Sľúbených 200 metrov od pláže bolo komplikované prekonať a cesta k moru s nafukovačkou pod pazuchou trvala omnoho dlhšie ako ste očakávali? Navyše izba bola špinavá, klimatizácia pomalá a o jedlo ste museli s ostatnými dovolenkármi zápasiť? Ak vám cestovná kancelária ponúkala zájazd snov, na ktorom ste nakoniec boli právom sklamaní, za stratu radosti z dovolenky právom hľadáte vinníka.
Existuje nejaký spôsob, akým získať náhradu za vašu stratenú radosť z dovolenky?
Za porušenie záväzkov vyplývajúcich z uzatvorenej zmluvy zodpovedá cestovná kancelária bez ohľadu na to, či tieto záväzky mala splniť cestovná kancelária, alebo iní dodávatelia služieb, ktoré sa poskytujú v rámci zájazdu.
Ak sa vám chybne poskytnuté dovolenkové služby nepodarilo reklamovať a napraviť priamo na mieste, máme pre vás rady ako postupovať ďalej.
- Zhromaždite fotky všetkých nedostatkov, písomný záznam z ubytovacieho zariadenia, prípadne akékoľvek ďalšie dôkazy preukazujúce vašu nespokojnosť.
TIP: Navrhovatelia v súdnom spore s cestovnou kanceláriou nepreukázali ujmu z dôvodu straty radosti z pokazenej dovolenky uplatňovanú v zmysle čl. 5 smernice rady č. 90/314/EEC, keďže len ich subjektívny pocit nestačí a súd im návrh zamietol.
- Nájdite vo svojom e-maile potvrdenie rezervácie, prípadne inzerát s popisom vami zakúpenej dovolenky, z ktorej je zrejmé, že realita sa nezhodovala s opisom dovolenkových služieb, za ktoré ste zaplatili.
TIP: Potvrdenie rezervácie dovolenky sa môže ocitnúť aj v nevyžiadanej pošte (spam).
- Ak ste na mieste zistili nezrovnalosti, o ktorých vás cestovná kancelária neinformovala, môže jej tým vzniknúť aj zodpovednosť za škodu, ktorú vám tým spôsobila. Vyčíslite preto škodu, ak vám bola spôsobená.
TIP: Cestovná kancelária sa zodpovednosti za škodu môže zbaviť, ak preukáže, že škodu nezavinila ani ona ani jej dodávatelia služieb a zároveň bola škoda spôsobená samotným objednávateľom zájazdu, alebo treťou osobou, ktorá nie je spojená s poskytovateľom zájazdu. Zodpovednosti za škodu sa taktiež zbaví, ak bola spôsobená udalosťou, ktorej nebolo možné zabrániť ani pri vynaložení všetkého úsilia alebo v dôsledku neobvyklých a nepredvídaných okolností (tzv. mimoriadne okolnosti). V prípade zavinenia škody treťou osobou, ktorá sa nepodieľa na poskytovaní zájazdu alebo mimoriadnou okolnosťou, má cestovná kancelária zákonnú povinnosť poskytnúť vám bezodkladnú pomoc.
- Písomne uplatnite reklamáciu v cestovnej kancelárii bezodkladne po návrate z dovolenky, najneskôr do troch mesiacov od skončenia zájazdu.
TIP: Použite listovú zásielku s doručenkou, aby ste vedeli neskôr preukázať, že ste svoj nárok uplatnili včas.
- Ak neviete akú zľavu požadovať za chybne poskytnuté dovolenkové služby, ako orientačná pomôcka slúži tzv. Frankfurtská tabuľka zliav, vydaná Zemským súdom vo Frankfurte nad Mohanom v r. 1985 a je aj súčasťou tzv. Medzinárodného kódexu kvality cestovania (Codex ITQ), ktorý sa postupne stáva súčasťou poskytovania služieb cestovných kancelárií aj v iných členských štátoch.
TIP: Napríklad v prípade poskytnutia pokazeného jedla, Frankfurtská tabuľka priznáva zľavu vo výške 20 až 30 %.
- Pokiaľ sa s cestovnou kanceláriou neviete dohodnúť, využite mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov. Ak ide o slovenskú cestovnú kanceláriu je tu pre vás systém alternatívneho riešenia spotrebiteľských sporov (ARS) prostredníctvom subjektu ARS . Ak vznikol problém so zahraničnou cestovnou kanceláriou obráťte sa na nás .
TIP: Mimosúdne riešenie je rýchle a lacné. Európske spotrebiteľské centrum mimosúdne rieši cezhraničné spotrebiteľské spory zadarmo a subjekt ARS si za podanie návrhu na začatie alternatívneho riešenia môže vypýtať poplatok vo výške najviac 5 eur.
- Nezabudnite, že od včasne uplatneného práva voči cestovnej kancelárii vám plynie 3-ročná lehota, počas ktorej máte možnosť svoje nároky uplatniť na súde. Spor je možné riešiť tiež podaním žaloby na vecne a miestne príslušný súd. V prípade spotrebiteľského sporu môžete ako spotrebiteľ podať návrh tiež na súde v mieste svojho trvalého pobytu a navyše ste ako spotrebiteľ oslobodený od súdnych poplatkov (§ 4 ods. 2 písm. u) zákona č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v znení neskorších poplatkov).
TIP: Čo sa týka rozhodnutí súdov ohľadom straty radosti z dovolenky, rozhodujú v súlade s ustálenou rozhodovacou činnosťou Európskeho súdneho dvora vo veci C-168/00, Simone Leitner vs. TUI Deutschland GmbH & Co. KG, J – ESD, 2005 – 4), v zmysle ktorého spotrebiteľ má nárok na náhradu nemajetkovej ujmy vyplývajúcu z nesplnenia alebo nesprávneho plnenia, ktoré predstavuje balík dovolenkových služieb.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok