{"id":2575,"date":"2022-07-06T17:16:16","date_gmt":"2022-07-06T15:16:16","guid":{"rendered":"http:\/\/esc-sr.sk\/?p=2575"},"modified":"2022-07-06T17:21:40","modified_gmt":"2022-07-06T15:21:40","slug":"aka-zodpovednost-influencerov-voci-spotrebitelom-europe","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/esc-sr.sk\/novinky\/aka-je-zodpovednost-influencerov-voci-spotrebitelom-v-europe\/","title":{"rendered":"Ak\u00e1 je zodpovednos\u0165 influencerov vo\u010di spotrebite\u013eom v\u00a0Eur\u00f3pe?"},"content":{"rendered":"

Influencer je osoba, ktor\u00e1 prostredn\u00edctvom soci\u00e1lnych siet\u00ed vpl\u00fdva na \u013eud\u00ed a dok\u00e1\u017ee ovplyv\u0148ova\u0165 ich spr\u00e1vanie a myslenie. Aj v\u00a0Eur\u00f3pe sa influenceri ovplyv\u0148uj\u00faci n\u00e1kupn\u00e9 spr\u00e1vanie \u013eud\u00ed, stali nenahradite\u013enou s\u00fa\u010das\u0165ou modern\u00e9ho marketingu. Spolo\u010dnosti rozpoznali ich potenci\u00e1l a vyu\u017e\u00edvaj\u00fa ich pre svoje reklamn\u00e9 kampane. Spolupr\u00e1ca s\u00a0influencerom pre nich predstavuje\u00a0r\u00fdchlu a\u00a0lacnej\u0161iu reklamu s\u00a0dosahom na po\u010detn\u00e9 publikum. V\u010faka siln\u00e9mu zast\u00fapeniu na soci\u00e1lnych sie\u0165ach s\u00fa influenceri cenen\u00ed a ich n\u00e1zory s\u00fa pova\u017eovan\u00e9 za d\u00f4le\u017eit\u00e9 a\u00a0d\u00f4veryhodn\u00e9. Na internete propaguj\u00fa \u00a0v\u00fdrobky v\u0161etk\u00fdch druhov, \u010di u\u017e ide o\u00a0r\u00fa\u017ee, bieliace pr\u00edpravky na zuby, tabletky na chudnutie alebo zna\u010dkov\u00e9 oble\u010denie z cel\u00e9ho sveta, a\u00a0to s\u00a0jedin\u00fdm cie\u013eom,\u00a0 povzbudi\u0165 v\u00e1s, aby ste si ich zak\u00fapili. Za t\u00fato \u010dinnos\u0165 s\u00fa v\u00e4\u010d\u0161inou platen\u00ed alebo dost\u00e1vaj\u00fa odmeny v\u00a0podobe bezplatn\u00fdch pobytov v hoteli, oble\u010denia, kozmetick\u00fdch produktov a\u00a0podobne.<\/p>\n

Nie v\u017edy v\u0161ak influenceri informuj\u00fa, \u017ee z\u00a0ich strany ide o\u00a0komer\u010dn\u00fa propag\u00e1ciu v\u00fdrobku a\u00a0spotrebitelia m\u00f4\u017eu nadobudn\u00fa\u0165 dojem, \u017ee ide o\u00a0spont\u00e1nny n\u00e1zor konkr\u00e9tneho influencera. Je t\u00e1to praktika leg\u00e1lna? Ako je upraven\u00e1 zodpovednos\u0165 influencerov vo\u010di spotrebite\u013eom v Eur\u00f3pe? S\u00fa pravidl\u00e1 influencer marketingu rovnak\u00e9 v celej Eur\u00f3pe?<\/p>\n

Povinnos\u0165 identifikova\u0165, \u017ee ide o reklamu a\u00a0ozna\u010di\u0165 spolupr\u00e1cu<\/h2>\n

Reklama, ktor\u00e1 jasne neuv\u00e1dza svoju komer\u010dn\u00fa povahu, predstavuje pod\u013ea\u00a0 Smernice E\u00da \u010d. 2005\/29\/ES o nekal\u00fdch obchodn\u00fdch praktik\u00e1ch klamliv\u00fa obchodn\u00fa praktiku, ktor\u00e1 je zak\u00e1zan\u00e1. Prezent\u00e1cia v\u00fdrobkov a\u00a0slu\u017eieb influencerom na soci\u00e1lnych sie\u0165ach na prv\u00fd poh\u013ead zvy\u010dajne nep\u00f4sob\u00ed ako priama reklama, av\u0161ak ak to \u00a0influencer rob\u00ed \u00a0za odmenu, ide o\u00a0reklamu. Pokia\u013e teda influencer vo svojom pr\u00edspevku jasne a zrozumite\u013ene neuv\u00e1dza, \u017ee ide o reklamu, m\u00f4\u017eeme hovori\u0165 o\u00a0zak\u00e1zanej nekalej obchodnej praktike. Influenceri z\u00e1rove\u0148 musia zverejni\u0165 pre ktor\u00fa spolo\u010dnos\u0165 komer\u010dn\u00fa komunik\u00e1ciu uskuto\u010d\u0148uj\u00fa, ako i\u00a0svoj obchodn\u00fd vz\u0165ah k\u00a0nej. T\u00e1to povinnos\u0165 im vypl\u00fdva zo Smernice o elektronickom obchode \u010d. 2000\/31\/ES a Smernice o audiovizu\u00e1lnych medi\u00e1lnych slu\u017eb\u00e1ch \u010d. 2018\/1808.<\/p>\n

M\u00f4\u017eu by\u0165 influenceri zodpovedn\u00ed za nedodanie a vady v\u00fdrobkov a\u00a0slu\u017eieb, ktor\u00e9 propaguj\u00fa?<\/h2>\n

Influenceri, ktor\u00ed prezentuj\u00fa produkty alebo slu\u017eby nenes\u00fa priamu zodpovednos\u0165, ak sa vyskytne probl\u00e9m s objedn\u00e1vkou. Ak spotrebite\u013e nedostane objedn\u00e1vku alebo dostane vadn\u00fd v\u00fdrobok mus\u00ed kontaktova\u0165 pred\u00e1vaj\u00faceho, ktor\u00fd je v\u00fdlu\u010dne za objedn\u00e1vku zodpovedn\u00fd.<\/p>\n

Jedinou v\u00fdnimkou s\u00fa influenceri v\u00a0poz\u00edcii pred\u00e1vaj\u00facich, ktor\u00ed si vytvorili vlastn\u00fa zna\u010dku (napr. \u0161perkov, oble\u010denia alebo mejkapu).<\/p>\n

Nov\u00fd r\u00e1mec pre poskytovanie digit\u00e1lnych slu\u017eieb predstavuj\u00fa pripravovan\u00fd Akt o\u00a0digit\u00e1lnych trhoch a\u00a0Akt o\u00a0digit\u00e1lnych slu\u017eb\u00e1ch, na z\u00e1klade ktor\u00fdch bud\u00fa musie\u0165 platformy soci\u00e1lnych m\u00e9di\u00ed zabezpe\u010di\u0165 transparentnej\u0161ie fungovanie ich obsahov\u00fdch algoritmov, monitorova\u0165 pr\u00edspevky a v pr\u00edpade potreby ich odstra\u0148ova\u0165 alebo dokonca pozastavi\u0165 \u00fa\u010dty. Influenceri zase bud\u00fa musie\u0165 ako tvorcovia obsahu prija\u0165 v\u00e4\u010d\u0161iu zodpovednos\u0165 za obsah, ktor\u00fd zverej\u0148uj\u00fa online a zabezpe\u010di\u0165, aby nebol zav\u00e1dzaj\u00faci a\u00a0nez\u00e1konn\u00fd.<\/p>\n

Tu s\u00fa niektor\u00e9 problematick\u00e9 obchodn\u00e9 praktiky influencer marketingu zaznamenan\u00e9 sie\u0165ou ECC-Net:<\/h2>\n