O sieti ESC
Bezplatná pomoc pre spotrebiteľov, ktorí majú problémy s cezhraničnými nákupmi v EÚ, na Islande, v Nórsku alebo vo Veľkej Británii. Sieť európskych spotrebiteľských centier (sieť ESC) pozostáva z 30 centier vo všetkých 27 členských štátoch EÚ, na Islande v Nórsku a vo Veľkej Británii. Centrá ponúkajú bezplatné informácie , poradenstvo a pomoc spotrebiteľom, ktorí majú v rámci siete problémy s cezhraničnými transakciami v inej krajine. Sieť pomáha občanom zaistiť, aby sa ich práva spotrebiteľa rešpektovali a aby využívali výhody vnútorného trhu.
Podrobné informácie o našich službách sú dostupné v Etickom kódexe siete ECC-Net, určujúcom štandard služieb, ktoré môžu spotrebitelia očakávať od kontaktu so sieťou ECC-Net.
Naša misia
Zvýšenie dôvery v cezhraničný obchod v rámci EÚ Poslaním európskych spotrebiteľských centier (sieť ESC) je poskytovať bezplatnú pomoc a poradenstvo spotrebiteľom z celej EÚ, Nórska, Islandu a Veľkej Británie, ktorí majú problémy s cezhraničnými nákupmi. V podstate prispievame k tomu, aby zákazníci lepšie chápali a uplatňovali svoje práva ako európski občania, a aby čo najviac vyťažili z európskeho vnútorného trhu. Našim poslaním je zaistiť, aby sa právne predpisy upravujúce cezhraničné nákupy správne chápali a rešpektovali. Ide vlastne o obojsmerný proces, pretože sa tiež usilujeme o zvýšenie povedomia o právach spotrebiteľa aj medzi obchodníkmi. Z praktického hľadiska im pomáhame zaistiť, aby ich výrobky, služby a praktiky spĺňali všetky zákonné požiadavky, keď obchodujú so zahraničnými spotrebiteľmi. V prípade sporov medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi sa sieť ESC usiluje o nájdenie kompromisov a nadviazanie vzťahov založených na dôvere, rovnakom zaobchádzaní, transparentnosti a dôvernosti. Ako sieť 30 národných centier sa sieť ESC snaží zaistiť efektívnu komunikáciu a pracovné vzťahy medzi centrami. Každé centrum sa usiluje o neustále zlepšovanie kvality služieb a zvýšenie ako individuálnej, tak aj kolektívnej viditeľnosti – byť zjednotenou, spolupracujúcou sieťou. Sieť ESC má aj ďalšiu úlohu, a tou je podpora zdokonaľovania politík a právnych predpisov. Za týmto účelom centrá spolupracujú s orgánmi na úrovni EÚ a na národnej úrovni tým, že identifikujú kritické problémy práv spotrebiteľa a predvídajú nevyhnutný vývoj v legislatívnych procesoch. Sieť ESC týmto spôsobom prispieva k posilneniu národných a európskych právnych rámcov, a k vykonávaniu spotrebiteľského práva.
Čo môže sieť ESC urobiť pre vás
Pomoc a poradenstvo pre cezhraničné problémy v EÚ, na Islande, v Nórsku a vo Veľkej Británii. Sme poverení poskytovať bezplatné informácie, poradenstvo a pomoc o cezhraničnom nakupovaní v EÚ, na Islande, v Nórsku a vo Veľkej Británii. Čo môžeme?
- Poradiť vám ohľadne práv spotrebiteľa pre oblasť nakupovania a cestovania podľa vnútroštátneho práva a práva EÚ;
- Poskytnúť vám praktické tipy ako sa vyhnúť problémom, ktoré vám môžu ušetriť peniaze;
- Pomôcť pri riešení cezhraničných reklamácií a sporov s obchodníkmi z iných členských štátov EÚ, Islandu, Nórska alebo Veľkej Británie.
- Spojiť sa s obchodníkom, aby sme sa pokúsili problém vyriešiť;
- Poradiť vám ohľadne ďalších krokov, pokiaľ zmierlivé riešenie nie je možné, ako napr. alternatívne riešenie sporov, európske konanie vo veciach s nízkou hodnotou sporu alebo iné právne konanie;
- Pomôcť vám s nájdením organizácie, ktorá môže prevziať váš prípad na ďalšie riešenie/konanie.
Čo nemôžeme?
- Nemáme donucovaciu právomoc. Nemôžeme prinútiť obchodníkov, aby konali.
- Spoliehame sa na presvedčovanie, ktoré je úspešné minimálne v polovici prípadov;
- Vystupovať ako váš právny zástupca v súdnom konaní;
- Spracovať vašu sťažnosť, ak je jedna zo zúčastnených strán mimo EÚ, Nórska, Islandu a Veľkej Británie.
Najčastejšie problémy, ktorými sa ESC zaoberá:
- Nakupovanie online, ktoré zahŕňa lehoty na zváženie, dodacie lehoty, poskytovanie informácií a 2-ročnú zákonnú záruku;
- Nakupovanie tovarov a služieb vrátane 2-ročnej záruky, právo na opravu, výmenu a vrátenie peňazí, a zásada nediskriminácie;
- Práva cestujúcich lietadlom týkajúce sa zrušenia, meškania a súvisiacej pomoci, odmietnutia prepravy, a straty alebo poškodenia batožiny;
- Ochrana dovolenkárov, právo na informácie, na prenesenie balíka na niekoho iného, na zaručenú cenu a na výber alternatívneho balíka alebo vrátenie peňazí, ak sa obsah zmení;
- Problémy s požičaním vozidla, ako napr. nejasné informácie o cenách a nákladoch za voliteľné doplnky a neprijateľné zmluvné podmienky;
Timesharing – časovo vymedzené užívanie ubytovacích zariadení/prázdninové kluby.