Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou príležitosťou pripomenúť si, že s narastajúcou popularitou online nakupovania a reklamy na sociálnych sieťach, sú ich používatelia čoraz viac doslova bombardovaní informáciami, ktoré ich nabádajú k nákupu. Neuvedomujú si však, že tieto informácie sú často skreslené, nepravdivé alebo zavádzajúce, keďže ponuky nie sú vždy férové.
Sieť Európskych spotrebiteľských centier ECC-Net chce preto, pri príležitosti dnešného Dňa bezpečného internetu 2024, vyzvať influencerov v celej Európe, aby chránili mladých spotrebiteľov.
Dodržiavanie európskych predpisov
Aj keď možno nie ste influencerom, téma právnych povinností influencerov je dôležitá aj pre vás. Influenceri, ktorí propagujú alebo predávajú produkty alebo služby výmenou za protiplnenie alebo odplatu, sa podľa európskeho práva považujú za predávajúcich, a preto musia dodržiavať množstvo pravidiel. Nie všetci ich však poznajú. Ak ako spotrebitelia viete rozlíšiť, ako influencer prezentuje určitý produkt alebo službu, môžete lepšie posúdiť, či je to skutočne to, čo chcete alebo potrebujete. Preto je sieť ECC-Net presvedčená, že je veľmi dôležité influencerov, ale aj spotrebiteľov v tejto oblasti vzdelávať, čo v konečnom dôsledku zvýši ochranu mladých spotrebiteľov. Keďže ambíciu stať sa influencerom má čoraz viac ľudí, prinášame rady ako byť zákonný a transparentný.
10 rád pre influencerov
1. Influencer Legal Hub (Právne centrum pre influencerov)
Prostredníctvom Influencer Legal Hub sa ako influencer môžete oboznámiť s európskymi normami na ochranu spotrebiteľa, ktoré je potrebné dodržiavať v rámci reklamy a pri predaji tovaru a poskytovaní služieb, čo vám pomôže vyhnúť sa pokutám za nekalé obchodné praktiky a ochrániť svoju dobrú povesť.
2. Buďte transparentní pokiaľ ide o vaše vzťahy so značkami
Mali by ste zverejňovať pre ktorú spoločnosť komerčnú komunikáciu uskutočňujete, ako i svoj obchodný vzťah k nej a informovať o produktoch, ktoré dostávate za svoju činnosť zadarmo. Táto transparentnosť pomáha mladým spotrebiteľom pochopiť reklamný kontext vášho odporúčania určitého výrobku a pomáha im rozhodovať sa na základe objektívnych informácií.
Všetky reklamné príspevky by ste mali mať vhodne a výrazne označené ako “#reklama, #spolupráca“.
3. Spolupracujte len s dôveryhodnými značkami
Spolupracujte len s dôveryhodnými značkami a predtým než ich odporučíte, ich vyskúšajte, aby vaši sledovatelia mohli odporúčaniam dôverovať a rozhodovať sa pri nákupe informovanejšie.
4. Overujte si informácie o výrobkoch, ktoré propagujete alebo predávate
Zavádzajúce alebo nepresné údaje môžu poškodiť spotrebiteľov a vašu dôveryhodnosť. Uistite sa, že sa spoliehate na dôveryhodné zdroje a informácie, ktoré poskytujete, sú presné a aktuálne.
5. Vyhnite sa uvádzaniu nezákonných zdravotných tvrdení
Zavádzajúce tvrdenia o zdravotných prínosoch pri propagácii výrobkov nielenže porušujú pravidlá, ale aj narúšajú dôveru spotrebiteľov. Zdržte sa zveličovania alebo vymýšľania tvrdení týkajúcich sa zdravia a držte sa vecných informácií. Dodržiavaním predpisov si zachováte dôveryhodnosť u svojho publika, najmä u mladých spotrebiteľov.
6. Uistite sa, že výrobky, ktoré predávate alebo propagujete, sú bezpečné
Prekontrolujte si výrobky, ktoré predávate, na webovej stránke Safety Gate, ktorú vytvorila Európska Komisia a ktorá obsahuje zoznam výrobkov stiahnutých z trhu. Výrobok zaradený v zozname nepredávajte, ani ho nepropagujte, pretože by mohol byť rizikový pre bezpečnosť a zdravie spotrebiteľov.
7. Zdôrazňujte dôležitosť kybernetickej bezpečnosti
Vzdelávajte svojich sledovateľov o bezpečných spôsoboch platieb, dôležitosti používania dôveryhodných webových stránok a význame ochrany osobných údajov. Pomôže to vytvoriť bezpečnejšie prostredie pre online nakupovanie spotrebiteľov.
8. Ak výrobky predávate, uvádzajte svoje kontaktné údaje
Aj keď je súkromie dôležité, musíte dodržiavať európske právne predpisy, ktoré vyžadujú zdieľanie určitých informácií.
9. Zdôrazňujte práva a ochranu spotrebiteľa
Pri propagácii alebo predaji produktov uvádzajte informácie o zárukách, pravidlách vrátenia tovaru a zákazníckej podpore. Spotrebitelia tak môžu nakupovať s dôverou, pretože vedia, že majú možnosť požiadať o nápravu ak výrobok nesplní ich očakávania.
10. Stavte na úprimnosť a čestnosť
Úprimné odporúčania a transparentná komunikácia budujú dôveru vášho publika, podporujú dlhodobé vzťahy a dôveryhodnosť a zabezpečujú, aby mladí spotrebitelia mohli robiť informované rozhodnutia na základe dôveryhodných odporúčaní.
Pozičný dokument siete ECC-Net
ECC-Net pravidelne uverejňuje pozičné a výskumné dokumenty na rôzne témy. V pozičnom dokumente Siete ECC –Net s názvom “Digital Fairness Fitness Check (Kontrola digitálnej spravodlivosti)“ si môžete prečítať informácie a odporúčania siete ECC-Net týkajúce sa postupov influencerov.
Odporúčané články
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok
Black Friday: 5 rád ako prežiť nákupnú horúčku bez ujmy na zdraví vašej peňaženke
Počas novembrového výpredajového šialenstva „Black Friday“, lákajú obchodníci spotrebiteľov na výhodné ponuky tovaru za bezkonkurenčné ceny. Pripravili sme si pre …
Zobraziť článok