Dôkazné bremeno, pokiaľ ide o to, či a kedy boli cestujúci informovaní o zrušení dotknutého letu, spočíva na leteckom dopravcovi

Spotrebitelia si on-line rezervovali let Viedeň – Londýn – Rio de Janeiro a späť. Odlet prvého letu bol plánovaný na 18. novembra 2016. Deň pred odletom sa im nedarilo zaregistrovať na let. Po zadaní čísla rezervácie v systéme on-line registrácie chýbal let z Viedne do Londýna. Spotrebitelia zavolali na infolinku leteckej spoločnosti, ktorá ich informovala, že došlo k zrušeniu letu z Viedne do Londýna.

Spotrebitelia s odkazom na nariadenie EÚ o systéme náhrad cestujúcim v prípade zrušenia ich letu požiadali leteckú spoločnosť o paušálnu náhradu škody vo výške 600 eur na každého cestujúceho. Toto nariadenie predovšetkým upravuje, že cestujúci majú právo na náhradu od leteckého dopravcu, pokiaľ neboli informovaní o zrušení letu aspoň dva týždne pred plánovaným časom odletu.

Letecká spoločnosť odmietla spotrebiteľom poskytnúť náhradu z dôvodu, že zmena letového plánu im bola oznámená e-mailom dňa 31. augusta 2016. Spotrebitelia po prešetrení tejto informácie uviedli, že e-mail im nebol doručený. Požiadali leteckú spoločnosť o poskytnutie dôkazu o odoslaní tohto e-mailu, čo im odmietli vydať.

Letecký dopravca je povinný zaplatiť náhradu, ak nevie preukázať, že cestujúcich informoval

Ak sa aj vám prihodila podobná situácia,  v ďalšej komunikácii s leteckou spoločnosťou, ktorá odmieta alebo nevie preukázať skutočnosť, že vás o zmene letového plánu informovala, môžete využiť ako argument rozhodnutie Súdneho dvora EÚ, ktorý sa už takouto situáciou zaoberal vo veci C-302/16.

Podľa rozhodnutia Súdneho dvora EÚ z dôvodu, že európske nariadenie nespresňuje, akým spôsobom má dôjsť k informovaniu cestujúcich leteckým dopravcom v prípade zrušenia letu,  dôkazné bremeno, pokiaľ ide o to, či a kedy bol cestujúci informovaní o zrušení dotknutého letu, spočíva v súlade s nariadením na leteckom dopravcovi.

Letecký dopravca je povinný zaplatiť náhradu, ak nevie preukázať, že cestujúci boli o zrušení svojho letu informovaní viac ako dva týždne pred plánovaným časom odletu.

Platí to nielen vtedy, keď bola prepravná zmluva uzatvorená priamo medzi cestujúcim a leteckým dopravcom, ale tiež v prípade, keď bola táto zmluva uzatvorená prostredníctvom on-line cestovnej kancelárie.

 

Odporúčané články

Súdny dvor EÚ: Rozhodnutie o spoločnosti UBER

Súdny dvor EÚ dnes rozhodol, že služba UBER nepredstavuje len sprostredkovateľskú službu. Sprostredkovateľskú službu treba považovať za neoddeliteľnú súčasť celkovej …
Zobraziť článok

Vianočné trhy: Na čo si dať pozor?

Posledný víkend pred Vianocami viacerí z vás využijú nielen na nakupovanie darčekov, ale aj na návštevu vianočných trhov. Výnimočnú vianočnú atmosféru …
Zobraziť článok

Po bankrote spoločnosti Air Berlin končí aj Fly Niki. Na koho sa môžete obrátiť?

Až dodnes letecká spoločnosť Fly Niki nebola ovplyvnená bankrotom svojej materskej spoločnosti Air Berlin. Predpokladalo sa, že jej dcérsku spoločnosť …
Zobraziť článok