Spotrebiteľský sprievodca letnou dovolenkou počas pandémie

Už je to poriadne dlho odkedy sme mali bezstarostnú dovolenku v zahraničí a neistota, či bude dovolenka bezpečná pokračuje aj teraz.  Často meniace sa opatrenia prijímané počas pandémie môžu dovolenku negatívne ovplyvniť a stále existuje reálne riziko, že ochorenie COVID-19 naše dovolenkové plány naruší rovnako ako v roku 2020. Pamätajte, že tisíce dovolenkárov stále čakajú na platby od cestovných kancelárií a leteckých spoločností. Pri plánovaní dovolenky preto odporúčame prezrieť ponuky pobytov do vami vybraného cieľového miesta od viacerých cestovných kancelárií. Pri prezeraní recenzií na internete sa zamerajte na ich prístup k zákazníkom počas roku 2020, aby ste získali predstavu o tom, ako môžu riešiť prípadné problémy v tomto roku.

Flexibilita je kľúč

Ak je to možné zakúpte si dovolenku s flexibilnými podmienkami rezervácie. Tie vám umožnia zrušiť alebo zmeniť rezerváciu až do dátumu odchodu. Cenovo dostupnú službu bezplatného zrušenia rezervácie ponúkajú aj tie spoločnosti, u ktorých to bolo donedávna zriedkavé. Ak si rezervujete ubytovanie, vyberte si izbu s možnosťou bezplatného storna a to aj napriek tomu, že si za ňu priplatíte. Možnosť bezplatného storna určite oceníte v prípade, že nebudete môcť vycestovať.

Zistite si storno poplatky

Nie každý pobyt je možné zakúpiť s možnosťou bezplatného storna. Ak ste si zarezervovali pobyt alebo zájazd online a neskôr vám vyskočila výhodnejšia ponuka, pred zrušením pôvodnej rezervácie si pozorne prečítajte podmienky zmluvy, pretože storno poplatky môžu byť prekvapivo vysoké. To platí aj na prípady, keď si svoju voľbu rozmyslíte iba niekoľko hodín po potvrdení vašej rezervácie.

Cestovné poistenie ako nevyhnutnosť

Pred vycestovaním si nezabudnite zabezpečiť cestovné poistenie. Európsky preukaz zdravotného poistenia síce umožňuje prístup k nevyhnutnej zdravotnej starostlivosti, avšak nepokrýva súkromnú zdravotnú starostlivosť, ani ďalšie náklady, ako napr. transport domov, karanténu alebo zrušené služby. Vrátenie platby vám v týchto prípadoch negarantujú právne predpisy. Ak ste uzavreli cestovné poistenie, dobre si prečítajte poistné podmienky, na základe ktorých vám bude vyplatené poistné plnenie. Ani komplexné cestovné poistenie vám nemusí pokryť všetky náklady. Preto si ešte pred objednaním pobytu overte, či máte pripravenú dostatočnú finančnú rezervu na neočakávané výdavky a zmeny počas cesty.

Sledujte podmienky a vyhnite sa zdržaniu a pokutám

Cestovateľský semafór umožňuje ľahký a jasný prehľad o epidemiologickej situácií v zahraničí. Informácie o rôznych zavedených opatreniach vrátane požiadaviek týkajúcich sa karantény a testovania cestujúcich v jednotlivých krajinách nájdete na portáli Re-open EU.

Pred cestou sa môžete dobrovoľne zaregistrovať na stránke Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitosti SR, pričom táto registrácia umožňuje získavať automatické notifikácie o zmenách cestovných odporúčaní pre jednotlivé destinácie.

Spotrebiteľské informácie v mobile

Keď sa počas dovolenky dostanete do problémov, hľadanie správnych informácií môže byť náročné. Stiahnite si preto našu mobilnú aplikáciu „ECC-Net: Travel“, ktorá pomáha uplatniť nároky v stresových situáciách tým, že prezentuje niektoré najdôležitejšie vety v cudzom jazyku. Okrem toho sú pre potreby núdze k dispozícii užitočné adresy a telefónne čísla. Aplikácia je k dispozícii v 25 európskych jazykoch a vo všetkých 27 členských krajinách EÚ, ako aj na Islande, Nórsku a vo Veľkej Británii. Aplikácia „ECC-Net: Travel“ je k dispozícii na stiahnutie pre Android a iOS.

Nahláste dopravcu na príslušný orgán

Kvôli meniacim sa protipandemickým opatreniam leteckí dopravcovia často rušia svoje lety. V minulom roku sme sa stretávali s prípadmi, v ktorých spotrebitelia čakali na úhradu platby aj niekoľko mesiacov. Pri zrušení letu by k jej vráteniu malo dôjsť do siedmych dní. Ak čakáte na úhradu platby niekoľko týždňov a nepomohlo ani riešenie prípadu mimosúdnou cestou, skúste sa ešte obrátiť na národný orgán dozoru nad leteckou dopravou v krajine odletu. Celý proces to môže významne urýchliť. Spotrebitelia, ktorých sme po neúspešnom ukončení riešenia prípadov odporučili na dozorný orgán v Rakúsku nás spravidla po 4 týždňoch informovali o vrátení platieb.

Odložte si bločky

V prípade zrušenia letu alebo meškania letu o viac ako dve hodiny sa letecká spoločnosť musí o vás primerane postarať. Mala by vám ponúknuť občerstvenie v rozsahu primeranom k čakacej dobe. Ak je náhradný let až na druhý deň a je nevyhnutné zabezpečiť aj ubytovanie, malo by byť na náklady leteckej spoločnosti. Toto právo zahŕňa aj náklady na dopravu medzi letiskom a miestom ubytovania. Pokiaľ letecká spoločnosť starostlivosť nezabezpečí, môžete si občerstvenie a prípadne aj ubytovanie zabezpečiť samostatne. Nezabudnite si odložiť všetky doklady, ktoré preukazujú vzniknuté náklady, aby ste mohli neskôr požiadať o preplatenie týchto výdavkov. Zbytočne však neutrácajte, pretože výdavky, ktoré nie sú primerané rozsahu čakania vám dopravca neuhradí.

Kontaktujte nás

Ako členovia siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net sprostredkujeme mimosúdne riešenie akéhokoľvek spotrebiteľského problému s obchodníkom s iného členského štátu EÚ, Islandu, z Nórska či Veľkej Británie. Naše služby sú bezplatné. Kontaktujte nás s dokladmi preukazujúcimi vaše tvrdenia a s písomnou komunikáciou s obchodníkom, ktorou ste sa snažili vzniknutú situáciu vyriešiť. V prípade oprávnenosti vášho nároku, naše partnerské centrum v krajine obchodníka prípad prevezme na riešenie.

Odporúčané články

Nové pravidlá pri nakupovaní z tretích krajín

Nové pravidlá platenia dane z pridanej hodnoty (DPH) pri cezhraničnom elektronickom obchode, ktoré sú platné od 1. júla 2021,  sú …
Zobraziť článok

Tipy ako neprísť o peniaze a radosť z dovolenky

Po stresujúcom roku prichádza príležitosť užiť si voľný čas počas letných dovoleniek. Mnohí z nás si to spájajú najmä s pobytom pri …
Zobraziť článok

Deň Európy: Sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net od začiatku pandémie COVID-19 zachránila spotrebiteľom viac ako 4 milióny eur

Vďaka sieti európskych spotrebiteľských centier ECC-Net sa spotrebiteľom, ktorých práva boli porušené v dôsledku pandémie COVID-19 podarilo získať späť 4 milióny eur.