Akčný plán Európskej komisie má zlepšiť finančné produkty a výber pre európskych spotrebiteľov

Európska komisia zverejnila akčný plán obsahujúci spôsoby, prostredníctvom ktorých môžu európski spotrebitelia získať lepší prístup k väčšiemu sortimentu finančných služieb v celej EÚ. Podstatou tohto akčného plánu je jeho zameranie na technológie, keďže pokrok smerom k integrovanejšiemu trhu s finančnými službami sa dá dosiahnuť práve inovačnými online službami.

Akčný plán

Akčný plán identifikuje tri hlavné oblasti a má za cieľ ešte viac sa priblížiť k skutočnému jednotnému trhu s finančnými službami: 

  • Zvýšenie dôvery spotrebiteľov a posilnenie ich postavenia pri nakupovaní služieb doma i v iných členských štátoch. Cieľom je napríklad dosiahnuť to, aby bolo pre vodičov jednoduchšie preniesť si do zahraničnej poisťovne svoj bonus za bezškodový priebeh („bonus/malus“);zníženie poplatkov za cezhraničné transakcie denominované v mene inej než euro a transparentnejšie oceňovanie poistiek pri prenajatých vozidlách.
  • Zmiernenie právnych a regulačných prekážok, ktoré bránia podnikom v ich snahách expandovať do zahraničia.
  • Podpora rozvoja inovatívneho digitálneho sveta, v rámci ktorej pôjde o odstránenie niektorých z existujúcich prekážok brániacich dobudovaniu jednotného trhu. Napríklad umožnením využívania elektronickej identifikácie a dôveryhodných služieb na overovanie totožnosti zákazníkov.

Komisia už prostredníctvom právnych predpisov EÚ odstránila mnohé z regulačných prekážok brániacich fungovaniu jednotného trhu v oblasti spotrebiteľských finančných služieb. Akčný plán vytyčuje smerovanie ďalšieho úsilia. Na mnohých opatreniach sa budú musieť podieľať aj zainteresované strany, ako napríklad vnútroštátne orgány dohľadu, poskytovatelia služieb a spotrebiteľské organizácie.

Súvislosti

EÚ už prijala niekoľko opatrení na dosiahnutie jednotného trhu so spotrebiteľskými finančnými službami. Patria medzi ne smernica o platobných účtoch, prostredníctvom ktorej sa zlepšuje transparentnosť poplatkov za bankové účty a uľahčuje prechod do inej banky, a stratégia digitálneho jednotného trhu Komisie, ktorej cieľom je posilniť prístup k digitálnym produktom a službám. Vo svojom akčnom pláne na vybudovanie únie kapitálových trhov sa Komisia zaviazala dosiahnuť silnejšie kapitálové trhy v celej EÚ a zároveň zlepšiť prístup k retailovým investičným produktom.

Odporúčané články

Den bezpečného internetu 2024

Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov

Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok

Balík na dobierku

Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku

Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok

Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023

Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok