Nákupy online

Online platforma

Jedna webová stránka, ktorá vám umožní prístup k stovkám alebo dokonca tisícom produktov a služieb ponúkaných predajcami po celom svete. Pomocou vyhľadávacích nástrojov môžete prispôsobiť vyhľadávanie a ľahko porovnávať ceny. Stručne povedané, nájdite ponuku šitú na mieru. Spoločnosť prevádzkujúca online platformu obvykle nepredáva produkty alebo služby ako také. Ide o sprostredkovateľa, ktorý poskytuje tretím stranám (profesionálnym alebo súkromným predajcom) príležitosť ponúkať ich výrobky alebo služby prostredníctvom svojej online platformy a využívať logistiku platformy (usporiadanie, objednávkový postup, platobný systém atď.) na uzatváranie zmlúv so spotrebiteľmi.

V poslednom období sa na internete a najmä v rámci reklám na sociálnych sieťach objavuje mnoho sponzorovaných odkazov na e-shopy, ktoré ponúkajú tovar za výhodne ceny dovážaný prevažne z Číny a Taiwanu. Vo svojich obchodných podmienkach sa tieto e-shopy označujú ako tzv. internetové nákupne galérie, a teda online platformy.

Po odstúpení od zmluvy mi e-shop nevrátil celú platbu. Má na to právo?

E-shop je povinný do 14 dní odo dňa odstúpenia od zmluvy vrátiť všetky platby, ktoré od vás prijal.

Vráti mi e-shop poštovné, zaplatené za dopravu výrobku od obchodníka ku mne?

Áno. E-shop vracia spolu s hodnotou tovaru aj zaplatené poštovné.

Pri odstúpení od zmluvy musím vrátiť tovar predávajúcemu, ako je to s nákladmi na zaslanie tovaru?

Náklady na vrátenie tovaru v zákonnej lehote hradí spotrebiteľ, ak ho o tom obchodník vo svojich všeobecných obchodných podmienkach informoval.

Môžem odstúpiť od každej zmluvy uzavretej cez internet?

Z práva na odstúpenie od zmluvy v zákonnej lehote existujú viaceré výnimky. Spotrebiteľ napríklad nemôže odstúpiť od zmluvy, ktorej predmetom bolo dodanie tovaru zhotoveného alebo upraveného podľa jeho osobitných požiadaviek. Taktiež nie je možné odstúpiť od zmluvy o poskytovaní služby, s ktorej poskytovaním sa so súhlasom spotrebiteľa začalo ešte pred uplynutím tejto lehoty. Ďalej nie je možné odstúpiť od zmluvy premetom ktorej boli napríklad audio či video nahrávky a počítačové programy, pokiaľ porušíte ochranný obal. Taktiež tovar predávaný v uzavretom ochrannom obale, ktorý nie je vhodné vrátiť z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov a ktorého ochranný obal bol po dodaní porušený. Výnimka platí tiež pre dopravu, ubytovanie, stravovanie, ak majú byť poskytnuté vo vybranom termíne.

Nakúpil som zo zahraničného e-shopu. Do koľkých dní môžem odstúpiť od zmluvy bez udania dôvodu a bez sankcií?

V rámci celej Európskej únie platí 14 dňová lehota na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu.