Dnes si pripomíname Svetový deň spotrebiteľských práv. Práva spotrebiteľov ovplyvnili minuloročné mimoriadne udalosti. Globálna pandémia mala negatívne dopady na cestovný ruch a leteckú dopravu. Na druhej strane bola pre mnohých impulzom, aby si osvojili ekologickejšie správanie.
Spotrebitelia strávili omnoho viac času doma
Keďže spotrebitelia výrazne menej lietali, cestovali a viac času trávili doma, vo väčšej miere si kupovali lokálne výrobky od domácich obchodníkov. Lockdown a pobyt doma vyriešil aj dopravné zápchy efektívnejšie než akékoľvek vládne a lokálne opatrenia. Pobyt doma znamená aj nižšie emisie uhlíka.
V dôsledku zníženej mobility, ako aj zavretých obchodov, dramaticky vzrástol záujem o nakupovanie online. Elektronický obchod sa preto tešil nevídanému nárastu. S nárastom tohto segmentu sme zaznamenali aj nárast problematických prípadov, ktoré sa týkali internetových nákupov. Išlo najmä o nákupy z tzv. internetových nákupných galérií.
Sieť ECC-Net pomáhala rekordnému počtu spotrebiteľov
Dôsledky udalostí, ktoré ovplyvnili správanie spotrebiteľov sme zaznamenali v rámci siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net (sieť ECC-Net) aj v doposiaľ vôbec najvyššom medziročnom náraste prípadov. Oproti roku 2019 vzrástol počet kontaktov o tretinu. Z 167 833 kontaktov bolo prijatých na vybavenie 22 323 prípadov so zahraničným obchodníkom, z ktorých 62 percent sa podarilo vybaviť úspešne. Opatrenia zamerané na digitalizáciu služieb, optimalizáciu procesov, synchronizáciu práce celej siete ECC-Net nám pomohli zvládnuť výrazný nárast záujmu o naše služby, ako aj nečakaný rýchly prechod na prácu z domu.
Výzvy pre budúcnosť
Uvedomujeme si výzvy, ktorými sú napríklad obmedzené prírodné zdroje, zmena správania spotrebiteľov a technologický rozvoj. V nasledujúcich rokoch sa zameriame najmä na ekologické témy a trvalo udržateľnú spotrebu.
Nedostatočné alebo klamlivé informácie zo strany obchodníkov o ekologických tvrdeniach na výrobkoch môžu spotrebiteľom nákupné rozhodnutia komplikovať. V rámci našich možností budeme spotrebiteľov povzbudzovať, aby aj v cezhraničnom kontexte bolo ich správanie zodpovedné a aby zvažovali pri svojich nákupných rozhodnutiach vplyv na udržateľnosť.
Related posts
Šesť príbehov spolupráce európskych spotrebiteľských centier
Úspešné príbehy spolupráce európskych spotrebiteľských centier, ktoré sme zozbierali pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv.
Čo môžete urobiť keď letecký dopravca nereaguje
V roku 2020 bolo zrušené veľké množstvo letov. Väčšina cestujúcich žiadala od leteckých spoločností vrátenie platieb, pretože kvôli cestovným obmedzeniam …
View article
Brexit: Ako sa zmenili vaše spotrebiteľské práva
Prechodné obdobie Brexitu sa skončilo a Spojené kráľovstvo s Európskou úniou uzavreli Dohodu o obchode a spolupráci, ktorá vstúpila do …
View article