Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia nakupujú na internete vo väčšom rozsahu, a tak v očakávaní doručenia viacerých balíkov súčasne, strácajú prehľad.
Postup podvodníka je jednoduchý, stačí zabaliť akýkoľvek brak, ktorého hodnota nezodpovedá zaplatenej dobierkovej sume a poslať ho na vašu adresu, ktorú získal napríklad zneužitím niektorej databázy mien a adries, z údajov získaných vašou registráciou do niektorej podvodnej internetovej súťaže alebo prostredníctvom nelegálneho obchodu s citlivými údajmi.
Príklad: Spotrebiteľka uvádza, že na ich domovskú adresu dorazila zásielka. Následne po jej prevzatí a zaplatení zistila, že si ju nikto z jej rodiny neobjednal. Na jej prekvapenie obsahovala aj faktúru za ďalšiu plánovanú zásielku v marci. Odosielateľ zásielky ju následne opakovane kontaktoval a žiadal úhradu ďalšej platby a na žiadosti o vrátenie platby za dobierku nereagoval. Následne spotrebiteľke začali chodiť výzvy od spoločnosti zaoberajúcej sa mimosúdnym vymáhaním pohľadávok, ktoré boli jednoducho vhodené do schránky bez pečiatky a podpisu. Tieto listy boli zrejme od spoločnosti, ktorá sa zaoberá mimosúdnym vymáhaním.
Úmyselné zasielanie takýchto nevyžiadaných zásielok predstavuje nekalú obchodnú praktiku, ktorá je zakázaná. Získať späť peniaze, ktoré ste za zásielku zaplatili je však problematické. Buď odosielateľ uvedený na balíku neexistuje alebo údaje o ňom na balíku chýbajú, takže ho nie je možné dohľadať a pokiaľ sa vám to aj prostredníctvom kuriérskej spoločnosti podarí, k peniazom od podvodníka sa s najväčšou pravdepodobnosťou nedostanete. Odosielateľ tiež nemusí mať sídlo v Európskej únii, kedy je domôcť sa svojich práv voči nemu o to ťažšie.
Prinášame vám preto niekoľko tipov ako sa vyhnúť tomu, aby ste sa stali obeťou tohto druhu podvodu
- Vždy si dávajte pozor komu poskytujete svoje osobné údaje, neprihlasujte sa na podozrivé stránky a do podozrivých súťaží a nikdy neklikajte na podozrivé odkazy, ktoré Vám prídu napríklad sms-kou alebo mailom.
- Nikdy nepreberajte zásielku, keď viete, že ste si nič neobjednali, najmä v prípade, že za ňu treba zaplatiť.
- Majte vždy prehľad o objednávkach, ktoré ste uskutočnili a pred prevzatím každého oznámeného balíka si najskôr v e-shope skontrolujte, či vaša objednávka už bola expedovaná, či sa dobierková suma zhoduje so sumou vašej objednávky, ako i to, či sa zhoduje číslo doručovaného balíka s číslom, ktorý vám poskytol e-shop. Zásielky, ktoré ste si objednali môžete sledovať prostredníctvom služby sledovania zásielky na stránke prepravnej spoločnosti, kde získate podrobné informácie o ceste balíka, počnúc jeho odoslaním.
- Pred samotným prevzatím balíka si skontrolujte, či veľkosť a hmotnosť zásielky zodpovedá objednanému tovaru, ako i to, či sú na doručovanom balíku uvedené riadne identifikačné údaje obchodníka, od ktorého ste si tovar objednali.
- Ak spoločnosť vymáha platbu cez vymáhačskú spoločnosť, požiadajte o dôkazy o uzavretí zmluvy a dohode o pravidelných zásielkach a dodaní tovaru. Písomne vypovedajte záväzok a požiadajte o vymazanie osobných údajov. V žiadosti trvajte aj na vystavení potvrdenia o vymazaní osobných údajov v písomnej forme. V prípade sporu budete mať písomné dôkazy.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok
Black Friday: 5 rád ako prežiť nákupnú horúčku bez ujmy na zdraví vašej peňaženke
Počas novembrového výpredajového šialenstva „Black Friday“, lákajú obchodníci spotrebiteľov na výhodné ponuky tovaru za bezkonkurenčné ceny. Pripravili sme si pre …
Zobraziť článok