Európska komisia navrhuje nové opatrenia na vylepšenie alternatívneho riešenia sporov (ARS). Táto iniciatíva reaguje na zistenia posúdenia vplyvu, ktoré vykonala Komisia a na Hodnotiacu tabuľku spotrebiteľov 2023. Je to dôležitá súčasť širšej stratégie EÚ, ktorá si dáva za cieľ zabezpečiť, aby sa spotrebitelia mohli efektívne domáhať svojich práv v čoraz viac digitálnom a cezhraničnom prostredí.
Spotrebitelia čelia výzvam
Podľa Hodnotiacej tabuľky spotrebiteľov za rok 2023 sa štvrtina európskych spotrebiteľov stretla s problémom pri vybavovaní reklamácie, avšak tretina z nich nekonala z dôvodu zdĺhavého konania, malej hodnoty sporu alebo nízkej dôvery v uspokojivé vyriešenie problému. Výsledkom je len 300 000 oprávnených sporov ročne v EÚ.
Ciele nových opatrení
Hlavným cieľom nových opatrení je zabezpečiť, aby spotrebitelia mali účinné, cenovo dostupné a spravodlivé spôsoby riešenia sporov, najmä v prípadoch, kde sú vystavení klamlivej reklame, manipulatívnym rozhraniam (ako webové stránky s nevýhodnými nastaveniami), obmedzeniam prístupu k službám (napríklad na základe geografického umiestnenia) a neoprávnenému geografickému blokovaniu (ako blokovanie obsahu pre používateľov na základe ich umiestnenia pri streamovaní videa).
Kľúčové prvky návrhu
Rozšírenie rozsahu pôsobnosti smernice: Nový návrh smernice o ARS sa zameriava na rozšírenie ochrany spotrebiteľských práv v celej EÚ a zabezpečuje, že tieto pravidlá budú mať vplyv aj na obchodníkov mimo EÚ. Zahrňuje tiež nekalé praktiky, ako sú manipulatívne rozhrania, klamlivá reklama a geografické blokovanie, ktoré doteraz nepatrili do rámca smernice.
Motivácia obchodníkov na spoluprácu: Návrh zachováva slobodu obchodníkov rozhodovať sa o účasti na mimosúdnom riešení sporov, avšak zavádza povinnosť rýchlo reagovať, najneskôr do 20 pracovných dní, ak spotrebiteľ požiada o riešenie sporu cez ARS. Cieľom tejto zmeny je urýchliť proces riešenia sporov a povzbudiť obchodníkov, aby sa aktívne zapájali do riešenia sporu.
Zlepšená pomoc pre spotrebiteľov: Organizácie, ako je sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net, budú poskytovať individuálnu podporu spotrebiteľom, najmä tým, ktorí sú v zraniteľnej pozícii, pri začatí riešenia ich prípadov. Táto podpora zahŕňa služby, ako je pomoc s prekladmi, vysvetlenie postupov, informácie o poplatkoch a asistenciu pri fyzickej dokumentácii. Členské štáty budú stanovovať kontaktné miesta, ktoré zjednodušia komunikáciu medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi a uľahčia celý proces riešenia sporov.
Čo to znamená pre spotrebiteľov a obchodníkov?
Podľa posúdenia vplyvu, ktoré vypracovala Európska komisia, by rozšírenie rozsahu pôsobnosti navrhovanej smernice mohlo viesť k až 100 000 novým oprávneným sporom ročne, čo posilní práva spotrebiteľov a pomôže im efektívnejšie riešiť problémy s obchodníkmi.
Chcete vedieť viac?
Pre ďalšie informácie a detaily sa môžete pozrieť na oficiálnej webovej stránke Európskej komisie.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok