Obdobie letných dovoleniek je za nami, avšak aj jeseň má svoje čaro. Mnohí majú zakúpený jesenný pobyt doma alebo v zahraničí. Keďže situácia s druhou vlnou pandémie ochorenia COVID-19 cestovanie opäť komplikuje, prinášame odporúčania, ktoré vám pomôžu uchrániť vaše peniaze.
Sledujte cestovné obmedzenia
Informácie o cestovných obmedzeniach jednotlivých štátov nájdete na platforme „Re-open EU“, ako aj na webovom sídle Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitosti SR.
Pred rezerváciou ubytovania a aj pred samotným vycestovaním si overte, aké cestovné obmedzenia a podmienky pre vstup do krajiny platia v danom štáte. Cestovanie môže byť totiž povolené len na vymedzené účely a dovolenkové cestovanie môže byť zakázané. Dajte si pozor na to, že niektoré štáty požadujú vyplnenie špeciálnych cestovných formulárov a doloženie negatívneho PCR testu na ochorenie COVID-19.
Uprednostnite rezerváciu s možnosťou bezplatného zrušenia
Cenovo dostupnú službu bezplatného zrušenia rezervácie ponúkajú aj tie spoločnosti, u ktorých to bolo donedávna zriedkavé. Keďže situácia sa rýchlo mení a môže ovplyvniť vaše cestovné plány, oceníte, ak letenka či ubytovanie bude s bezplatným stornom. V prípade rozhodnutia nevycestovať, získate vašu platbu naspäť.
Poistite sa a majte pripravenú finančnú rezervu na nečakané výdavky
Pred vycestovaním si nezabudnite zabezpečiť cestovné poistenie. Európsky preukaz zdravotného poistenia vám síce umožňuje prístup k nevyhnutnej zdravotnej starostlivosti, avšak nepokrýva súkromnú zdravotnú starostlivosť, ani ďalšie náklady, ako napr. transport domov.
Ani komplexné cestovné poistenie vám nemusí pokryť všetky náklady. Napríklad karanténne situácie sa často nedajú refundovať v súlade s podmienkami poistnej zmluvy. Preto ešte pred objednaním pobytu si overte, či máte pripravenú finančnú rezervu na neočakávané výdavky a zmeny počas cesty.
Zaregistrujte sa
Pred cestou sa môžete dobrovoľne zaregistrovať na stránke Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitosti SR, pričom táto registrácia umožňuje získavať automatické notifikácie o zmenách cestovných odporúčaní pre jednotlivé destinácie.
Komunikujte, ak nechcete vycestovať
Letenka bez možnosti zmeny
Nechcete vycestovať, lebo po návrate by ste museli absolvovať karanténu? Ak dopravca danú linku prevádzkuje a na letisko sa môžete dopraviť, neexistuje špeciálna zákonná úprava, ktorá by vám zakladala právny nárok na bezplatné storno alebo zmenu dátumu odletu.
Zmenu alebo zrušenie letenky je možné požadovať iba v prípade, že vám to umožňujú zmluvné podmienky dopravcu alebo je zo strany dopravcu ochota dohodnúť sa a vyjsť vám v ústrety. Preto vám odporúčame:
1. pozrieť si podmienky vašej rezervácie a prepravné podmienky dopravcu,
2. prezrieť webovú stránku a sociálne kontá dopravcu, či mimoriadne neumožňujú zmeny,
3. pokúsiť sa kontaktovať dopravcu a požiadať o informáciu, či sú možné zmeny. V správe uveďte dôvody aj s odkazmi na opatrenia vlády, ktoré vám neumožňujú vycestovať.
Rezervácia ubytovania sa nedá bezplatne zrušiť
Rezervácie ubytovania sa spravujú právnym poriadkom krajiny, do ktorej cestujete. V prípade, že štátne orgány zakážu ubytovacím zariadeniam poskytovať služby, je možné požadovať vrátenie platby.
V opačnom prípade, ak je ubytovacie zariadenie otvorené, neexistuje právny nárok na vrátenie platby. Vzhľadom na aktuálne prebiehajúcu druhú vlnu pandémie niektoré rezervačné portály umožňujú zákazníkom realizovať zmeny v rezerváciách, ktoré môžu ísť nad rámec zákonných nárokov. Požiadavky na zmenu termínu ubytovania alebo vrátenie platby sú posudzované individuálne. Portály pri posudzovaní žiadosti skúmajú veľa vecí. Či ste riešili situáciu v predstihu, či je hotel uzavretý alebo otvorený, či nemôžete vycestovať alebo ide len o vaše subjektívne obavy a podobne.
Spotrebiteľom, ktorí vykonali rezerváciu cez sprostredkovateľa, odporúčame kontaktovať ubytovacie zariadenie a aj rezervačný portál. Požiadavky na vystavenie poukazu na pobyt v inom termíne alebo zmena termínu rezervácie majú vyššiu šancu uspieť, ako požiadavky na vrátenie platby.
Zájazd s vysokým storno poplatkom
Ak ste zájazd zakúpili od zahraničnej cestovnej kancelárie alebo od sprostredkovateľskej agentúry, určenie vašich nárokov nemusí byť jednoduché a môže sa v závislosti od národnej úpravy líšiť. Je to v dôsledku toho, že niektoré členské štáty EÚ prijali v reakcii na pandémiu ochorenia COVID-19 špeciálne zákony.
Napríklad slovenská novela zákona o zájazdoch predpokladá aj situáciu, kedy síce napriek mimoriadnej situácii z dôvodu pandémie ochorenia COVID-19 je možné zájazd uskutočniť riadne podľa zmluvy o zájazde, avšak cestujúci s poskytnutím zájazdu nesúhlasí. V prípade, ak za takýchto okolností nesúhlasíte s poskytnutím zájazdu (napr. z pretrvávajúcich obáv o zdravie), môžete o tom písomne informovať cestovnú kanceláriu. Nezabudnite, že lehota na informovanie cestovnej kancelárie je najneskôr 30 dní pred začatím zájazdu. V tomto prípade bude cestovná kancelária povinná do 14 dní odo dňa doručenia tejto informácie poskytnúť oznámenie o náhradnom zájazde. Novelou určené skupiny osôb môžu náhradný zájazd odmietnuť.
V prípade, že nemáte istotu, aké sú vaše práva, môžete sa na nás kedykoľvek písomne, emailom alebo telefonicky obrátiť.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok