KORONAVÍRUS: Internetové podvody v čase pandémie

Zrejme ste sa už stretli s reklamami, či s internetovými odkazmi na stránky, ktoré ponúkajú za výhodnú cenu rozličné produkty sľubujúce redukciu váhy, rýchle vyliečenie chorôb alebo 250% zlepšenie sluchu, prípadne zraku. S príchodom nového koronavírusu obchodníci dlho nečakali a priniesli na trh produkty, ktoré by nás mali pred ochorením COVID-19 ochrániť.

Obozretnosť je na mieste

Na českom trhu sa objavila napríklad „lampička proti covidu“ za približne 50 000 Kč. Tá nie je z ďaleka jediným produktom na internete vzbudzujúcim pochybnosti. Existujú rozličné lieky, homeopatiká, potraviny a doplnky stravy, diéty zamerané na detox organizmu a iné. Príklady nebezpečných výrobkov identifikovaných na trhu EÚ zverejnených na webovom sídle Safety Gate nájdete v galérii pod článkom. Je potrebné byť obozretný a neskočiť hneď po každej ponuke, ktorá sa na internete alebo v tlači objaví. Momentálna situácia stále dáva priestor obchodníkom smerujúcich svoju činnosť na zraniteľnejšie skupiny spotrebiteľov, ktorí bez overenia informácií tieto produkty nakupujú. Myslite aj na seniorov a pomôžte im s overením ponuky prostredníctvom internetu.

Internetové podvody z prvej vlny pandémie

V prvej vlne pandémie ochorenia COVID-19 sa objavili internetové stránky ponúkajúce respirátory FFP3, ktoré dodnes nedoručili a spotrebiteľom peniaze nevrátili. Niektorí spotrebitelia investovali aj viac ako 200 eur. Rúška a respirátory boli na začiatku pandémie totiž nedostatkovým tovarom. Spotrebitelia si ich navyše objednávali vo veľkom počte. Tiež sa objavili internetové stránky, ktoré sľubovali doručenie do týždňa, avšak rúška prišli až po 3 mesiacoch. Napriek tomu, že stránka bola po slovensky, doručené boli z  Číny vo veľmi nízkej kvalite. Išlo najmä o nákupy z internetových nákupných galérií, ktoré predaj sprostredkúvajú od predajcov z Ázie. Zaznamenali sme aj sťažnosti na e-shop, ktorý namiesto dezinfekcie doručil spotrebiteľom vodu.

Tipy ako sa nenechať nachytať

  • Neverte zázračným účinkom produktu bez overenia zdrojov, ktoré dané tvrdenie poskytujú. Overte si informácie prostredníctvom internetu. Dôverujte iba serióznym zdrojom informácií.
  • Je lekár citovaný v texte reklamy naozaj lekár? Nie je jeho podobizeň iba fotkou z fotobanky? Fotografiu si môžete stiahnuť do počítača a následne ju vložiť do internetového vyhľadávača Google. Ten vám ukáže kde všade daná fotografia už bola použitá.
  • Zadajte si do internetového vyhľadávača názov produktu, predajcu, výrobcu, ako aj ďalšie tvrdenia, ktoré reklama obsahuje. Vyhľadajte recenzie.
  • Skontrolujte kontakty na stránke. E-shop by mal uvádzať názov a sídlo predajcu, telefonický a e-mailový kontakt.  Pred nákupom by ste si mali overiť od koho nakupujete. Zbystrite pozornosť, ak na adrese sídli príliš veľké množstvo spoločností, môže ísť o schránkovú firmu bez majetku.
  • Zistite adresu na vrátenie tovaru, prípadne na uplatnenie reklamácii. Stretli sme sa s adresou, ktorá neexistovala. Adresu je možné overiť aj prostredníctvom máp na internete.
  • Pokiaľ ide o internetovú nákupnú galériu, skontrolujte zoznam predávajúcich.  Internetové nákupné galérie predaj iba sprostredkúvajú, skutoční predávajúci sídlia väčšinou v Ázii. Môže to spôsobiť dlhšiu čakaciu lehotu na doručenie tovaru, problematické vrátenie tovaru, či uplatnenie reklamácie.
  • Ak ste ponuku na „zázračný“ produkt našli v tlačenej verzii, overte si informácie na internete.
  • V prípade, že sa vám nepodarilo vyhľadať informácie online, vezmite si čas na premyslenie. Poraďte sa pred nákupom s príbuznými, či s priateľmi. Zistite, aký je na produkt ich názor. V prípade zdravotníckych pomôcok konzultujte ich výber s lekárom.

gel

Obrázok 1 z 3

Odporúčané články

Den bezpečného internetu 2024

Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov

Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok

Balík na dobierku

Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku

Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok

Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023

Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok