Cezhraničné nákupy v EU

Alternatívne riešenie sporov

Ak máte spor s predávajúcim a chcete sa vyhnúť súdnemu konaniu, vhodným riešením by pre vás mohlo byť alternatívne riešenie sporov (ARS). V porovnaní s konaním na súde je ARS  zvyčajne rýchlejšie, jednoduchšie a lacnejšie. Do riešenia sporu je zapojená nezávislá tretia strana (subjekt ARS), aby medzi vami a predávajúcim pôsobila ako sprostredkovateľ. Zoznam subjektov ARS nájdete na webovej stránke ministerstva hospodárstva.

Výhody ARS:

  • Subjekt ARS by mal ukončiť riešenie sporu do 90 dní (pri zložitých prípadoch je možné predĺženie lehoty).
  • Predávajúci je podľa zákona povinný poskytnúť súčinnosť subjektu ARS, a to pod hrozbou pokuty
  • Identifikačné údaje predávajúcich, ktorí nebudú spolupracovať so subjektom ARS môžu byť po dobu 90 dní zverejnené, na webovej stránke subjektu ARS.
  • Podanie návrhu na ARS nevylučuje možnosť obrátiť sa na súd

Aká je záruka na vymenenú vec / súčiastku?

Na vymenenú vec resp. súčiastku  začína plynúť nová, minimálne  24-mesačná záruka.

Na čo mám pri reklamácii nárok?

V prvom rade máte právo na opravu veci, výmenu veci resp. zľavu z ceny alebo vrátenie peňazí. Môžete sa rozhodnúť, ktoré z týchto práv chcete uplatniť s ohľadom na charakter vady a podľa toho predávajúci  určí, ako vybaví reklamáciu. Pri odstrániteľnej vade v zásade máte právo na opravu resp. výmenu, ak s výmenou súhlasí aj predávajúci. V prípade, že je vada neodstrániteľná, a bráni riadnemu užívaniu veci, máte právo na výmenu veci alebo žiadať vrátenie peňazí, pričom je na Vás, ako sa rozhodnete.

Kto uhrádza náklady na dopravu do zahraničia pri reklamovaní tovaru kúpeného cez internet?

Náklady na dopravu tovaru platí obchodník, a to v prípade, že je reklamácia oprávnená. Obchodník je takisto povinný nahradiť najnižšie nutne vynaložené náklady.

Kto uhrádza náklady na dopravu pri reklamovaní tovaru kúpeného cez internet?

Náklady na dopravu tovaru platí obchodník, a to v prípade, že je reklamácia oprávnená. Obchodník je takisto povinný nahradiť najnižšie nutne vynaložené náklady.

Je potrebné reklamovaný tovar priviezť zahraničnému predajcovi osobne, alebo postačuje poslať poštou?

Na reklamáciu do iného štátu EÚ, Nórska, Islandu alebo Veľkej Británie stačí tovar poslať, a to najlepšie doporučene (podací lístok je vhodné uschovať).