Spotrebitelia si čoraz častejšie rezervujú hotely a letenky cez internet, pričom sa stretávajú so stále väčším množstvom problémov spojených s takýmito cestovnými službami. Tieto služby v súčasnosti patria medzi tie, na ktoré sa nám spotrebitelia najčastejšie sťažujú.
Dve tretiny z kontrolovaných portálov, neuvádzalo spoľahlivé informácie o cenách
Európska komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa EÚ začali v októbri 2016 koordinovane preverovať 352 portálov na porovnávanie cien a rezerváciu ubytovania alebo cestovných lístkov v celej EÚ. Pritom zistili, že dve tretiny z kontrolovaných portálov, neuvádzalo spoľahlivé informácie o cenách.
Dochádzalo napríklad k tomu, že v neskoršej fáze rezervačného procesu boli pridané dodatočné cenové položky bez toho, aby bol o tom spotrebiteľ jasne informovaný, alebo že propagované zvýhodnené cenové ponuky nezodpovedali žiadnej z dostupných služieb.
-
Zaplatíte skutočne toľko, koľko si myslíte?
V tretine prípadov nezodpovedala cena, ktorá sa zobrazila na začiatku, konečnej cene.
-
Ide o ponuku alebo len o nalákanie?
V pätine prípadov nebolo skutočne možné zvýhodnené ponuky využiť.
-
Ste zmätený vy alebo je mätúca cena?
V takmer tretine prípadov nebola jasná celková cena alebo spôsob, akým bola vypočítaná.
-
Posledná lacná izba v hoteli alebo jednoducho posledná izba predávaná cez danú stránku?
V každom štvrtom prípade sa na stránke neuvádzalo, že informácie o tom, že izby/letenky sa čoskoro vypredajú (napr. „zostávajú už len dve voľné izby“, „ponuka platí len dnes“), sa vzťahujú výlučne na danú stránku.
Čo takýmto portálom hrozí?
Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC) vyzve 235 internetových portálov, u ktorých boli zistené nezrovnalosti, a požiada ich, aby ich odstránili. Ak by tak neurobili, vnútroštátne orgány môžu iniciovať správne alebo súdne konanie, či už priamo alebo prostredníctvom vnútroštátnych súdov, v závislosti od platných vnútroštátnych právnych predpisov.
Ďalšie nezrovnalosti
Pri preverovaní bol odhalený celý rad nezrovnalostí, pokiaľ ide o porovnávacie nástroje na internete. Ďalšie nezrovnalosti, ktoré zistili orgány na ochranu spotrebiteľa, sa týkali:
-
totožnosti poskytovateľov: Viac ako pätina portálov uvádzalo len obmedzené informácie (napr. meno, adresu spoločnosti), a 4 % neposkytovali vôbec žiadne informácie;
-
procesu hodnotenia používateľmi: 21,3 % portálov prezentovalo hodnotenia spotrebiteľov nejasne alebo netransparentne (a/alebo tieto hodnotenia zahŕňali prvky, ktoré by mohli spochybňovať ich pravdivosť);
- rozsahu porovnania: na 10,5 % portálov chýbali dôležité informácie, ktoré boli pre porovnanie podstatné.
Najmenej problematická bola prezentácia reklamy a marketingu. Tento typ nezrovnalosti sa vyskytoval len na 2,8 % internetových portálov.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok