Čo potrebujete vedieť o dropshippingu a internetových nákupných galériách

Dropshipping

Objednali ste si zásielku zo slovenského internetového obchodu a jej doručovanie trvalo niekoľko týždňov? Navyše ste zistili, že vám ju internetový obchod poslal zo zahraničia? Dôvodom môže byť to, že e-shop pravdepodobne využíva tzv. dropshipping. Znamená to, že vašu objednávku prepošlú dodávateľovi, ktorým môže byť napríklad veľkoobchod v Číne, ktorý vám následne doručí balík v mene internetového obchodu.

Čo je to droppshiping ?      

Na Slovensku a aj v Českej republike ste sa s týmto obchodným modelom mohli stretnúť aj pod označením internetová nákupná galéria. Tento obchodný model predstavuje ideálny spôsob, ako začať predávať na internete s nižšími vstupnými nákladmi. Pri dropshippingu sú hlavné logistické činnosti ako skladové hospodárstvo a preprava realizované cez subdodávateľa.

V posledných rokoch si tento obchodný model obľúbili aj obchodníci, ktorí ho využívajú ako súčasť schémy rýchleho zbohatnutia, pretože na spustenie im stačí funkčná webová stránka a reklama na sociálnych sieťach.

Ako zistiť či ide o internetovú nákupnú galériu?

Pokiaľ chce e-shop dodávať svojim zákazníkom tovar formou dropshipingu, táto informácia by mala byť vo vzťahu k spotrebiteľovi komunikovaná transparentne.  Realita je väčšinou taká, že informácia o sprostredkovaní tovaru je uvedená iba vo všeobecných obchodných podmienkach, ktoré väčšina spotrebiteľov nečíta. Spísali sme preto najčastejšie znaky, ktorými sa internetové nákupné galérie líšia od bežných e-shopov.

Neurčité dodacie lehoty

Ak uvažujete o objednaní tovaru zo slovenského internetového obchodu, pravdepodobne očakávate rýchle dodanie.  Termín dodania tovaru je popri informácii o cene a parametroch výrobku jeden z najpodstatnejších údajov, ktorý zásadne ovplyvňuje nákupné rozhodnutie spotrebiteľov. Pretože internetové nákupné galérie nemajú kontrolu nad dodacími lehotami, na svojich stránkach uvádzajú zväčša dodanie v rozmedzí 10-40 pracovných dní, čo častokrát navyše nezodpovedá realite.

Adresa na vrátenie v paneláku

Nachádza sa adresa na vrátenie zásielok v rodinnom dome alebo v paneláku? Potom je tu veľká šanca, že ide o internetovú nákupnú galériu. Adresu a vzhľad budovy, ktorá je určená pre vrátenie zásielok si jednoducho viete pozrieť napríklad cez online mapové služby.

Neoriginálne fotky produktov

Internetové nákupné galérie často urobia iba to, že na základe vašich údajov zadajú objednávku na známych čínskych platformách.  Nepoužívajú originálne fotky ponúkaných tovarov, preto si na základe obrázkov k produktu napríklad cez službu Google Obrázky viete vyhľadať aj iné obchody, ktoré ponúkajú vami vybraný výrobok.

Prečo môže byť nákup z internetovej galérie problematický?

Nevýhody nákupu obvykle spočívajú najmä v kvalite produktov, dodacích lehotách a prípadných reklamáciách.

Spoľahlivosť a cena

Výrobky z členských krajín EÚ, ktoré sa predávajú v rámci EÚ musia spĺňať európske normy v oblasti bezpečnosti výrobkov, ochrany zdravia a životného prostredia. Internetové nákupné galérie vo väčšine prípadov nemajú dosah na kvalitu výrobkov, keďže ich ponúkajú na predaj od iných predajcov z krajín mimo EÚ.

Obchodný model internetových nákupných galérií je založený na cenovej marži, ktorá sa pripočíta k predajnej cene. Často zistíte, že ten istý tovar je v ponuke známych čínskych internetových platforiem za zlomok sumy, ktorú by ste zaň zaplatili internetovej nákupnej galérii.

Prekvapenie v podobe oznámenia o uložení zásielky v colnom sklade

Pri objednávkach z krajín mimo EÚ sú zásielky, ktorých hodnota nepresahuje 22 eur oslobodené od DPH. Pri zásielkach, ktorých hodnota presahuje 22 eur platíte DPH a pri objednávke nad 150 eur platíte aj CLO.

V prípade, že dodávateľ sídli v tretej krajine, internetová nákupná galéria má informačnú povinnosť poskytnúť presné informácie o konečnej cene objednávky. Tá musí zahŕňať aj prípadné náklady súvisiace s clom a DPH.

V praxi sa tak pri objednávkach realizovaných cez internetové nákupné galérie nedeje, čiže spotrebitelia sú pri doručení zásielky nepríjemne prekvapení colnými nákladmi.

Ak ste pred odoslaním objednávky nedostali informáciu, že zásielku musíte precliť, balík môžete odmietnuť a vzniká vám aj nárok na vrátenie kúpnej ceny. Za vrátenie zásielky a peňazí je zodpovedná internetová nákupná galéria, cez ktorú ste zadali objednávku.

Záruky a reklamácie tovaru

Internetové nákupné galérie neriešia požiadavky nespokojných spotrebiteľov, ktorí si chcú uplatniť reklamáciu alebo vrátiť tovar v rámci lehoty na odstúpenie od zmluvy. Spotrebiteľov odkazujú na predávajúcich, ktorí majú sídlo väčšinou v Číne. Stretli sme sa s prípadmi, v ktorých spotrebiteľom ani po uskutočnení nákupu a dodaní tovaru neposkytli kontaktné informácie na predajcu.

Odporúčané články

ČSA

ČSA v insolvencii

ČSA sú od 10. marca 2021 v insolvencii. Nevrátili vám platbu za zrušený let? Prečítajte si ako si uplatniť pohľadávku v insolvenčnom konaní.

Help from ECC-Net

Šesť príbehov spolupráce európskych spotrebiteľských centier

Úspešné príbehy spolupráce európskych spotrebiteľských centier, ktoré sme zozbierali pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv.

Čo môžete urobiť keď letecký dopravca nereaguje

V roku 2020 bolo zrušené veľké množstvo letov. Väčšina cestujúcich žiadala od leteckých spoločností vrátenie platieb, pretože kvôli cestovným obmedzeniam …
Zobraziť článok