Nákupy online

Čo robiť ak mi nedoručili v určenej lehote svadobné šaty?

Ak ste predávajúceho informovali, že dodanie tovaru v určenej lehote alebo v určený deň je pre vás osobitne dôležité, máte právo odstúpiť od zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej lehoty. V prípade, že ste za nedodaný tovar zaplatili kartou cez platobné systémy, ktoré poskytujú ochranu kupujúceho, môžete sa obrátiť na vašu banku s cieľom využitia služby chargeback.

Čo robiť, ak mi nedoručia moju objednávku?

Tovar by vám obchodník mal dodať bezodkladne, najneskôr však do 30 dní odo dňa uzavretia zmluvy. Ak sa tak nestane mali by ste obchodníkovi poskytnúť dodatočnú primeranú lehotu, v ktorej ak tovar nedodá, máte právo odstúpiť od zmluvy a obchodník má povinnosť vrátiť vám peniaze.

Ktoré typy platieb sú bezpečnejšie?

Najbezpečnejší spôsob ako platiť na internete je platba kartou cez platobné systémy, ktoré poskytujú ochranu kupujúceho. Pri platbe kartou je možné využiť službu chargeback. Ide o spätnú transakciu vykonanú v prípade reklamácie spornej kartovej transakcie medzi vydavateľskou bankou platobnej karty a zúčastnenej strany. Pri bezhotovostnom platobnom styku pri zahraničných prevodoch niektoré banky tento druh služby neposkytujú. Za účelom využitia služby chargeback je potrebné kontaktovať priamo vašu banku. Banka od vás bude žiadať aj predloženie dokladov, ktoré preukazujú vaše tvrdenia.

Je bezpečné platiť na internete?

Záleží od druhu platby. Obchodníka si preverte, či nejde o podvodný e-shop, prípadne či iný spotrebitelia nezverejnili svoje negatívne skúsenosti. Pokiaľ zaplatíte vkladom na účet obchodníkovi s ktorým sú problémy (napríklad pri odstúpení od zmluvy v zákonnej lehote), radšej si svoj nákup premyslíte. Pri platbe vkladom na účet vám peniaze totiž musí zaslať späť vkladom na účet, zatiaľ čo pri platbe kartou cez platobné systémy zabezpečené niektorou bankou viete platbu reklamovať. Podobná zvýšená ochrana je u niektorých platobných systémoch (napr. PayPal).

Aké informácie mi musí e-shop poskytnúť pred nákupom?

Pred nákupom musíte v prvom rade vedieť od koho nakupujete, takže na stránke musí mať uvedenú svoju totožnosť a kontaktné údaje. Taktiež pred nákupom musíte vedieť hlavné vlastnosti výrobku, či služby, kompletné informácie o cene vrátane daní a nákladov na doručenie, o práve na odstúpenie od zmluvy bez udania dôvodu (vrátenie tovaru späť obchodníkovi do 14 dní) a o spôsobe uplatnenia reklamácie. Venujte pozornosť všeobecným obchodným podmienkam, ktoré musí mať na stránke každý e-shop.

Na čo si dať pozor pri nákupe z e-shopu?

Ešte pred samotným nákupom, najmä z neznámeho e-shopu je potrebné si obchodníka preveriť. Zvýšte ostražitosť, ak je cena neprimerane nízka. Skúste si zadať meno e-shopu do vyhľadávača, či nenájdete nejaké recenzie od nespokojných spotrebiteľov. Na stránke každého e-shopu má byť uvedená totožnosť obchodníka vrátane adresy, preto skúste preveriť, či obchodník existuje. Stretli sme sa s prípadom, že adresa sídla obchodníka neexistovala. Preveriť si môžete aj doménu e-shopu, či nebola registrovaná len nedávno. Pri rozhodovaní sa, či nakúpiť, by vám mohli pomôcť známky dôvery, ktoré e-shopom udeľujú napr. rôzne spotrebiteľské organizácie.