Najväčšie online cestovné agentúry vrátia peniaze do 14 dní

Riešili ste už situáciu, keď ste museli z dôvodu zrušenia vášho letu žiadať vrátenie peňazí za letenku? Ak áno, pravdepodobne ste na platbu museli čakať niekoľko týždňov až mesiacov.

Vo väčšine prípadov s ktorými sa nás spotrebitelia doteraz obrátili sa opakovalo to isté, a to, že sa nevedeli spojiť s cestovnou agentúrou prostredníctvom ktorej si zakúpili letenky. Je to nepríjemné najmä v situáciách, keď cestujúci pred blížiacou sa cestou, potrebujú vystaviť boarding pass, vykonať zmeny v rezervácii alebo si overiť, či nebol ich let zrušený. Online cestovné agentúry často na ich súrne požiadavky nereagovali a leteckí dopravcovia zmeny neumožňovali z dôvodu, že letenky boli zakúpené sprostredkovane cez cestovné agentúry.

V dôsledku týchto praktík, ktoré vyvrcholili v rokoch pandémie COVID-19, začala Európska komisia v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi na ochranu spotrebiteľa spoločné konanie EÚ o presadzovaní práva proti štyrom online cestovným agentúram eDreams ODIGEO (prevádzkovateľ portálov eDreams, Opodo, Go Voyages, Travellink a Liligo), Etraveli Group (prevádzkovateľ portálov Mytrip, GotoGate, Flybillet, Flightnetwork, Supersavetravel, seat24 a Travelstart) a spoločnosti Kiwi.com.

Cieľom konania bolo dohodnúť sa s uvedenými spoločnosťami na krokoch a opatreniach, ktoré zlepšia postavenie cestujúcich a zabezpečia, aby nedochádzalo zo strany cestovných agentúr k porušovaniu právnych predpisov.

Uvedené cestovné agentúry zaviedli od 30. júna 2023 nasledujúce zmeny:

1. Vracať cestujúcim peniaze za letenky do 14 dní

Letecké spoločnosti sú v prípade zrušenia letu povinné vrátiť cestujúcim peniaze za letenku do siedmich dní, keď sa cestujúci rozhodol nechať si let preplatiť. Cestujúci si však kupujú lístky aj cez online cestovné agentúry, ktoré sa zaviazali realizovať vrátenie peňazí za letenky do 7 dní od ich prijatia od leteckej spoločnosti, čo znamená, že spotrebitelia by ich mali dostať najneskôr do 14 dní (pozn. toto opatrenie dopĺňa predchádzajúci dialóg so 16 veľkými európskymi leteckými spoločnosťami, ktorého výsledkom bol záväzok týchto spoločností dodržiavať 7-dňovú lehotu na vrátenie platby).

2. Sprístupniť svoje kontaktné údaje

Online cestovné agentúry sa zaviazali, že telefonický kontakt a ich e-mailová adresa budú uvedené na ich webových sídlach, aby sa cestujúci mohli s nimi spojiť, pričom by už nemali nastať situácie, že cestovná agentúra nebude v naliehavých prípadoch odpovedať na ich požiadavky.

3. Lepšie informovať cestujúcich o ich právach a o výhodách balíkov služieb

Online cestovné agentúry sa zaviazali lepšie informovať cestujúcich o ich nárokoch, ktoré vyplývajú z európskeho nariadenia 261/2004 v prípade zrušenia alebo veľkého meškania letov. Takisto sa zaviazali, že cestujúcich budú jasne informovať o zrušení ich letov a o konkrétnych výhodách spojených s rôznymi balíkmi služieb, ktoré ponúkajú, ako i o následkoch špecifických služieb na ich práva v prípade narušenia letu. Cieľom je, aby cestujúci lepšie porozumeli, čo získajú a aké majú práva napríklad, ak cestovná agentúra neprenesie údaje z ich rezervácie leteckej spoločnosti.
Viac informácií o záväzkoch cestovných agentúr nájdete na https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_23_3521.

Čo v prípade, ak cestovné agentúry doteraz meškajú s vrátením peňazí alebo si neplnia ďalšie záväzky?

Plnenie záväzkov zo strany cestovných agentúr monitoruje Európska komisia v spolupráci s vnútroštátnymi orgánmi na ochranu spotrebiteľa. V prípade, že čakáte na vrátenie peňazí cestovnou agentúrou viac ako 14 dní alebo sa domnievate, že si neplní iný z vyššie uvedených záväzkov, neváhajte nás kontaktovať.

Odporúčané články

Den bezpečného internetu 2024

Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov

Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok

Balík na dobierku

Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku

Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok

Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023

Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok