Európske spotrebiteľské centrum v SR pomáhalo aj v roku 2021

Poslaním Európskeho spotrebiteľského centra (ESC) je pomáhať a radiť spotrebiteľom v otázkach ich práv a povinností obchodníkov. Každoročne sa preto na nás obracia množstvo spotrebiteľov. V uplynulom roku ich bolo takmer 2000.

Najčastejšie vyskytujúce sa problémy

Vo väčšine prípadov spotrebitelia kontaktujú ESC s problémami, ktoré vznikli pri nakupovaní cez internet (93 %). Často ide o prípady nevrátenia platby pri odstúpení od zmluvy v rámci 14 dňovej lehoty. Ďalej sa prípady spotrebiteľov týkajú nedoručeného tovaru alebo im predávajúci doručil niečo iné, ako si objednali.

ESC v minulom roku riešilo aj prípady spotrebiteľov s leteckými spoločnosťami, ktoré sa týkali zrušenia, či veľkého meškania letu. V roku 2021 sme zaznamenali aj niekoľko prípadov zamietnutia nástupu na palubu, hoci spotrebitelia splnili podmienky vstupu do jednotlivých krajín a predložili platné digitálne COVID certifikáty. Oproti roku 2020 však bolo v tejto kategórii menej prípadov, čo je zrejme dôsledkom pokračujúcej pandémie, prísnejších cestovných opatrení, ako aj zvýšenej opatrnosti a menšiemu počtu cestujúcich v leteckej doprave.

Mimosúdne riešenie v číslach

ESC v roku 2021 zodpovedalo 1560 otázok od spotrebiteľov a mimosúdne riešilo 440 cezhraničných sťažností, z ktorých 251 smerovalo voči obchodníkom so sídlom v zahraničí. V 189 prípadoch ESC pomáhalo zahraničným spotrebiteľom, ktorí mali problém so slovenským predávajúcim, či poskytovateľom služieb.

Prípady slovenských spotrebiteľov smerovali najmä voči obchodníkom so sídlom v Nemecku, Poľsku, Maďarsku a Slovinsku. Najviac prípadov však ESC každoročne rieši s partnerským centrom v Českej republike. V 67 % ukončených prípadov došlo k úspešnému vyriešeniu sporu v prospech spotrebiteľov.

So slovenskými obchodníkmi najviac problémov prostredníctvom ESC riešili spotrebitelia z Maďarska a Česka, nasledovali nemeckí spotrebitelia a tiež spotrebitelia z Rumunska a Bulharska. Zmierlivé riešenie sporu sa podarilo dosiahnuť v 66 % ukončených prípadov.

Pochybné ponuky na sociálnych sieťach

V minulom roku sa ukázalo, že spotrebitelia sa často dostanú do problémov cez reklamné ponuky, ktoré sa im zobrazia na sociálnych sieťach. Bez overenia predajcu a hľadania recenzií si objednávajú tovar z nákupných galérií alebo zadajú svoje platobné údaje do lákavých internetových pascí.

Pri nákupných galériách sa prípady týkali najmä toho, že tieto platformy nemajú záujem riešiť reklamácie nespokojných spotrebiteľov a odkazujú ich na predávajúcich, ktorí majú sídlo väčšinou v Číne.

S predplatnými pascami sa stretávame už niekoľko rokov. Lákajú spotrebiteľov na mimoriadne výhodné využívanie nejakej internetovej služby zaplatením veľmi malej sumy. Pri registrácii sa iba malým písmom objaví informácia, že pri platbe si spotrebitelia objednávajú aj predplatné iných služieb. Pri niektorých internetových pasciach sa táto informácia neobjaví vôbec. Stáva sa tiež, že si službu nevedomky predplatia na dlhšiu dobu, ako je uvedené v zhrnutí objednávky.

Problémy súvisiace s pandémiou

V roku 2021 sme v ESC riešili aj nové problémy, ktoré tu pred vypuknutím pandémie neboli. Meniace sa opatrenia spôsobovali nepríjemnosti nie len spotrebiteľom, ale aj mnohým predávajúcim, či poskytovateľom rôznych služieb. Najviac riešených prípadov spočívalo v (ne)cestovaní.

Letecké spoločnosti a sprostredkovatelia predaja leteniek

Spotrebitelia, ktorí si zakúpili letenky cez rôzne sprostredkovateľské portály a nie priamo od leteckých spoločností, mali problém dostať sa späť k peniazom. Na jednej strane dopravcovia odmietali vyplatiť platby za zrušené lety sprostredkovateľom a trvali na tom, že ich zaplatia priamo cestujúcim. Tento postup odôvodňovali tým, že sprostredkovatelia si ponechajú platby a ďalej ich nevyplatia, čo sa neraz potvrdilo. Na druhej strane bolo bežné, že aj leteckí dopravcovia zadržiavali cestujúcim platby a to najmä v prípadoch, keď ich o vrátenie sami nepožiadali.

Peniaze za zrušené pobyty

ESC pomáhalo aj spotrebiteľom, ktorí sa snažili získať späť svoje peniaze za zrušené pobyty. Problémy robili najmä chýbajúce jednotné pravidlá týkajúce sa možnosti zrušenia rezervácie ubytovania. Karanténne opatrenia priniesli v sektore ubytovacích služieb rôzne situácie. V niektorých prípadoch slovenskí spotrebitelia požadovali vrátenie platby za ubytovanie, nakoľko u nás pandemická situácia umožňovala cestovanie, avšak hotel v zahraničí bol zatvorený. Ubytovatelia v zahraničí im však ponúkali iba poukazy na ubytovanie v inom termíne. V iných prípadoch spotrebitelia mali rezervované ubytovanie v zahraničí, ktoré bolo v prevádzke, no v termíne pobytu spotrebiteľ nemohol vycestovať napríklad kvôli zákazu cestovania mimo okresu.

Ďalšie prípady sa týkali poukazov na pobyt, ktoré v roku 2020 vystavil pre slovenských spotrebiteľov taliansky penzión. V roku 2020 mali spotrebitelia za investované peniaze stráviť pri mori 12 dní. Ukázalo sa však, že daný penzión v roku 2021 zvýšil ceny tak, že hodnota poukazu vystačila už len na 7 dňový pobyt.

 

Odporúčané články

Aká je zodpovednosť influencerov voči spotrebiteľom v Európe?

Influencer je osoba, ktorá prostredníctvom sociálnych sietí vplýva na ľudí a dokáže ovplyvňovať ich správanie a myslenie. Aj v Európe sa …
Zobraziť článok

Rozmýšľali ste nad tým ako k tomu došlo a či v tom bol zámer alebo špecifická technika? Odpoveď je áno.

“Dark patterns“: Používateľské rozhrania, ktoré vás donútia k nechcenému rozhodnutiu

Rozmýšľali ste nad tým ako k tomu došlo a či v tom bol zámer alebo špecifická technika? Odpoveď je áno – zrejme ste sa stretli s tzv. “dark patterns”.

Na čo si dať pozor pri rezervácii letnej dovolenky

Prichádza leto a čas dovoleniek. Keďže pandémia je na ústupe a dovolenkové destinácie uvoľňujú pravidlá na úroveň pred pandémiou, možno predpokladať, …
Zobraziť článok