC-Net

Šesť príbehov spolupráce európskych spotrebiteľských centier

Úspešné príbehy spolupráce európskych spotrebiteľských centier, ktoré sme zozbierali pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv.

Čo môžete urobiť keď letecký dopravca nereaguje

V roku 2020 bolo zrušené veľké množstvo letov. Väčšina cestujúcich žiadala od leteckých spoločností vrátenie platieb, pretože kvôli cestovným obmedzeniam …
Zobraziť článok

Brexit: Ako sa zmenili vaše spotrebiteľské práva

Prechodné obdobie Brexitu sa skončilo a Spojené kráľovstvo s Európskou úniou uzavreli Dohodu o obchode a spolupráci, ktorá vstúpila do …
Zobraziť článok