Záručná doba v rámci celej EU je minimálne 24 mesiacov (2 roky) od zakúpenia výrobku spotrebiteľom. V prípade vyskytnutia sa vady na výrobku má spotrebiteľ v rámci záručnej doby právo požadovať od predávajúceho opravu výrobku, výmenu vadného výrobku za nový alebo v niektorých prípadoch má právo aj na vrátenie peňazí. Predávajúci je povinný poskytnúť zákonnú záruku bez ďalších poplatkov.
Rozšírené záruky
Čoraz populárnejšie sú u nás aj záruky poskytované nad rámec zákona tzv. rozšírené záruky, za ktorých poskytnutie predajcovia zvyknú požadovať poplatok. Oplatí sa do nich investovať? Sú pridanou hodnotou pre spotrebiteľov v rámci členských štátov EÚ, Islandu a Nórska?
Pracovníci siete ECC-Net zozbierali údaje od 342 subjektov z 25 krajín. Prezreli 104 e-shopov, kontaktovali 127 predajcov a zmapovali aj postoje 543 spotrebiteľov. Výsledok prieskumu ukázal, že niektoré rozšírené záruky obsahujú množstvo výnimiek z uplatňovania ustanovení, a preto neposkytujú oveľa väčšiu mieru ochrany spotrebiteľov ako bežná zákonná záruka. Na druhej strane niektoré rozšírené záruky sa ukázali ako veľmi výhodné.
Najvýhodnejšie sú, ak pokrývajú možnosť nehody alebo zlého použitia výrobku. Pri príležitosti Dňa spotrebiteľských práv, ktorý je 15. marca 2015, ECC-Net publikuje správu porovnávajúcu zákonné záruky a rozšírené záruky v krajinách EÚ, na Islande a v Nórsku. Cieľom správy je pomôcť spotrebiteľom porozumieť aké sú ich zákonné práva, aby sa mohli kvalifikovane rozhodnúť, či investovať do rozšírených záruk.
Správa obsahuje informácie ohľadom zákonných a rozšírených záruk v Európe a kontrolné zoznamy možných výhod, ktoré poskytujú rozšírené záruky.
Oplatí sa investovať do rozšírených záruk?
„Chcem si kúpiť fotoaparát na anglickej web stránke a predajca mi ponúkol možnosť zaplatiť si 2 ročnú predĺženú záruku. Mal by som túto ponuku prijať?“ Pred zakúpením rozšírenej záruky odporúča sieť ECC-net spotrebiteľom zvážiť nasledovné:
- Je dĺžka ponúknutej záruky dlhšia ako zákonná (2 roky)?
- Je potrebné preukázať, že vzniknutá vada je výrobnou vadou výrobku?
- Posudzuje sa, či ide o vadu výrobku aj keď sa prejavila v prvých šiestich mesiacoch od kúpy výrobku?
- Poskytuje predajca náhradný výrobok počas posudzovania vady alebo opravy?
- Je reklamačný proces jasný a zrozumiteľný?
- Znáša predávajúci náklady súvisiace s vrátením výrobku do predajne alebo do autorizovaného servisu?
- Vzťahuje sa rozšírená záruka na vady spôsobené poškodením vodou, oxidáciou výrobku alebo neúmyselným rozbitím výrobku?
Ak je vaša odpoveď aspoň na 3 otázky áno, rozšírená záruka je výhodná.
Práva spotrebiteľa v prípade vád tovaru
„Kúpil som si fotoaparát na dovolenke v Španielsku. Po roku prestala fungovať. Predajca mi oznámil, že ním poskytnutá záruka už vypršala. Ako mám ďalej postupovať ?“
V prípade vyskytnutia sa vady na výrobku do 2 rokov od nákupu, má spotrebiteľ v rámci krajín EÚ, na Islande a v Nórsku právo požadovať od predávajúceho výmenu, opravu, zľavu z kúpnej ceny alebo vrátenie ceny výrobku, ak náhrada výrobku nie je objektívne možná.
V niektorých krajinách je zákonná záruka dokonca dlhšia ( 3roky vo Švédsku, 6 rokov v Írsku a v vo Veľkej Británii ) alebo sa berie do úvahy očakávaná životnosť niektorých výrobkov (napríklad vo Fínsku, v Holandsku, v Nórsku alebo na Islande, kde na výrobky, u ktorých je predpokladaná dlhšia ako 2 ročná životnosť, je zákonná záručná doba 5 rokov).
Obzvlášť prínosná pre spotrebiteľov je skutočnosť, že počas prvých 6 mesiacov od kúpy nie je potrebné vadu výrobku preukazovať. Takže 1 ročná záruka poskytnutá predajcom na fotoaparát nemá vplyv na práva spotrebiteľa a fotoaparát je ešte možné reklamovať.
Prečítajte si skrátenú verziu „ Prehľad zákonných a rozšírených záruk v slovenskom jazyku“ alebo úplnú správu„ Európsky prehľad zákonných a rozšírených záruk (v anglickom jazyku)“
Prehľad zákonných a rozšírených záruk podľa krajín.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok