Tipy ako neprísť o peniaze a radosť z dovolenky

Po stresujúcom roku prichádza príležitosť užiť si voľný čas počas letných dovoleniek. Mnohí z nás si to spájajú najmä s pobytom pri mori. Veľká časť dovolenkárov bude riešiť ubytovanie a cestu individuálne. Vzhľadom na tohtoročné udalosti spojené s pandémiou je možné predpokladať, že kapacita ubytovacích zariadení bude nižšia, čo znamená, že sa musíte rozhodnúť rýchlo. Práve to predstavuje príležitosť pre podvodníkov a reálnu možnosť straty peňazí.

Podvodné ponuky neexistujúcich víl a apartmánov na rezervačných portáloch

To je aj prípad spotrebiteľky, ktorá spolu so svojimi priateľmi plánovala dovolenku a ubytovanie hľadala cez overenú stránku. Vybrali si vilu na Sardínii. Presvedčili ich fotky, cena a v neposlednom rade to, že všetky ostatné porovnateľné ponuky boli buď obsadené alebo výrazne drahšie. To, že sa stali obeťou podvodníka, zistili až po úhrade platby.

Ubytovanie mala najskôr rezervované cez platformu, no následne údajne pre ukončenie spolupráce medzi platformou a ubytovacím zariadením došlo k jeho zrušeniu. Keďže mala na prenajímateľa e-mailový kontakt, napísala mu a po potvrdení termínu uhradila platbu prevodom. Po zaplatení sa prenajímateľ prestal ozývať.  Spotrebiteľka požiadala známeho, ktorý žije na Sardínii o pomoc. Vyšlo najavo, že vila s rovnakým názvom existuje, ale ide o prázdnu budovu, ktorá určite nezodpovedá stavu zobrazenému na fotografiách. Prípad nám následne poslala na riešenie. Európske spotrebiteľské centrum v Taliansku sa spojilo s miestnou políciou, avšak výsledkom bolo zistenie, že ide o podvod. Jedného páchateľa sa im podarilo identifikovať, no k vráteniu platby aj tak neprišlo.

Podvodníci nerešpektujú právne predpisy ani vaše spotrebiteľské práva

Polícia v celej EÚ sa zameriava aj na odhaľovanie osôb zapojených do trestnej činnosti na internete, a to najmä pokiaľ ide o rozsiahle podvody. Vypátranie páchateľov je však ťažké z dôvodu osobitných vlastností internetu, ako je jeho cezhraničná povaha a anonymita, ktorú ponúka.

S podobnými prípadmi sa stretávame každoročne, pričom naše odporúčania pre spotrebiteľov sú nasledovné:

Čítajte recenzie

Dajte si pozor na falošné recenzie, ktoré sa môžu vyznačovať napríklad tým, že v nich chýba text a neuvádzajú nič iné ako plné hodnotenie. Sledujte aj to či všetky kladné recenzie nepochádzajú od recenzentov, ktorí navštívili vilu alebo apartmán po prvýkrát. Prečítajte si čo najviac recenzií a skúste hľadať aj na viacerých stránkach. Čím viac recenzií v dlhšom časovom období, tým väčšia je pravdepodobnosť, že ubytovanie naozaj existuje.

Overte si adresu

Aj pri serióznych poskytovateľoch sa môže stať, že adresa uvedená v popise ponuky nemusí po zadaní do vyhľadávača zobraziť konkrétne ubytovacie zariadenie. Neviete nájsť na mape vami vybrané zariadenie? Kontaktujte prenajímateľa a požiadajte o presné súradnice. Následne využite online nástroje, ktoré umožňujú overiť si, či daná adresa existuje a či fotky a prípadný tvar a umiestnenie apartmánu alebo vily zodpovedá realite.

Našli ste si ubytovanie cez platformu? Vyhnite sa požiadavkám na komunikáciu mimo platformy!

Stretli sme sa s tým, že podvodníci nalákali spotrebiteľov na vidinu nižšej ceny. Inzeráty na platformách nie sú zadarmo a obchodníci za zverejnenie svojej ponuky platia. Na druhej strane platformy spotrebiteľom často v tejto cene ponúkajú rôzne služby ako napríklad asistenciu pri reklamácií, ale aj pomoc pri vrátení platby v prípade podvodov. Ak ste si našli ubytovanie cez platformu, nenechajte sa zlákať na komunikáciu mimo platformy. Nestojí to za to. Ochráňte seba, svoje platby a svoje osobné údaje tým, že zostanete na zabezpečenej platforme počas celého procesu – od komunikácie, cez rezerváciu a platbu. Máte vyššiu istotu, že vaše peniaze neskončia na účte podvodníka a informácie o kreditnej karte alebo iné údaje nebudú zneužité.

Zvoľte si bezpečný spôsob platby

Trvajte na úhrade platby pri nástupe na ubytovanie alebo prípadne na úhrade väčšej časti platby rezervácie až v deň príchodu. Za bezpečný spôsob platby sa považuje platba kartou cez zabezpečenú platobnú bránu tretej strany. Pokiaľ je potrebné uhradiť rezerváciu vopred, uprednostnite preto platbu kartou. Ak by išlo o podvod, môžete sa obrátiť na svoju banku a požiadať o vykonanie spätného zaúčtovania platby tzv. chargeback. Vyhnite sa platbe vopred prevodom na účet. V tomto prípade nie je možný chargeback.

Podozrivo nízka cena

Pamätajte, že ak ponuka vyzerá príliš dobre na to, aby to bola pravdivá, potom to tak je. V týchto prípadoch pristupujte k objednávke obozretne a  využite uvedené možnosti platby,  ktorými si môžete zachrániť peniaze. Najlepšou ochranou pred podvodmi je pozornosť pri rezervácii. Ak máte pochybnosti, obráťte sa na nás www.esc-sr.sk .

Odporúčané články

Deň Európy: Sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net od začiatku pandémie COVID-19 zachránila spotrebiteľom viac ako 4 milióny eur

Vďaka sieti európskych spotrebiteľských centier ECC-Net sa spotrebiteľom, ktorých práva boli porušené v dôsledku pandémie COVID-19 podarilo získať späť 4 milióny eur.

Prevádzkovateľ internetovej pasce odsúdený na trest odňatia slobody

Riaditeľa spoločnosti prevádzkujúcej internetovú pascu odsúdil dánsky súd na dvojročný trest odňatia slobody. Internetová pasca za 7 mesiacov poškodila 8 000 spotrebiteľov a podvod dosiahol výšku 493 000 EUR.

Mimoriadne COVID moratórium pre leteckého dopravcu Smartwings sa skončilo

Od 15. apríla 2021 môžeme v spolupráci s Európskym spotrebiteľským centrom v ČR znovu začať vybavovať prípady voči spoločnosti Smartwings.