Prevádzkovateľ internetovej pasce odsúdený na trest odňatia slobody

Európski spotrebitelia sa na nás aj naďalej vo zvýšenej miere obracajú kvôli nechcene predplateným službám ako sú napríklad internetové zoznamky, online jazykové kurzy či pravidelné doručovanie kozmetických produktov. Spotrebiteľov lákajú výhodnou cenou na skúšku produktu či služby a následne im z platobných kariet sťahujú výrazne vyššie platby, preto ich označujeme ako internetové pasce. To že ide o veľký problém nielen na Slovensku, ale aj iných krajinách ilustruje správa od Európskeho spotrebiteľského centra v Dánsku, ktoré nás informovalo o prvom známom rozsudku v rámci EÚ.

Internetová pasca poškodila tisíce spotrebiteľov

Ak na internete kliknete na odkaz typu „Gratulujeme vyhrali ste cenu“, takmer vždy ide o podvod. Riaditeľa spoločnosti, ktorá viedla reklamnú kampaň pre internetovú stránku so skrytým predplatným odsúdil dánsky súd na dvojročný trest odňatia slobody. V rozsudku súd zdôraznil, že internetová pasca za 7 mesiacov poškodila 8 000 spotrebiteľov a podvod dosiahol výšku 493 000 EUR.

Gratulujeme vyhrali ste cenu!

Odsúdený riaditeľ spoločnosti v roku 2015 realizoval na internete a sociálnych sieťach reklamnú kampaň s názvom „Vyhrajte iPhone“. Aby prilákal čo najviac spotrebiteľov na webovú stránku, v reklame ponúkal možnosť vyhrať  iPhone za veľmi malý poplatok. Po kliknutí na reklamu boli spotrebitelia presmerovaní na webovú stránku kampane, kde vyplnili registračný formulár a zadali platobné údaje zo svojej karty na úhradu sumy približne 0,60 EUR. V dolnej časti stránky však bolo malým písmom uvedené, že zaplatením súčasne akceptujú predplatné iných webových stránok s mesačným poplatkom. Po dokončení registrácie im bol na základe zadaných údajov z platobných kariet sťahovaný mesačný poplatok za predplatné vo výške približne 66 EUR.

Odporúčania čo robiť v prípade, že ste sa ocitli v podobnej situácii ako dánski spotrebitelia nájdete v článku na našej stránke.

Čo je to internetová pasca?

Problém začne obvykle zobrazením reklamy, ktorá láka na mimoriadne výhodné služby zaplatením veľmi malej sumy. Pri registrácii sa iba malým písmom objaví informácia, že pri platbe si tiež objednávate predplatné iných služieb. Pri niektorých internetových pascách sa táto informácia neobjaví vôbec. Stáva sa tiež, že si službu predplatíte na dlhšiu dobu ako je uvedené v zhrnutí objednávky.

Typickým prípadom, s ktorým sa na nás obracajú slovenskí spotrebitelia sú internetové zoznamky. Tie propagujú registráciu na mesačnú skúšku zoznamovacích služieb v cene 15 EUR. Po vyplnení registračného formulára a po zadaní údajov z platobnej karty je spotrebiteľom bez upozornenia stiahnutá suma 45 EUR. Prevádzkovateľ internetovej zoznamky spotrebiteľov následne odkazuje na všeobecné obchodné podmienky, podľa ktorých  je cena 15 EUR/ mesiac iba pri objednaní 3 mesačného predplatného.

Kedy nejde o internetovú pascu?

Zmluvy uzatvorené online môžete zrušiť v lehote na odstúpenie od zmluvy uzavretej na diaľku, ktorá je 14 dní. Ak sa má na základe zmluvy začať poskytovanie služby pred uplynutím tejto lehoty alebo ak chete využívať službu pred uplynutím tejto lehoty, prevádzkovateľ služby je povinný

  • poučiť vás o tom, že ak súhlasíte so začatím poskytovania služby skôr ako uplynie lehota na odstúpenie od zmluvy, strácate právo na odstúpenie od zmluvy, a
  • vyžiadať si od vás výslovný súhlas so začatím poskytovania služby pred uplynutím lehoty na odstúpenie od zmluvy.

Ak vás stránka pri registrácii výslovne informuje, že súhlasíte so začatím poskytovania služby pred uplynutím lehoty 14 dní a že tým strácate právo na odstúpenie od zmluvy,  nejde o internetovú pascu. Udelenie takéhoto súhlasu by bolo najlepšie preukázateľné zakliknutím samostatného políčka obdobne ako je to pri udelení súhlasu spotrebiteľa so všeobecnými obchodnými podmienkami.

Odporúčané články

Deň Európy: Sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net od začiatku pandémie COVID-19 zachránila spotrebiteľom viac ako 4 milióny eur

Vďaka sieti európskych spotrebiteľských centier ECC-Net sa spotrebiteľom, ktorých práva boli porušené v dôsledku pandémie COVID-19 podarilo získať späť 4 milióny eur.

Mimoriadne COVID moratórium pre leteckého dopravcu Smartwings sa skončilo

Od 15. apríla 2021 môžeme v spolupráci s Európskym spotrebiteľským centrom v ČR znovu začať vybavovať prípady voči spoločnosti Smartwings.

Dropshipping

Čo potrebujete vedieť o dropshippingu a internetových nákupných galériách

Objednali ste si zásielku zo slovenského internetového obchodu a jej doručovanie trvalo niekoľko týždňov? Navyše ste zistili, že vám ju internetový …
Zobraziť článok