{"id":2861,"date":"2023-09-21T14:46:37","date_gmt":"2023-09-21T12:46:37","guid":{"rendered":"http:\/\/esc-sr.sk\/?p=2861"},"modified":"2023-09-21T15:30:20","modified_gmt":"2023-09-21T13:30:20","slug":"mimoriadne-okolnosti-leteckej-doprave-narok-cestujucich-kompenzaciu","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/esc-sr.sk\/novinky\/mimoriadne-okolnosti-v-leteckej-doprave-a-narok-cestujucich-na-kompenzaciu\/","title":{"rendered":"Mimoriadne okolnosti v leteckej doprave a\u00a0n\u00e1rok cestuj\u00facich na kompenz\u00e1ciu"},"content":{"rendered":"
<\/p>\n
V na\u0161om ned\u00e1vnom \u010dl\u00e1nku<\/a> sme sa venovali n\u00e1roku na finan\u010dn\u00fa kompenz\u00e1ciu, ktor\u00e1 vznik\u00e1 cestuj\u00facim vo\u010di leteckej spolo\u010dnosti v pr\u00edpade, \u017ee ich let bol zru\u0161en\u00fd,\u00a0 mal ve\u013ek\u00e9 me\u0161kanie alebo odletel sk\u00f4r ne\u017e bolo pl\u00e1novan\u00e9.<\/p>\n N\u00e1rok na finan\u010dn\u00fa kompenz\u00e1ciu v\u00e1m vznik\u00e1 len ak uveden\u00e9 naru\u0161enie letov\u00e9ho pl\u00e1nu nebolo sp\u00f4soben\u00e9 mimoriadnymi okolnos\u0165ami, ktor\u00fdm leteck\u00e1 spolo\u010dnos\u0165 nemohla zabr\u00e1ni\u0165 ani vtedy, ke\u010f boli prijat\u00e9 v\u0161etky primeran\u00e9 opatrenia.<\/p>\n \u010ci ide o mimoriadne okolnosti a \u010di m\u00e1te n\u00e1rok na finan\u010dn\u00fa kompenz\u00e1ciu niekedy nie je \u00faplne jasn\u00e9, ke\u010f\u017ee okrem pr\u00e1vnej defin\u00edcie existuj\u00fa aj rozhodnutia s\u00fadov, ktor\u00e9 pokr\u00fdvaj\u00fa r\u00f4zne situ\u00e1cie, ktor\u00e9 m\u00f4\u017eu v leteckej doprave nasta\u0165.<\/p>\n Pod\u013ea nariadenia Eur\u00f3pskeho parlamentu a Rady (ES) \u010d. 261\/2004 z 11. febru\u00e1ra 2004, ktor\u00fdm sa ustanovuj\u00fa spolo\u010dn\u00e9 pravidl\u00e1 syst\u00e9mu n\u00e1hrad a pomoci cestuj\u00facim pri odmietnut\u00ed n\u00e1stupu do lietadla, v pr\u00edpade zru\u0161enia alebo ve\u013ek\u00e9ho me\u0161kania letov (\u010falej len \u201enariadenie\u201c) m\u00f4\u017eu tak\u00e9to okolnosti nasta\u0165 najm\u00e4 v pr\u00edpadoch:<\/p>\n Nariadenie sa vz\u0165ahuje na odlety alebo pr\u00edlety \u00a0v\u00a0r\u00e1mci Eur\u00f3pskej \u00fanie ako i\u00a0na lety odlietaj\u00face z\u00a0 tretej krajiny na letisko na \u00fazem\u00ed \u010dlensk\u00e9ho \u0161t\u00e1tu Eur\u00f3pskej \u00fanie, ak prev\u00e1dzkuj\u00facim leteck\u00fdm dopravcom je dopravca spolo\u010denstva.<\/p>\n Ako mimoriadne okolnosti v zmysle nariadenia mo\u017eno kvalifikova\u0165 len tak\u00e9 udalosti, ktor\u00e9 svojou povahou alebo p\u00f4vodom nie s\u00fa s\u00fa\u010das\u0165ou be\u017en\u00e9ho v\u00fdkonu \u010dinnosti dotknut\u00e9ho leteck\u00e9ho dopravcu a vymykaj\u00fa sa jeho \u00fa\u010dinnej kontrole, pri\u010dom tieto dve podmienky s\u00fa splnen\u00e9 kumulat\u00edvne, teda naraz. Pod\u013ea v\u00fdkladov\u00e9ho usmernenia, ktor\u00e9 k nariadeniu vydala Eur\u00f3pska komisia a ktor\u00e9 vych\u00e1dza z rozhodnut\u00ed S\u00fadneho dvora E\u00da si v\u0161etky mimoriadne okolnosti, vy\u017eaduj\u00fa individu\u00e1lne pos\u00fadenie v konkr\u00e9tnom pr\u00edpade.<\/p>\n Za mimoriadnu okolnos\u0165 mo\u017eno pova\u017eova\u0165 len tak\u00e9 technick\u00e9 probl\u00e9my, ktor\u00e9 s\u00fa vzh\u013eadom na ich povahu \u010di p\u00f4vod mimo kontroly leteckej spolo\u010dnosti, ako napr\u00edklad skryt\u00e1 v\u00fdrobn\u00e1 vada alebo po\u0161kodenie lietadla sp\u00f4soben\u00e9 sabot\u00e1\u017eou alebo terorizmom.<\/p>\n O mimoriadnu okolnos\u0165 nejde pr\u00edpade \u00a0technick\u00e9ho probl\u00e9mu, ktor\u00fd sa zistil po\u010das be\u017enej \u00fadr\u017eby lietadla alebo ktor\u00e9ho pr\u00ed\u010dinou je nedostato\u010dn\u00e1 \u00fadr\u017eba lietadla, preto\u017ee sa\u00a0 t\u00fdka be\u017en\u00e9ho v\u00fdkonu \u010dinnosti leteck\u00e9ho dopravcu.<\/p>\n Poruchu\u00a0 pneumatiky, ktor\u00e1 mala svoj p\u00f4vod v\u00fdlu\u010dne v n\u00e1raze cudzieho predmetu nach\u00e1dzaj\u00faceho sa na vzletovej a prist\u00e1vacej dr\u00e1he letiska, mo\u017eno pova\u017eova\u0165 za mimoriadnu okolnos\u0165, preto\u017ee sa svojou povahou alebo p\u00f4vodom net\u00fdka be\u017enej aktivity leteck\u00e9ho dopravcu a\u00a0vymyk\u00e1 sa jeho \u00fa\u010dinnej kontrole.<\/p>\n Mimoriadnou okolnos\u0165ou nie je \u0161trajk zamestnancov leteckej spolo\u010dnosti, napr. pilotov, letu\u0161iek (tzv. intern\u00fd \u0161trajk). Naopak za mimoriadnu okolnos\u0165 sa pova\u017euje \u0161trajk zamestnancov letiska riadiacich letovej prev\u00e1dzky, zamestnancov bezpe\u010dnostnej kontroly letiska alebo zamestnancov poveren\u00fdch odbavovan\u00edm bato\u017einy, preto\u017ee tento \u0161trajk je mimo kontroly leteck\u00e9ho dopravcu a net\u00fdka sa be\u017enej aktivity leteckej spolo\u010dnosti (tzv. extern\u00fd \u0161trajk).<\/p>\n Mimoriadnou okolnos\u0165ou je tie\u017e pr\u00edpad, ke\u010f let musel by\u0165 odlo\u017een\u00fd alebo zru\u0161en\u00fd v d\u00f4sledku nepriazniv\u00fdch meteorologick\u00fdch podmienok nezlu\u010dite\u013en\u00fdch s vykonan\u00edm letu ako je hmla, b\u00farka, \u013eadovec, \u00fader blesku alebo siln\u00e9 sne\u017eenie, preto\u017ee ide o\u00a0okolnosti, ktor\u00e9 sa\u00a0t\u00fdkaj\u00fa bezpe\u010dnosti letu a leteck\u00fd dopravca ich nem\u00f4\u017ee ovplyvni\u0165.<\/p>\n Aby sa leteck\u00fd dopravca zbavil povinnosti zaplati\u0165 finan\u010dn\u00fa n\u00e1hradu, mus\u00ed preuk\u00e1za\u0165, \u017ee mimoriadnej okolnosti \u00a0nemohol zabr\u00e1ni\u0165 ani vtedy, ke\u010f prijal v\u0161etky primeran\u00e9 opatrenia. To znamen\u00e1, \u017ee vynalo\u017eil v\u0161etky prostriedky, \u010di u\u017e ide o zamestnancov alebo materi\u00e1l, finan\u010dn\u00e9 prostriedky, ktor\u00fdmi disponoval, s cie\u013eom pred\u00eds\u0165 tomu, aby uveden\u00e1 okolnos\u0165 viedla k zru\u0161eniu alebo ve\u013ek\u00e9mu me\u0161kaniu dotknut\u00e9ho letu, s v\u00fdnimkou ak by to pre neho znamenalo neprimeran\u00e9 straty.<\/p>\n V pr\u00edpade, \u017ee m\u00e1te pochybnosti, \u010di v pr\u00edpade zru\u0161enia \u010di me\u0161kania v\u00e1\u0161ho letu i\u0161lo o tak\u00fa okolnos\u0165, ktor\u00e1 zbavila leteck\u00e9ho dopravcu povinnosti vyplati\u0165 v\u00e1m finan\u010dn\u00fa kompenz\u00e1ciu, m\u00f4\u017eete sa obr\u00e1ti\u0165 na n\u00e1rodn\u00fd org\u00e1n doh\u013eadu nad dodr\u017eiavan\u00edm nariadenia. Jednotliv\u00e9 \u010dlensk\u00e9 \u0161t\u00e1ty Eur\u00f3pskej \u00fanie ur\u010dili \u00farady, v ktor\u00fdch kompetencii je predmetn\u00fd dozor a ich zoznam sa nach\u00e1dza sa na webov\u00fdch str\u00e1nkach Eur\u00f3pskej komisie<\/a>.<\/p>\n Pr\u00edslu\u0161nos\u0165 konkr\u00e9tneho n\u00e1rodn\u00e9ho org\u00e1nu vych\u00e1dza z trasy letu. V\u00a0z\u00e1sade, je pr\u00edslu\u0161n\u00fdm org\u00e1n v\u00a0mieste, kde k\u00a0zru\u0161eniu alebo me\u0161kaniu v\u00e1\u0161ho letu do\u0161lo. Ak je toto miesto mimo \u00fazemia E\u00da, m\u00f4\u017eete sa obr\u00e1ti\u0165 na org\u00e1n v\u00a0mieste pr\u00edletu v\u00a0krajine E\u00da.<\/p>\n V pr\u00edpade, \u017ee zo \u0161etrenia n\u00e1rodn\u00e9ho org\u00e1nu doh\u013eadu vyplynie, \u017ee neexistovali mimoriadne okolnosti, ktor\u00e9 by leteck\u00e9ho dopravcu zbavili povinnosti vyplati\u0165 n\u00e1hradu a ned\u00f4jde k n\u00e1prave, m\u00f4\u017eete sa obr\u00e1ti\u0165 na n\u00e1s<\/a>.<\/p>","protected":false},"excerpt":{"rendered":"V na\u0161om ned\u00e1vnom \u010dl\u00e1nku sme sa venovali n\u00e1roku na finan\u010dn\u00fa kompenz\u00e1ciu, ktor\u00e1 vznik\u00e1 cestuj\u00facim vo\u010di leteckej spolo\u010dnosti v pr\u00edpade, \u017ee …\u010co s\u00fa mimoriadne okolnosti, ktor\u00e9 zbavuj\u00fa leteck\u00fa spolo\u010dnos\u0165 povinnosti vyplati\u0165 cestuj\u00facim kompenz\u00e1ciu<\/h2>\n
\n
Naj\u010dastej\u0161ie d\u00f4vody zru\u0161enia alebo me\u0161kania letu, ktor\u00e9 je mo\u017en\u00e9 pova\u017eova\u0165 za mimoriadnu okolnos\u0165 v zmysle rozhodnutia S\u00fadneho dvora E\u00da<\/h2>\n
1. Technick\u00e9 probl\u00e9my<\/h3>\n
2. Defekt pneumatiky lietadla<\/h3>\n
3. \u0160trajk<\/h3>\n
4. Meteorologick\u00e9 podmienky nezlu\u010dite\u013en\u00e9 s vykonan\u00edm letu<\/h3>\n
Primeran\u00e9 opatrenia leteckej spolo\u010dnosti \u00a0na odvr\u00e1tenie mimoriadnych okolnost\u00ed<\/h2>\n
Ktor\u00e9 dozorn\u00e9 org\u00e1ny m\u00f4\u017eu preveri\u0165 v\u00e1\u0161 podnet<\/h2>\n
Ako vybra\u0165 zo zoznamu pr\u00edslu\u0161n\u00fd dozorn\u00fd org\u00e1n<\/h2>\n
Pr\u00edklady:<\/h3>\n
\n
Zobrazi\u0165 \u010dl\u00e1nok<\/a>","protected":false},"author":2,"featured_media":2862,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[23],"tags":[539,538,536,537,533,534,535,540],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2861"}],"collection":[{"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2861"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2861\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2867,"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/2861\/revisions\/2867"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/media\/2862"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2861"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=2861"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/esc-sr.sk\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=2861"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}