Spotrebiteľ si môže zakúpiť výrobok alebo službu nie len cez internet alebo v „kamennom“ obchode, ale napríklad aj v stánkoch na veľtrhoch, výstavách a iných príležitostných trhoch, taktiež ak Vás predávajúci navštívi doma (v minulosti nazývaný podomový predaj), prípadne bezprostredne po individuálnom a osobnom oslovení predávajúcim na verejnom mieste napríklad v nákupnom centre pri prezentačnom stánku – ide o predaj mimo prevádzkových priestorov obchodníka.
Predajom mimo prevádzkových priestorov sa rozumie, ak si tovar alebo službu kúpite od predávajúceho:
- na ulici, v stánkoch na veľtrhoch, na príležitostných trhoch,
- ktorý Vás navštívi doma alebo v práci za účelom prezentácie výrobkov alebo služieb,
- počas predajnej akcie uskutočnenej na výlete organizovanom predávajúcim alebo treťou osobou za účelom predaja výrobkov alebo služieb,
- síce v prevádzkarni predávajúceho, ale oslovil Vás individuálne predávajúci na mieste, ktorá nie je jeho prevádzkárňou.
V prípade nákupu mimo prevádzkových priestorov ide často o nákup výrobkov, ktoré Vám predávajúci prezentuje ako vysoko kvalitné zahraničné produkty. Spotrebitelia si veľakrát doma – po prezretí tovaru – rozmyslia svoj nákup.
V niektorých krajinách EÚ sa právo zákazníka na potvrdenie objednávky, jej zrušenie a iné právne požiadavky nevzťahujú na podomový nákup v hodnote menej ako 50 EUR.