Denne pomáhame spotrebiteľom získať informácie o svojich spotrebiteľských právach a riešiť situácie, keď predávajúci alebo poskytovateľ služieb od spotrebiteľov dávajú ruky preč. V uplynulom roku sme tak pomohli viac ako 1100 spotrebiteľom. Počet ľudí, ktorí potrebujú pomoc v prípade cezhraničných nákupov stúpa a to aj preto, že čoraz viac spotrebiteľov v EÚ nakupuje cez internet. Dôvera v elektronický obchod sa dramaticky zvýšila, najmä pokiaľ ide o internetové obchody z iných krajín EÚ.
Okrem klasických problémov s tovarom objednaným on-line sa začali slovenskí spotrebitelia vo zvýšenej miere sťažovať na rôzne služby poskytované on-line. Ide najmä o marketingové praktiky, na ktoré od roku 2014 upozorňovali najmä európske spotrebiteľské centrá zo severských štátov EÚ, spočívajúce v:
- automatickom predlžovaní členstva
- nevyžiadanom opakujúcom sa plnení.
Tieto marketingové praktiky majú základ v tom, že v ponuke dočasne bezplatného využitia určitej služby alebo výrobku (napr. fitnescentrum ponúka 30-dňovú bezplatnú skúšobnú verziu všetkým novým členom) nie sú spotrebitelia dostatočné informovaní o možnosti ďalších dodatočných platieb.
Namiesto zoznámenia cez internet prázdna peňaženka
V poslednom čase v ESC v SR rezonuje najmä téma internetových zoznamiek. Vo všeobecnosti sú všetky prípady rovnaké. Spotrebitelia sa registrujú na skúšobné obdobie (48 hodín alebo 1 mesiac), no pri registrácii nie sú vopred informovaní dostatočne jasne a zrozumiteľne o tom, že skúšobné obdobie je potrebné v určitom časovom predstihu zrušiť výpoveďou, inak dôjde k automatickému predĺženiu zmluvy na časové obdobie 3 mesiace a viac.
Táto informácia je uvedená iba vo všeobecných obchodných podmienkach, s ktorými spotrebitelia síce pred uzavretím zmluvy vyjadrili súhlas, avšak informácia o automatickom predĺžení zmluvy skrytá vo VOP nepostačuje z hľadiska právnej úpravy ochrany spotrebiteľa.
V prípadoch z posledného obdobia ide o internetovú zoznamku prevádzkovanú spoločnosťou v Luxembursku.
Za meškanie na dovolenku, ďalšia dovolenka
Ďalšou témou, ktorá spotrebiteľov čoraz viac zaujíma, sú práva cestujúcich v leteckej doprave a to najmä vyplácanie náhrady v prípade zrušenia alebo meškania letu, pokiaľ nebolo spôsobené mimoriadnymi okolnosťami. V tomto prípade spotrebiteľom prislúcha finančná náhrada zo strany leteckej spoločnosti vo výške 250 až 600 eur podľa dĺžky letovej vzdialenosti. V ESC v SR sa nám v minulom roku podarilo viacerým spotrebiteľom získať túto náhradu a to aj v prípade meškania letu z dôvodu poruchy na lietadle. Porucha na lietadle podľa rozhodnutia Súdneho dvora EÚ totiž nepatrí k mimoriadnym okolnostiam.
Pozor na nekalé praktiky na výstaviskách
V jarnom období sa na Slovensku koná viacero výstav nábytku, ktoré sú lákadlom aj pre zahraničné spoločnosti, ktoré v snahe predať neváhajú spotrebiteľom poskytnúť zavádzajúce informácie.
Zo strany predávajúcich najčastejšie dochádza:
- ku poskytovaniu klamlivých a zavádzajúcich informácií týkajúcich sa vlastností produktu
- pri predaji neposkytujú spotrebiteľom informácie týkajúce sa postupu a uplatnenia práva na reklamáciu a odstúpenie od zmluvy.
Keď nastanú problémy, je už dávno po výstave a predávajúci z inej krajiny nároky spotrebiteľov vytrvalo ignoruje.
Výrazné sú napríklad prípady nákupu mobilných „klimatizácií“, ku ktorým nie je potrebná hadica na odvod tepla, pretože chladenie zabezpečuje nádobka na ľad a ventilátor. K reálnemu použitiu a zisteniu schopností „klimatizácie“ zakúpenej na jar došlo až v letnom období.
Všetci spotrebitelia, ktorí kontaktovali ESC v SR, zhodne tvrdili, že výrobok nechladí. Predávajúci reklamácie zamietal s tým, že výrobok je v poriadku.
Keďže išlo o zmluvy uzavreté na výstavisku, a teda mimo prevádzkových priestorov, predávajúci bol povinný pri nákupe spotrebiteľom jasne a zrozumiteľne oznámiť informáciu o práve odstúpiť od zmluvy do 14 kalendárnych dní. Pretože si predávajúci túto povinnosť nesplnil, lehota na odstúpenie od zmluvy sa predĺžila.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok