V poslednom období sa na internete a najmä v rámci reklám na sociálnych sieťach objavuje mnoho sponzorovaných odkazov na e-shopy, ktoré ponúkajú tovar za výhodne ceny dovážaný prevažne z Číny a Taiwanu.
Vo svojich obchodných podmienkach sa tieto e-shopy označujú ako tzv. internetové nákupne galérie. Vo zvýšenej miere sa na nás spotrebitelia obracajú najmä s problémami vzniknutými prostredníctvom internetových stránok. Tie sa vo svojich obchodných podmienkach stavajú do pozície sprostredkovateľov ponúkaného tovaru, a deklarujú, že nie sú priamym predajcom.
Nákupné galérie: prečo byť v tomto prípade ostražitý
Hlavným problémom pri nákupe cez internetové nákupné galérie je zložité uplatňovanie práva na odstúpenie od zmluvy, prípadne reklamácia tovaru. Sprostredkovateľ zväčša odmieta niesť zodpovednosť za vady, či poškodenie tovaru. Neúplnosť dodanej objednávky je podľa recenzií nespokojných spotrebiteľov veľmi častá.
S nespokojnosťou dodaných objednávok odkazuje sprostredkovateľ spotrebiteľov priamo na predajcu sídliaceho mimo EÚ, no kontaktné údaje neposkytuje. Pochopiteľne je riešenie prípadu takýmto spôsobom pre spotrebiteľa značne komplikovanejšie, výrazne nákladne a mnohokrát končí neúspešne.
V rámci svojej činnosti sa snažíme byť nápomocní pri riešení problémov spotrebiteľov. Prípady však riešime v spolupráci s partnerským centrom v krajine predávajúceho a to v rámci členských štátov EÚ, Nórska, Islandu a Veľkej Británie. Naša činnosť je obmedzená iba na krajiny, kde máme partnerské centrum.
Aj keď sa reklama na sociálnych sieťach zdá akokoľvek lákavá pri nákupe cez internet je nevyhnutné byť mimoriadne obozretný a precízne kontrolovať obsah uvedených obchodných podmienok pred odoslaním objednávky a zamerať sa najmä na dodacie podmienky a lehotu dodania či informáciu odkiaľ tovar príde.
Nákupné galérie: ako môžete získať späť peniaze
V prípade, ak ste objednávku uhradili prostredníctvom platobnej brány priamo na stránke sprostredkovateľa, odstúpili od kúpnej zmluvy ale predajca nie je ochotný vrátiť Vám peniaze, môžete si prostredníctvom svojej banky uplatniť chargeback, tzv. spätné zúčtovanie platby. Rovnako odporúčame kontaktovať banku v prípade, ak tovar vôbec nebol doručený.
Pokiaľ ste objednaný tovar uhradili dobierkou alebo prevodom na účet môžete si svoj nárok uplatniť prostredníctvom Európskeho konania s nízkou hodnotou sporu, pri ktorom súd rozhodne v približne 4 mesačnej lehote a rozsudok je vykonateľný v rámci krajín EÚ (okrem Dánska).
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok