Dnes si pripomíname Svetový deň spotrebiteľských práv. Práva spotrebiteľov ovplyvnili minuloročné mimoriadne udalosti. Globálna pandémia mala negatívne dopady na cestovný ruch a leteckú dopravu. Na druhej strane bola pre mnohých impulzom, aby si osvojili ekologickejšie správanie.
Spotrebitelia strávili omnoho viac času doma
Keďže spotrebitelia výrazne menej lietali, cestovali a viac času trávili doma, vo väčšej miere si kupovali lokálne výrobky od domácich obchodníkov. Lockdown a pobyt doma vyriešil aj dopravné zápchy efektívnejšie než akékoľvek vládne a lokálne opatrenia. Pobyt doma znamená aj nižšie emisie uhlíka.
V dôsledku zníženej mobility, ako aj zavretých obchodov, dramaticky vzrástol záujem o nakupovanie online. Elektronický obchod sa preto tešil nevídanému nárastu. S nárastom tohto segmentu sme zaznamenali aj nárast problematických prípadov, ktoré sa týkali internetových nákupov. Išlo najmä o nákupy z tzv. internetových nákupných galérií.
Sieť ECC-Net pomáhala rekordnému počtu spotrebiteľov
Dôsledky udalostí, ktoré ovplyvnili správanie spotrebiteľov sme zaznamenali v rámci siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net (sieť ECC-Net) aj v doposiaľ vôbec najvyššom medziročnom náraste prípadov. Oproti roku 2019 vzrástol počet kontaktov o tretinu. Z 167 833 kontaktov bolo prijatých na vybavenie 22 323 prípadov so zahraničným obchodníkom, z ktorých 62 percent sa podarilo vybaviť úspešne. Opatrenia zamerané na digitalizáciu služieb, optimalizáciu procesov, synchronizáciu práce celej siete ECC-Net nám pomohli zvládnuť výrazný nárast záujmu o naše služby, ako aj nečakaný rýchly prechod na prácu z domu.
Výzvy pre budúcnosť
Uvedomujeme si výzvy, ktorými sú napríklad obmedzené prírodné zdroje, zmena správania spotrebiteľov a technologický rozvoj. V nasledujúcich rokoch sa zameriame najmä na ekologické témy a trvalo udržateľnú spotrebu.
Nedostatočné alebo klamlivé informácie zo strany obchodníkov o ekologických tvrdeniach na výrobkoch môžu spotrebiteľom nákupné rozhodnutia komplikovať. V rámci našich možností budeme spotrebiteľov povzbudzovať, aby aj v cezhraničnom kontexte bolo ich správanie zodpovedné a aby zvažovali pri svojich nákupných rozhodnutiach vplyv na udržateľnosť.
Odporúčané články
Ako si užiť jarné prázdniny v pohode a bez stresu
Pripravili sme si preto pre vás niekoľko užitočných rád, na čo by ste si mali pri ceste do zahraničia počas …
Zobraziť článok
Šesť príbehov spolupráce európskych spotrebiteľských centier
Úspešné príbehy spolupráce európskych spotrebiteľských centier, ktoré sme zozbierali pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv.
Čo môžete urobiť keď letecký dopravca nereaguje
V roku 2020 bolo zrušené veľké množstvo letov. Väčšina cestujúcich žiadala od leteckých spoločností vrátenie platieb, pretože kvôli cestovným obmedzeniam …
Zobraziť článok