Takzvaná frankfurtská tabuľka je rozhodnutím nemeckého súdu, ktorý vyčíslil percentuálnu hodnotu jednotlivých položiek zájazdu v prípade nedodržania sľubovaných podmienok zo strany organizátorov zájazdov. Frankfurtská tabuľka je užitočným nástrojom pri uplatňovaní reklamácií zájazdu. Možno budete prekvapení, čo všetko je možné reklamovať a akú výšku zľavy môžete za to následne požadovať. Frankfurtská tabuľka má skôr informačnú povahu a pre slovenské súdy nie je v žiadnej časti záväzná, ale v mnohých vyspelých krajinách ju súdy používajú a je dobrou pomôckou pri uplatnení reklamácie.
SKUPINA I – Ubytovanie |
||
Plnenie/ Nedostatok | Zľava (%) | Vysvetlivky |
Ubytovanie v inom zariadení vzdialenom od objednaného ubytovania |
10 až 25 |
V závislosti od vzdialenosti od pôvodne zarezervovaného miesta ubytovania. |
Iná než uvádzaná vzdialenosť pláže |
5 až 15 |
|
Poskytnuté ubytovanie je iné, než objednané (ubytovanie v hoteli namiesto bungalovu, iné poschodie) |
5 až 10 |
|
Iný počet lôžok na izbe |
|
|
Dvojlôžková izba namiesto jednolôžkovej |
20 |
|
Trojlôžková izba namiesto jednolôžkovej |
25 |
|
Trojlôžková izba namiesto dvojlôžkovej |
20 až 25 |
Výška náhrady závisí od skutočnosti, či sú na izbe ubytované osoby z tej istej rezervácie. |
Štvorlôžková izba namiesto dvojlôžkovej |
20 až 30 |
Výška náhrady závisí od skutočnosti, či sú na izbe ubytované osoby z tej istej rezervácie. |
Vady súvisiace s vybavením ubytovania |
|
|
Príliš malá izba |
5 až 10 |
|
Chýbajúci balkón |
5 až 10 |
|
Izba bez výhľadu na more |
5 až 10 |
V prípade záväzku. |
Izba bez kúpelne/ toalety |
15 až 25 |
Pri rezervácii. |
Izba bez (vlastnej) toalety |
15 |
|
Izba bez (vlastnej) sprchy |
10 |
Pri rezervácii. |
Izba bez klimatizácie |
10 až 20 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúce rádio/ TV |
5 |
V prípade záväzku. |
Príliš málo nábytku |
5 až 15 |
|
Poškodená izba (praskliny, vhlkosť a pod.) |
10 až 50 |
|
Hmyz |
10 až 50 |
|
Zlyhanie vybavenia izby |
|
|
Toaleta |
15 |
|
Kúpeľňa/ teplá voda/ kotol na teplú vodu |
15 |
|
Výpadok prúdu/ porucha plynového kotla |
10 až 20 |
|
Voda |
10 |
|
Klimatizácia |
10 až 20 |
V závislosti od ročného obdobia |
Výťah |
5 až 10 |
V závislosti od poschodia. |
Služby |
|
|
Úplné zlyhanie |
25 |
|
Izby veľmi zle upratané |
10 až 20 |
|
Výmena posteľnej bielizne a uterákov |
5 až 10 |
|
Iné obmedzenia |
|
|
Hluk počas dňa |
5 až 25 |
|
Hluk v noci |
10 až 40 |
|
Zápach |
5 až 15 |
|
Absencia welness (kúpele, masáže) |
20 až 40 |
|
SKUPINA II- Stravovanie |
||
Plnenie/ Nedostatok | Zľava (%) | Vysvetlivky |
Vôbec neposkytnuté stravovanie |
50 |
|
Vady v obsahu plnenia |
|
|
Jednotvárna strava |
5 |
|
Nedostatok teplého jedla |
10 |
|
Pokazené jedlo |
20 až 30 |
|
Vady v poskytovaných službách |
|
|
Samoobslužný bufet namiesto obsluhy |
10 až 15 |
|
Dlhé čakacie doby |
5 až 15 |
|
Stravovanie na smeny |
10 |
|
Špinavé stoly |
5 až 10 |
|
Špinavý riad a príbory |
10 až 15 |
|
Chýbajúca klimatizácia v stravovacej miestnosti |
5 až 10 |
V prípade záväzku. |
SKUPINA III – Doprava |
||
Plnenie/ Nedostatok | Zľava (%) | Vysvetlivky |
Omeškanie odletu o viac než 4 hodiny |
5 |
Pomerná časť z ceny zájazdu za jeden deň za každú hodinu omeškania. |
Vady v kvalite poskytnutých dopravných služieb |
|
|
Nižšia prepravná trieda |
10 až 15 |
|
Podstatné odchýlky od bežného štandardu |
5 až 10 |
|
Stravovacie služby počas prepravy |
|
|
Neposkytnuté občerstvenie |
5 |
|
Neposkytnuté doplnkové služby v závislosti od prepravnej triedy (FM, Filmy, Internet atď. ) |
5 |
|
Výmena prepravného prostriedku |
|
V prípade s tým súvisiaceho meškania, nárok na pomernú časť z ceny zájazdu. |
Chýbajúci transfer do hotela |
|
Úhrada nákladov na obstaranie náhradného transferu. |
SKUPINA IV – Rôzne |
||
Plnenie/ Nedostatok | Zľava (%) | Vysvetlivky |
Chýbajúci alebo špinavý bazén |
10 až 20 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúci krytý bazén, ak je k dispozícii otvorený bazén |
10 |
V závislosti od ročného obdobia. |
Chýbajúci krytý bazén (bez náhrady). |
20 |
Použiteľný |
Chýbajúca sauna |
5 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúci tenisový kurt |
5 až 10 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúci minigolf |
3 až 5 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúca kurz plachtenia, surfovania, potápania a pod. |
5 až 10 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúca možnosť jazdenia na koni |
5 až 10 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúca možnosť starostlivosti o deti |
5 až 10 |
V prípade záväzku. |
Nemožnosť kúpania sa v mori |
10 až 20 |
v závislosti od popisu ponuky v katalógu a nemožnosti kúpania sa v mori |
Špinavá pláž |
10 až 20 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúce plážové lehátka a slnečníky |
5 až 10 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúci bar na pláži |
0 až 5 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúca reštaurácia alebo supermarket pri hotelovom ubytovaní |
0 až 5 |
Podľa prísľubu a v závislosti na alternatívnych možnostiach. |
Chýbajúca reštaurácia alebo supermarket pri ubytovaní na priváte |
10 až 20 |
Podľa prísľubu a v závislosti na alternatívnych možnostiach. |
Chýbajúce možnosti zábavy (disco, kino, animátori) |
5 až 15 |
V prípade záväzku. |
Chýbajúce butiky a obchody |
0 až 5 |
V závislosti na alternatívnych možnostiach. |
Neuskutočnenie výletu na pevninu pri okružných plavbách |
20 až 30 |
Z pomernej časti z ceny za daný deň. |
Služby delegátov a sprievodcov | ||
Zlá organizácia |
0 až 5 |
|
Pri poznávacích zájazdoch |
10 až 20 |
|
Štúdijné cesty s odborným vedením |
20 až 30 |
V prípade záväzku. |
Strata času pri nevyhnutnom sťahovaní |
|
|
V rámci rovnakého hotela |
príslušná časť nákladov za 1/2 dňa |
|
Do iného hotela |
príslušná časť nákladov za celý deň |
|
Ako používať tabuľku?
Pri výpočte zľavy musia byť brané do úvahy nasledujúce body:
-
Menšie nedostatky nie sú brané do úvahy.
-
Výška percentuálnej zľavy sa odvíja od závažnosti nedostatku a spravidla s ňou nesúvisia individuálne osobitné potreby cestujúceho (vek, pohlavie, špeciálne požiadavky na stravu, alergie…).
Výnimky tohto pravidla:
-
V prípade osobitných potrieb cestujúceho, o ktorých bol organizátor v čase rezervácie informovaný, môže byť individuálna maximálna sadzba zvýšená o 50%, ak dôjde k výraznému znehodnoteniu poskytovanej služby.
-
Pri nedostatkoch uvedených v skupine IV. („Rôzne“) je poskytnutá zľava, pokiaľ bolo plnenie pre cestujúceho zjavne alebo dokázateľne neposkytnuté.
-
Percentuálna sadzba sa zásadne vypočítava z celkovej ceny (vrátane nákladov na prepravu).
-
Pokiaľ plnenie nebolo poskytnuté iba dočasne, obmedzí sa zľava iba na pomernú časť neposkytnutia plnenia. Rovnako sa postupuje ak v prípade, ak záručná povinnosť usporiadateľa zájazdu kvôli neoznámeniu nedostatku (spotrebiteľom) alebo kvôli odmietnutiu primeranej náhradnej ponuky zanikla (napr. cestujúci nie je spokojný s ubytovaním, pretože štandard poskytnutého ubytovania nezodpovedá objednávke a neoznámi nedostatok organizátorovi zájazdu).
-
Pri menších nedostatkoch do výšky max. 10% môže byť percentuálna sadzba stanovená na cenu pobytu, pokiaľ v dôsledku nedostatku nedošlo k podstatnej zmene priebehu pobytu.
-
Pri zložených cestách, pri ktorých je možné aspoň jednu časť cesty rezervovať samostatne, sa počíta zľava v zásade z ceny prislúchajúcej časti, pokiaľ sa jej nedostatok týka.
-
V prípade vyskytnutia sa viacerých nedostatkov sa percentuálne sadzby sčítajú.
-
Ak je predmetom zmluvy ubytovanie s plnou penziou, platia nasledovné maximálne percentuálne sadzby zľavy pre jednu skupinu služieb:
-
Skupina I – Ubytovanie 50 %
-
Skupina II – Stravovanie 50 %
-
Skupina III – Doprava 20 %
-
Skupina VI – Rôzne 30 %
-
-
Ak je predmetom zmluvy ubytovanie s polpenziou, zvyšuje sa sadzba zľavy na ubytovanie o 25 % a znižuje sa sadzba zľavy na stravovanie o 25 %, pričom nesmú byť prekročené maximálne percentuálne sadzby zľavy v rámci jednej skupiny služieb:
-
Skupina I – Ubytovanie 62,5 %
-
Skupina II – Stravovanie 37,5 %
-
Skupina III – Doprava 20%
-
Skupina VI – Rôzne 30%
-
-
Ak je predmetom zmluvy ubytovanie s raňajkami, zvyšuje sa sadzba zľavy na ubytovanie o 66,60 % a znižuje sa sadzba zľavy na stravovanie o 66,60 %, pričom nesmú byť prekročené maximálne percentuálne sadzby zľavy v rámci jednej skupiny služieb:
-
Skupina I -Ubytovanie 83,3 %
-
Skupina II -Stravovanie 16,7 %
-
Skupina III – Doprava 20%
-
Skupina VI – Rôzne 30%
-
-
Ak je predmetom zmluvy iba ubytovanie, zvyšuje sa sadzba zľavy na ubytovanie o 100 %; V jednotlivých prípadoch môže byť zľava na ubytovanie poskytnutá až do výšky 100%. Pri skupine služieb Doprava nesmie byť prekročená maximálna percentuálna sadzba zľavy 20%, pri skupine služieb „Rôzne“ je maximálna percentuálna sadzba zľavy 30%.
-
V prípade, že v dôsledku nedostatkov v jednotlivých skupinách služieb (poskytovaných v rámci cesty) alebo v dôsledku porušenia povinností organizátora zájazdu dôjde k podstatným obmedzeniam, môže výška jednotlivých zliav dosiahnuť až plnú cenu zájazdu.
-
Rôzne:
-
Výpoveď zmluvy prichádza do úvahy v prípade existencie nedostatku v rozsahu aspoň 20%. Výpoveď je možné podať s uvedením primeranej lehoty na dodatočnú nápravu, pričom na platné ukončenie zmluvy je potrebné, aby nedošlo k odstráneniu nedostatku, ako aj je možné podať okamžitú výpoveď s uvedením existujúceho nedostatku.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok