Na sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net sa obracajú spotrebitelia s rôznymi problémami od reklamácií deravých topánok, cez meškajúci let, až po rôzne podvody. Pri komunikácii so spotrebiteľmi neraz zistíme, že nepoznajú alebo nevyužívajú dostupné možnosti riešenia. Niekedy zvolia nesprávny postup a napríklad namiesto uplatnenia reklamácie u zahraničného predávajúceho sa obrátia listom priamo na ambasádu, čo môže minimálne spomaliť dosiahnutie riešenia.
Šesť krokov ako si uplatniť svoje práva
- Zistite, či je váš nárok oprávnený. Vyhľadajte informácie na internete alebo na našej webovej stránke či v mobilnej aplikácii. Ak informácie neviete zistiť alebo máte o svojich právach pochybnosti, v prípade cezhraničných sporov sa môžete obrátiť na nás a v prípade vnútroštátnych sporov sa môžete obrátiť na niektoré zo spotrebiteľských združení.
- V druhom kroku odporúčame písomne kontaktovať obchodníka s cieľom vyriešiť vzniknutý problém.
- Ak ste neuspeli a potrebujete ďalšiu pomoc pokúste sa spor vyriešiť mimosúdnou cestou. V prípade problémov so zahraničným obchodníkom môžeme spor riešiť prostredníctvom nášho partnerského centra v krajine obchodníka. Ak obchodník sídli na Slovensku môžete využiť alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov.
- Pri platbe kartou, môžete reklamovať transakciu a požiadať vašu banku o vrátenie platby prostredníctvom vydavateľa karty. Táto služba sa volá „Chargeback“.
- Ak nákup prebehol online, ďalším krokom môže byť využitie platformy Riešenie sporov online, ktorá predstavuje jednotný bod pre urovnávanie sporov medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi v EÚ pri domácich a cezhraničných nákupoch cez internet.
- Ak neuspejete s mimosúdnymi pokusmi riešenia vášho sporu, môžete sa obrátiť na súd. S cieľom sprístupniť spory prijala EÚ zjednodušené pravidlá pre niektoré cezhraničné súdne konania.
Ak ste sa stali obeťou podvodu, neváhajte a obráťte sa na políciu
Mimosúdne riešenie sporov má zmysel, iba ak je obchodník dôveryhodný. Ak máte podozrenie, že niečo nie je v poriadku a stali ste sa obeťou podvodu, skontrolujte e-shop cez náš nástroj Webshop Check, ktorý vám pomôže rozhodnúť sa, či ide o dôveryhodný e-shop.
Porušili vaše práva? Poďme to vyriešiť!
V novej brožúre nájdete návod ako lepšie a efektívnejšie presadzovať svoje práva pri riešení každodenných problémov, pretože presne to je poslaním siete ECC-Net. Postačí ak budete nasledovať farebné šípky, ktoré vás nasmerujú možnosťami, ktoré máte.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok