Brexit: Ako sa zmenili vaše spotrebiteľské práva

Prechodné obdobie Brexitu sa skončilo a Spojené kráľovstvo s Európskou úniou uzavreli Dohodu o obchode a spolupráci, ktorá vstúpila do platnosti 1. januára 2021. Od tohto termínu tvoria dva samostatné trhy s odlišnými regulačnými a právnymi rámcami. Je zrejmé, že táto zmena má dosah aj na práva slovenských spotrebiteľov.

Aké práva majú v leteckej doprave cestujúci do alebo zo Spojeného kráľovstva?

Lety z EÚ do Spojeného kráľovstva

Aj keď už Veľká Británia nie je súčasťou Európskej únie, pre letecké spoločnosti so sídlom v Spojenom kráľovstve zostáva v platnosti európske nariadenie o právach cestujúcich v leteckej doprave 261/2004, ktoré sa uplatňuje na všetky lety odlietajúce z EÚ, Islandu, Nórska alebo Švajčiarska bez ohľadu na cieľ alebo sídlo leteckej spoločnosti.

Lety zo Spojeného kráľovstva do EÚ

Britská vláda chce zachovať práva cestujúcich na leteckých linkách zo Spojeného kráľovstva a rozsah doterajších práv cestujúcich sa zatiaľ nemení. Pre lety zo Spojeného kráľovstva do EÚ, ktoré sú prevádzkované leteckými spoločnosťami s európskou licenciou (majú sídlo v EÚ) zostane v platnosti európske nariadenie 261/2004 aj v prípade, že by v budúcnosti došlo k prijatiu opatrení, ktoré by zhoršovali postavenie cestujúcich.

Brexit a reklamácie

Ak ste si zakúpili tovar od obchodníka so sídlom vo Veľkej Británii pred 1. januárom 2021, vaše práva vyplývajú z predpisov EÚ a brexit by ich nemal ovplyvniť. Reklamácie by sa mali riadiť právnymi predpismi platnými v čase nákupu. V rámci reklamácie je možné od predávajúcich požadovať opravu, výmenu alebo vrátenie peňazí za tovary zakúpene v Spojenom kráľovstve. Záručná doba je v Anglicku, Walese a Severnom Írsku 6 rokov a v Škótsku 5 rokov. V prípade, že si uplatníte reklamáciu počas prvých 6 mesiacov od nákupu, nemusíte preukazovať, že tovar mal vadu.
Právny poriadok Veľkej Británie je aj naďalej v súlade s európskou smernicou o určitých aspektoch predaja spotrebného tovaru a záruk na spotrebný tovar. Aktuálne informácie o vašich právach nájdete na stránkach Európskeho spotrebiteľského centra vo Veľkej Británii a www.which.co.uk.

Na čo si dať pozor pri nakupovaní cez internet po Brexite

Ak predávajúci zameriava svoju činnosť na slovenských spotrebiteľov a tovar pravidelne doručuje na Slovensko, na nákupy sa uplatňujú slovenské právne predpisy. Týka sa to aj prípadných reklamácií, ktorých proces vybavovania by sa mal riadiť zákonom o ochrane spotrebiteľa.

Naopak, ak sa internetový obchod so sídlom v Spojenom kráľovstve nezameriava na zahraničných zákazníkov, prípadné reklamácie sa riadia právnymi predpisy Veľkej Británie.

Či už predávajúci zameriava svoju činnosť na spotrebiteľov na Slovensku alebo nie, pri nákupe z internetového obchodu máte právo využiť ochrannú lehotu 14 dní, ktorá vám umožňuje zmeniť názor a zrušiť objednávku.

Platím clo na objednávky doručené z Veľkej Británie?

Ak ste si objednali tovar za menej ako 150 EUR (približne 135 GBP) alebo tovar „vyrobený vo Veľkej Británii alebo v EÚ“ v hodnote vyššej ako 150 EUR, nebudete platiť clo.

Ak si však v Spojenom kráľovstve objednáte tovar vyrobený v tretej krajine a odoslaný z tejto krajiny, pri cene objednávky vyššej ako 150 EUR budete musieť zaplatiť clo. Napríklad, ak sa rozhodnete kúpiť napríklad na nákupnej platforme amazon.co.uk tenisky vyrobené v Číne a odoslané z Číny na Slovensko za 270 GBP, k cene budete musieť pripočítať 16,9% clo a 20% DPH, čo prinesie konečnú cenu okolo 378 libier. Sadzby závisia od výrobkov a podrobné informácie nájdete na webovom sídle Finančnej správy SR.

Čo s problematickým nákupom?

Brexit ovplyvnil možnosti riešenia sporov ako aj vymožiteľnosť práv spotrebiteľov. Subjekty alternatívneho riešenia sporov, ktoré pôsobia vo Veľkej Británii už nemusia svoju činnosť vykonávať v súlade s podmienkami určenými smernicou EÚ o alternatívnom riešení sporov. Znamená to, že nie sú povinné poskytovať služby pri vybavovaní cezhraničných spotrebiteľských sporov.

Spotrebitelia, ktorí majú spor s obchodníkom so sídlom vo Veľkej Británii už nemajú možnosť využiť platformu Riešenia sporov online.

Takisto predávajúci už nemajú povinnosť uvádzať na svojich stránkach odkazy na platformu. Z týchto dôvodov je potrebné klásť väčší dôraz na predvídanie problémov.

Dôveryhodnosť predávajúceho si môžete overiť napríklad cez webshopcheck a riziko problémov sa dá znížiť aj voľbou vhodného spôsobu platby. Napríkald pri platbe kartou môžete v prípade nedoručenia tovaru požiadať vašu banku o vrátenie peňazí (chargeback).

Vystúpenie Spojeného kráľovstva z EÚ neovplyvnilo činnosť Európskeho spotrebiteľského centra vo Veľkej Británii, ktoré aj naďalej funguje bez zmien a aj naďalej ako člen siete európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net) s nami spolupracuje. Preto v roku 2021 môžeme aj naďalej pomáhať spotrebiteľom bezplatne vybavovať sťažnosti na obchodníkov z tejto krajiny.

Related posts

Prevádzkovateľ internetovej pasce odsúdený na trest odňatia slobody

Riaditeľa spoločnosti prevádzkujúcej internetovú pascu odsúdil dánsky súd na dvojročný trest odňatia slobody. Internetová pasca za 7 mesiacov poškodila 8 000 spotrebiteľov a podvod dosiahol výšku 493 000 EUR.

Mimoriadne COVID moratórium pre leteckého dopravcu Smartwings sa skončilo

Od 15. apríla 2021 môžeme v spolupráci s Európskym spotrebiteľským centrom v ČR znovu začať vybavovať prípady voči spoločnosti Smartwings.

Dropshipping

Čo potrebujete vedieť o dropshippingu a internetových nákupných galériách

Objednali ste si zásielku zo slovenského internetového obchodu a jej doručovanie trvalo niekoľko týždňov? Navyše ste zistili, že vám ju internetový …
View article