Organizácia BEUC upozorňuje na obchodné praktiky sociálnej siete TikTok

Európska spotrebiteľská organizácia BEUC (BEUC) sa obrátila s podnetom proti sociálnej sieti TikTok na Európsku komisiu. BEUC v tlačovej správe uvádza, že sociálna sieť TikTok, ktorá sa za krátku dobu stala fenoménom najmä u mladých ľudí, svojich používateľov dostatočne nechráni pred skrytou reklamou a nevhodným obsahom porušuje aj ďalšie práva spotrebiteľov v EÚ.

Skrytá reklama na TikToku môže byť problém

Reklama nesmie byť koncipovaná tak, aby zneužívala dôveru používateľov alebo využívala nedostatok ich skúseností alebo znalostí. Marketingové ponuky pre inzerentov na sociálnej sieti však prispievajú k opaku.  Používatelia sú napríklad vyzývaní k účasti na tzv. hashtagových výzvach, v ktorých môžu vytvárať obsah k jednotlivým produktom. Keďže inzerenti využívajú na zverejňovanie takýchto výziev populárnych influencerov, reklamný charakter pre používateľov sociálnej siete je zvyčajne skrytý.  Navyše zmluvné podmienky umožňujú TikToku používať užívateľské videá bez nároku na odmenu a užívatelia, ktorým sa to nepáči súhlas nevedia odvolať. 

Ako problematické označuje BEUC aj nastavenia tzv. navrhovaných videí. Stačí jedno, dve potiahnutia prstom a v zozname odporúčaných videí sa môžu zobraziť aj také, ktorých obsah nemusí byť pre vekovú kategóriu daného používateľa vhodný. BEUC v tomto vyzýva TikTok na nápravu.

Neprijateľné zmluvné podmienky a skrytá reklama

TikTok umožňuje používateľom zakúpiť virtuálne mince. Ak sa používateľom nejaké video alebo príspevok známej osobnosti páči, použijú ich na nákup virtuálnych darčekov. Obdarovaní používatelia môžu virtuálne darčeky zameniť za tzv. diamanty, ktoré slúžia ako ukazovateľ popularity alebo ich môžu zameniť za peniaze. TikTok určuje výmenný kurz medzi virtuálnymi mincami, darčekmi, a aj peniazmi. BEUC uvádza, že to môže potenciálne nakloniť výhodnosť nákupu v neprospech používateľov.

BEUC vyzýva európske orgány na prešetrenie obchodných praktík sociálnej siete TikTok a vykonanie takých krokov, ktoré by zabezpečili, aby služby sociálnej siete TikTok spĺňali európske štandardy na ochranu práv spotrebiteľov.

Odporúčané články

Brexit: Ako sa zmenili vaše spotrebiteľské práva

Prechodné obdobie Brexitu sa skončilo a Spojené kráľovstvo s Európskou úniou uzavreli Dohodu o obchode a spolupráci, ktorá vstúpila do …
Zobraziť článok

Na čo si dať pozor pri zoznamovaní sa online

Práve v období pandémie, keď sme už dlhý čas doma, sú možnosti zoznámenia značne obmedzené. Zoznámiť sa online sa zdá byť …
Zobraziť článok

Rok 2020 skomplikoval mnohým spotrebiteľom život: neformálna správa o aktivitách ESC

Rok 2020 sa osobitne zapíše do histórie siete Európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. Oslávili sme 15. rokov svojej činnosti počas ktorých …
Zobraziť článok