Aj v tomto roku sa očakáva, že mnohí spotrebitelia využijú svoje úspory na nákupy počas akcií známych pod názvom „Black Friday“ či „Cyber Monday“, ktoré pripravujú slovenské, ako aj zahraničné obchody. Ak máte v pláne využiť zľavy, ktoré obchodníci ponúkajú, v našom článku nájdete rady a odporúčania, ako predísť tomu, aby ste neboli oklamaní a súčasne, aby ste za svoje peniaze dostali čo najlepšiu protihodnotu.
Tipy ako výhodne nakúpiť zľavnený tovar
Väčšina ponúk sa sústreďuje na používanie sloganov ako „bombastická zľava“, „nepremeškajte túto príležitosť“, „zaregistrujte sa na získanie skvelých výhod“ alebo „nakúpte so zľavou“. Tieto ponuky zvyknú byť časovo alebo kusovo obmedzené, či inak limitované. V prípade, že chcete naozaj výhodne nakúpiť počas veľkých výpredajov, je potrebné, aby ste si vopred urobili prieskum a nakúpili medzi prvými. Iba tak pravdepodobne dostanete to čo chcete, neskôr už tovar nemusí mať obchodník na sklade.
Aby ste sa uistili, že dostanete najlepšiu dostupnú ponuku, majte na pamäti tieto veci:
- Zistite cenu výrobku u viacerých obchodníkov a uistite sa, že zľava je naozaj skutočná. Určite ste už počuli o prípadoch keď obchodníci navýšili ceny pred ich opätovným znížením, aby u zákazníkov vzbudili dojem, že dostanú „obrovskú zľavu“. Úprava cien pred plánovaným výpredajom nie je zakázaná a nie je pre ňu stanovený žiaden percentuálny ani časový limit. Uložte si webové stránky s konkrétnou ponukou, aby ste mohli sledovať aktualizácie cien u vybraných predajcov.
- Nepodľahnite ilúzii, že ide o neopakovateľnú ponuku, ktorá sa neodmieta. Reklamné kampane sa opakujú pravidelne, takže sa nenechajte zmiasť marketingovou stratégiou či pocitom naliehavosti. To čo nestihnete kúpiť v novembri, môžete kúpiť napríklad v povianočných výpredajoch a podobne.
- Urobte si prieskum, porovnajte nielen ceny, ale aj predajcov. Pred nákupom odporúčame využiť internetové porovnávacie služby. Vždy sa pozerajte skôr na konečnú cenu vrátane nákladov na doručenie, než na výšku zľavy. Recenzie na predávajúcich sú tiež dôležité. Tovar v lákavej cene sa neoplatí kupovať, pokiaľ je v prípade problémov zložitá či žiadna komunikácia s predajcom.
- Hľadajte ďalšie možnosti ako ušetriť. Mnohí predajcovia majú vo svojich ponukách rôzne doplnkové služby, ako napríklad bezplatné doručenie, zľavové kódy a exkluzívne akcie pre verných zákazníkov. Oplatí sa prihlásiť na odber newslettrov, zapojiť sa do vernostných programov alebo obchodníkov sledovať na sociálnych sieťach. Môže vám to zabezpečiť skorý prístup k ponukám a dodatočným zľavám popri akciových cenách.
- Snažte sa nájsť skvelú ponuku na kvalitný tovar. Nenechajte sa zlákať obrovskou zľavou, aby ste si kúpili tovar s nízkou hodnotou. Tovary najvyššej kvality budú udržateľnejšie a odolnejšie. Navyše často sa dodávajú s predĺženou zárukou, čo znamená, že v konečnom dôsledku získate viac. Zľavnenú cenu berte skôr ako bonus, než východiskový bod pre váš nákup.
- Pozor na životnosť zľavnenej elektroniky. Výpredaje, ako “ Black Friday “ a “Cyber Monday“ sú skvelé pre nákup elektroniky a rôznych prístrojov za nízke ceny. Tieto kampane sú však spôsobom, ako môžu obchody rýchlo vyprázdniť zásoby tovaru skôr než technologicky zastará. Neúmyselne si tak môžete kúpiť starú technológiu (hoci za výbornú cenu), ktorá má obmedzené funkcie, či problémy s kompatibilitou, na ktoré sa nevzťahuje záruka alebo už nie sú podporované výrobcom.
- Čítajte aj malé písmená. Pravidlá, ktorými sa riadia špeciálne ponuky a akčný výpredaj, môžu byť formulované vágne a ponuky môžu vyzerať lepšie než v skutočnosti sú. Môžete naraziť napríklad na vyjadrenie v inzercii „80% zľava na všetko“, po ktorom však nasleduje „uplatňujú sa výnimky“.
Pozor na vábivú reklamu
„Black Friday“ či „Cyber Monday“ predstavujú pre obchodníkov spôsob ako vyprázdniť sklady a pripraviť miesto pre naskladnenie nového tovaru na vianočnú sezónu. Výber zľavnených položiek preto nemusí byť taký, ako očakávate (napr. obmedzené veľkosti) alebo je v ponuke tovar, ktorého kúpa nemusí byť výhodná ani po znížení ceny. Taktiež sa môže vyskytnúť ponuka tovarov, ktoré predávajúci nie je schopný dodať. V takom prípade však môže ísť o vábivú reklamu, ktorá je nekalou obchodnou praktikou a je preto zakázaná. Znamená to, že obchodníci nesmú v reklamách ponúkať výrobky/služby za stanovenú cenu bez toho, aby zverejnili dôvody, pre ktoré môžu predpokladať, že nebudú schopní dodať tieto produkty alebo rovnocenné produkty. V prípade, že sa stretnete s takou ponukou, znamená to, že predávajúci porušuje zákon.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok