Predvianočné aj povianočné nákupy môžu priniesť aj sklamanie Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku a Európske spotrebiteľské centrum v SR prichádzajú v predvianočnom období s druhou vlnou informačnej kampane, ktorej cieľom je zvýšiť povedomie o spotrebiteľských právach. Práve v tomto období totiž každoročne vzniká množstvo problematických situácií. Spotrebitelia častejšie hľadajú odpovede na to, ako majú vrátiť nevhodný darček. Množia sa aj prípady falošných e-shopov. Informačná kampaň má zodpovedať na praktické otázky a upozorniť aj na smernicu EÚ o právach spotrebiteľov. Naše tipy:
- Tovar zakúpený na diaľku (napr. cez internet) je možné v lehote 14 dní vrátiť bez uvedenia dôvodu.
- Po doručení tovaru, by ste ho mali vyskúšať iba takým spôsobom, aby nedošlo k zníženiu jeho hodnoty. Napríklad, oblečenie môžete vyskúšať, nie však nosiť; televízor môžete zapnúť, vyskúšať zvuk a obraz, ochranné obaly môžete odstrániť, iba ak je to nevyhnutné na vyskúšanie.
- Právo odstúpiť od zmluvy je pri niektorých tovaroch vylúčené. Napríklad pri dodávke tovaru, ktorý je zhotovený podľa vašich požiadaviek, pri predaji potravín, dodávke audio a video nahrávok a počítačových programov, ak dôjde k porušeniu originálneho obalu.
- Zákon spotrebiteľom umožňuje odstúpiť od zmluvy ešte pred dodaním tovaru.
- Právo na odstúpenie od zmluvy sa vzťahuje hlavne na predaj cez internet. Ak ste darček zakúpili v kamennej predajni, zákon predávajúcim túto povinnosť neukladá. Mnohí predávajúci však možnosť vrátiť tovar ponúkajú.
- Pred Vianocami vzniká mnoho falošných elektronických obchodov. Buďte preto veľmi opatrní, kde nakupujete. Nápomocné vám môžu byť recenzie iných spotrebiteľov. Etablované obchody majú svojich verných a spokojných kupujúcich.
- Pri akomkoľvek nákupe cez internet buďte veľmi obozretní pri poskytovaní osobných údajov (číslo platobnej karty, číslo účtu, číslo občianskeho preukazu atď.)
- Vždy si starostlivo odložte doklad o kúpe, pri uplatnení reklamácie ho treba predložiť.
- V prípade, že tovar reklamujete, predávajúci je povinný vám vydať písomný doklad o tom, kedy ste si uplatnili reklamáciu a akú vadu mal reklamovaný tovar. V takomto prípade nevzniknú pochybnosti o tom, že ste si reklamáciu uplatnili včas.
- Nesprávny alebo nevhodný tovar vráťte čo najskôr. Rovnako vadu reklamujte hneď, ako ju objavíte.
- Napokon dobrá rada z praxe: Ak budete vystupovať voči predávajúcemu zdvorilo a mierne, máte oveľa väčšie šance na úspech pri riešení vašej reklamácie.
Päť kľúčových práv spotrebiteľa:
- Právo vrátiť tovar zakúpený cez internet do 14 dní,
- Právo na výmenu alebo opravu chybného tovaru,
- Právo na zmluvy, ktoré neobsahujú neprijateľné ustanovenia,
- Právo na pravdivú reklamu,
- Právo na bezplatnú pomoc európskych spotrebiteľských centier v prípade problémov so zahraničným obchodníkom.
Nová smernica o právach spotrebiteľov nadobudla účinnosť v júni 2014. Pokrýva nielen práva vyplývajúce zo smernice o právach spotrebiteľov, ale aj z ďalších kľúčových právnych predpisov EÚ na ochranu spotrebiteľa, ako sú smernice o neprijateľných zmluvných podmienkach, o nekalých obchodných praktikách ,o určitých aspektoch predaja spotrebného tovaru a zárukách na spotrebný tovar. Nová smernica o právach spotrebiteľov posilňuje práva spotrebiteľov v celej EÚ, a to najmä pri online nakupovaní. Ďalšie informácie:
- Základné údaje o novej smernici
- Spotrebiteľské práva EÚ
- Komisia označila potenciál elektronického obchodu za nevyužitý
- Informácie o kampani
- Vaša Európa – Praktický sprievodca pre občanov Európskej únie
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok