Keď ako spotrebiteľ zakúpite výrobok alebo službu, či už cez internet alebo v obchode, vo vašej domovskej krajine alebo inde v EÚ, máte určité práva. Mnohí Európania nepoznajú ani niektoré svoje najzákladnejšie spotrebiteľské práva. Právo EÚ Vám zaručuje spravodlivé zaobchádzanie, náležité informácie a možnosť uplatniť si svoje práva, ak sa vyskytnú problémy. Kampaň na zvýšenie povedomia spotrebiteľov o ich právach iniciovala Európska komisia. Iniciatíva prebieha v štrnástich členských štátoch: Grécko, Španielsko, Cyprus, Portugalsko, Bulharsko, Lotyšsko, Taliansko, Poľsko, Česká republika, Litva, Estónsko, Maďarsko, Slovinsko a Slovensko. Súčasťou kampane sú reklamné plochy v nákupných centrách, články a reportáže v médiách, blogy, vzdelávacie semináre a online videá.
Právo na bezplatnú opravu alebo výmenu chybného tovaru
Ak sa akýkoľvek výrobok, ktorý zakúpite v EÚ, či už cez internet alebo v obchode, líši od toho, čo bolo v ponuke, alebo nefunguje správne, máte právo na jeho bezplatnú opravu alebo výmenu. Ak oprava alebo výmena výrobku nie je možná alebo je príliš komplikovaná, môžete namiesto toho požiadať o vrátenie peňazí alebo zníženie ceny (v niektorých krajinách sa môžete sami rozhodnúť, ktorá možnosť Vám najviac vyhovuje). Tieto práva máte po dobu minimálne dvoch rokov od dátumu kúpy výrobku v obchode alebo jeho doručenia.
Právo vrátiť tovar kúpený cez internet do dvoch týždňov
Máte 14 dní na to, aby ste svoje rozhodnutie o kúpe prehodnotili a od kúpy odstúpili. Ak ste teda nakupovali pod tlakom, narazili ste medzitým na lepšiu ponuku alebo ste si svoj nákup cez internet jednoducho rozmysleli, môžete vždy tovar do dvoch týždňov vrátiť a peniaze získať späť. Majte na pamäti, že na to, aby vám bola vrátená suma v plnej výške, musíte výrobok vrátiť v takom stave, aby sa mohol znovu predať, takže si ho môžete pozrieť, ale nie použiť. Ak ste si napríklad kúpili topánky, môžete si ich vyskúšať doma, ale nie nosiť vonku.
Právo na kompletné informácie o všetkom, čo kupujete
Každá spoločnosť, ktorá propaguje výrobky, predáva ich alebo poskytuje služby v EÚ, vám musí poskytnúť informácie, ktoré sú presné a dostatočne podrobné na to, aby ste si mohli na ich základe vybrať. Sem patria údaje o vlastnostiach výrobku, cene, platobných a dodacích podmienkach, totožnosť a kontaktné údaje predajcu, ako aj informácie o dobe trvania platnosti zmluvy a spôsobe, ako od nej odstúpiť. Zmluvné podmienky používané obchodníkmi musia byť spravodlivé a napísané jasnou a zrozumiteľnou rečou. Akékoľvek nejasnosti sa budú vykladať vo váš prospech a neprijateľné zmluvné podmienky nebudú právne záväzné.
Právo na podporu vo Vašej domovskej krajine v prípade problémov s obchodníkmi v zahraničí
Európske spotrebiteľské centrá (ESC) vám poskytnú bezplatné poradenstvo a podporu pri nákupe tovaru alebo služieb od obchodníka v inej krajine EÚ a ponúknu Vám tipy, ako sa vyhnúť potenciálne nákladným problémom. Môžu Vám takisto pomôcť v spore s obchodníkom a poradiť s ďalšími krokmi, ak nie je možné dosiahnuť dohodu.
Právo na vrátenie peňazí prostredníctvom európskeho konania vo veciach s nízkou hodnotou sporu
Pokiaľ sa Vám nedarí vyriešiť problém s obchodníkom ani s pomocou európskeho spotrebiteľského centra, môžete v niektorých prípadoch využiť konanie vo veciach s nízkou hodnotou sporu (vo všetkých členských štátoch EÚ s výnimkou Dánska). Ide o rýchlu a úspornú alternatívu k tradičným súdnym konaniam a v súčasnosti ju možno využiť pre online transakcie až do výšky 2 000 EUR. Funguje to tak, že jednoducho vyplníte štandardný formulár pre veci s nízkou hodnotou sporu.
Viac informácií:
- Spotrebiteľské práva EÚ
- Prieskum Eurobarometra o postoji spotrebiteľov k cezhraničnému nakupovaniu
- Informácie o kampani
- Vaša Európa – Praktický sprievodca pre občanov Európskej únie
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok