Aj vám sa stalo, že ste klikli na niečo, na čo ste pôvodne kliknúť nechceli alebo ste si vložili do nákupného košíka v internetovom obchode položku, ktorú ste si pôvodne nezamýšľali kúpiť? Rozmýšľali ste nad tým ako k tomu došlo a či v tom bol zámer alebo špecifická technika? Odpoveď je áno – zrejme ste sa stretli s tzv. “dark patterns” po slovensky “temnými vzorcami”. Cieľom temných vzorcov je presvedčiť užívateľov, aby si niečo kúpili resp. aby na službe trávili čo najviac času, prípadne aby zostali používateľom alebo zákazníkom.
Na šiestich príkladoch vám teraz ukážeme, čo temné vzorce znamenajú pre používateľov.
1. Temný vzorec – skryté náklady
Na začiatku nájdete letenky alebo zájazd za skvelú cenu, ale postupne v procese rezervácie alebo na jej konci dôjde k jej navýšeniu. V tomto štádiu sa už spotrebiteľom zvyčajne nechce zadávať svoje údaje odznova. Výsledkom tohto temného vzorca je súhlas s cenou navýšenou o rôzne servisné či palivové poplatky, poistenia, dodatočné možnosti, poplatky za upratovanie atď. .
Ak sa skrytým nákladom chcete vyhnúť, môžete sa pokúsiť porovnať konečnú cenu s inými ponukami. Nebude to však jednoduché, pretože každý predajca si pripočítava poplatky v inom čase a obsah služieb nemusí byť úplne rovnaký. Napríklad pri letenkách sa veľkosť batožiny môže líšiť.
Vyhraďte si preto na rezerváciu dostatok času. Neponáhľajte sa a pred odoslaním rezervácie alebo objednávky si overte či ponuka skutočne zodpovedá tomu, čo ste si plánovali kúpiť.
2. Temný vzorec – limitovaná ponuka
Je prirodzené, že výhodnú ponuku si nechceme nechať ujsť. Oznámenia typu „na sklade zostali už len tri položky“ či „na našom portáli sú k dispozícii už len 3 hotelové izby tejto kategórie za túto cenu“ vytvárajú dojem naliehavosti a spotrebiteľov môžu dostať pod tlak. Navyše nedostatok si často spájame s tovarom alebo službou vysokej hodnoty. Pripravili ste sa tým o možnosť porovnávania viacerých ponúk alebo dôkladnému premysleniu vášho nákupu, preto ich radíme do kategórie temných vzorcov.
Prípadné pridanie položky do košíka nás zase podvedome zaväzuje k jeho kúpe. Ak nákup nedokončíte, pravdepodobne vám následne príde e-mail s otázkou, prečo ste nákup nedokončili. Možno ste na to mali dobrý dôvod. Zamyslite sa nad tým ako často vás takýto e-mail podnietil k tomu, aby ste nákup aj skutočne dokončili?
3. Temný vzorec – confirmshaming
Ide o situáciu, keď obchodník spojí určitý krok v objednávkovom procese s potvrdením zahanbujúceho prehlásenia. Obvykle sa s tým môžete stretnúť pri pokuse zrušiť objednávku, pričom tlačidlo zrušenia objednávky zároveň obsahuje profánne oznámenie „pokračovať, neznášam šetrenie peňazí“ alebo „áno chcem zrušiť objednávku, neznášam výhodné ponuky, radšej zaplatím plnú cenu“. Nenechajte sa týmto krokom ovplyvniť a nanútiť si službu alebo nákup, ktorý nepotrebujete!
4. Temný vzorec – nejasné otázky alebo zložité formulácie
Zmätočne formulované otázky napr. dvojité negatívy a nejednoznačné formulácie, v dôsledku ktorých používatelia nie sú schopní s istotou rozpoznať význam svojho rozhodnutia. Cieľom je obvykle sťažiť používateľovi pokus o zrušenie predplatného či členstva alebo objednávky.
5. Temný vzorec – (ne)nútené predplatné
S týmto typom temného vzorca sa môžeme stretnúť pri predplatných službách, ktoré ponúkajú skúšobnú verziu. Na začiatku vás stránka vyzve na zadanie informácií o platobnej karte a po skončení skúšobného obdobia je táto doba automaticky predĺžená. A vy zostanete nemilo prekvapení, keď vám príde notifikácia z bankovej aplikácie o tom, že ste niečo zaplatili.
6. Temné vzorce zamerané na zber osobných údajov
Zo zberu a analýzy osobných údajov plynú vysoké príjmy. Čím viac o sebe prezradíte, tým lepšie môžu na vás cieliť reklamu. Digitálny marketing dospel do bodu, keď sa predajné rozhranie na vašom displeji usporiada podľa vašich vzorcov správania a vami zdieľaných osobných údajov (profily na sociálnych sieťach, história vyhľadávania, poloha).
Sociálne siete majú pri registrácii predvolené nastavenia ochrany osobných údajov, aby ste svoje údaje a príspevky sprístupnili čo najväčšiemu okruhu užívateľov. Ak to chcete obmedziť, musíte si tieto nastavenia manuálne zmeniť.
Súhlas s použitím cookies, ktoré sa zobrazujú po načítaní webových stránok nemusíte udeliť. Tmavé vzorce však vaše rozhodnutie môžu sťažiť. Webstránka vám ponúkne iba tlačidlo „Súhlasím“ resp. „Chcem sa dozvedieť viac“, ale chýba možnosť na neudelenie súhlasu so všetkými cookies. Musíte si tak odkliknúť nesúhlas pre každý jeden typ súborov cookies.
Existuje v EÚ legislatívna regulácia na temné vzorce?
V súčasnosti v EÚ neexistuje ucelená právna norma zameraná na reguláciu temných vzorcov, keďže tie sa týkajú viacerých oblastí spotrebiteľskej politiky od hospodárskej súťaže, cez spotrebiteľské právo, ochranu údajov až po umelú inteligenciu.
Smernica o právach spotrebiteľov zakazuje vopred zaškrtnuté políčka. Niektoré techniky môžu spadať do rozsahu smernice o nekalých obchodných praktikách, napríklad opisovanie tovaru alebo služieb zadarmo, ak za ne musíte zaplatiť alebo lákanie spotrebiteľov na mimoriadne atraktívne ceny, ktoré v skutočnosti nie sú k dispozícii.
Aj smernica o digitálnych službách (DSA) spolu s aktom o digitálnych trhoch (DMA) predstavujú krok vpred. Zameriavajú sa na obmedzenie zhromažďovania osobných údajov a používania techník behaviorálnej reklamy a temných vzorov zo strany online platforiem a sprostredkovateľských služieb.
Boj proti používaniu temných vzorcov a skrytej reklamy na internete, ktoré bránia spotrebiteľom robiť informované rozhodnutia, zneužívajú ich vzorce v správaní alebo deformujú ich rozhodovanie sú konkrétne uvedené medzi prioritami Európskej komisie v akčnom programe Komisie na roky 2020 – 2025.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok