Nové pravidlá pri nakupovaní z tretích krajín

Nové pravidlá platenia dane z pridanej hodnoty (DPH) pri cezhraničnom elektronickom obchode, ktoré sú platné od 1. júla 2021,  sú zamerané na boj proti daňovým podvodom, zjednodušenie online obchodu medzi členskými štátmi EÚ a posilnenie spravodlivosti medzi európskymi a mimoeurópskymi predajcami.

DPH od prvého eura za nákupy mimo Európskej únie

Ak ste si ako spotrebiteľ do 30. júna 2021 objednali z tretej krajiny tovar v cene do 22 EUR, vyhli ste sa plateniu dane z pridanej hodnoty  (DPH).  DPH sa po novom platí od prvého eura za akýkoľvek nákup na internete z e-shopu prevádzkovaného mimo Európskej únie. Výnimka pre nákupy, ktorých hodnota nepresahovala sumu 22 EUR je zrušená.  Znamená to, že každý online nákup z tretích krajín podlieha DPH a v niektorých prípadoch aj colnému poplatku. Tieto náklady zväčša platíme pri dodaní tovaru priamo kuriérovi, ktorý vykonáva administratívne úkony spojené s týmto procesom za poplatok.

Ak je predajca so sídlom mimo krajín EÚ zapojený do schémy IOSS (Import One Stop Shop – osobitná úprava predaja na diaľku) daň zaplatíte priamo pri online platbe, bez toho, aby bol váš tovar zadržaný colným úradom. Predávajúci majú pridelené osobitné číslo IOSS, ktoré vám alebo prepravcovi tovaru predávajúci alebo sprostredkovateľ predaja poskytne. IOSS číslo sa začína písmenami IM a niektoré platformy ho uvádzajú napríklad na faktúre. Číslo je potrebné uviesť v colnom vyhlásení. Ak zaplatíte DPH týmto spôsobom a IOSS číslo bude uvedené v colnom vyhlásení, nebudete už pri reálnom dovoze platiť žiadny colný poplatok.

Ak predajca alebo sprostredkovateľ predaja na diaľku nie je registrovaný v niektorom členskom štáte, DPH zaplatíte priamo colným orgánom v krajine skončenia prepravy, a to buď pri podávaní colného vyhlásenia alebo zaplatením prepravcovi tovaru, ktorý bude mať na to vydané povolenie od colných orgánov.

Pravidlá pre clo sa nemenia

Clo sa vyrubí až pri zásielke, ktorej hodnota presiahne 150 eur. Pri objednávkach do 150 EUR clo neplatíte. Objednávka do 150 EUR znamená, že ide o cenu bez DPH,  nákladov na prepravu a poistenie, ak sú uvedené ako osobitné položky na doklade o kúpe.

V prípade zásielok s hodnotou presahujúcou 150 EUR si pozorne prečítajte obchodné podmienky na stránke predávajúceho, kde by mal predávajúci uvádzať, či sú daň alebo colný poplatok započítané v cene produktu, alebo ich bude spotrebiteľ platiť pri preberaní tovaru.

Objednávka vám môže byť doručovaná z 3. krajiny aj v prípade, ak ste si ju zakúpili zo slovenského
e-shopu, ktorý funguje na princípe dropshipingu. V prípade, že dodávateľ sídli v tretej krajine aj tu platí pre internetový obchod povinnosť poskytnúť presné informácie o konečnej cene objednávky. Tá musí zahŕňať aj prípadné poplatky súvisiace s clom a DPH. V praxi sa to nedeje a spotrebitelia sú pri doručení zásielky nepríjemne prekvapení colnými nákladmi.

Ak ste pred odoslaním objednávky nedostali informáciu, že zásielku musíte precliť resp. uhradiť DPH, balík môžete odmietnuť a vzniká vám aj nárok na vrátenie kúpnej ceny. Za vrátenie zásielky a peňazí je zodpovedný e-shop, cez ktorý ste si tovar objednali.

Ako zistiť či ide o internetovú nákupnú galériu?

Preklikajte sa diskusiami

Skôr, než sa rozhodnete pre nákup cez internet, skúste si vyhľadať názov internetového obchodu spolu so slovom „recenzia“ alebo „diskusia“. Na internetových diskusných fórach si môžete prečítať názory viacerých zákazníkov a takto zistiť, či boli s daným e-shopom naozaj spokojní.

Neurčité dodacie lehoty

Ak uvažujete o objednaní tovaru zo slovenského internetového obchodu, pravdepodobne očakávate rýchle dodanie.  Termín dodania tovaru je popri informácii o cene a parametroch výrobku jeden z najpodstatnejších údajov, ktorý zásadne ovplyvňuje nákupné rozhodnutie spotrebiteľov. Pretože e-shopy využívajúce obchodný model dropshippingu nemajú kontrolu nad dodacími lehotami, na svojich stránkach uvádzajú zväčša dodanie v rozmedzí 10-40 pracovných dní, čo častokrát navyše nezodpovedá realite.

Zistite kontaktné údaje internetového obchodu

Každý internetový obchod by mal mať na svojej stránke uvedené kontaktné údaje, a to názov a sídlo firmy. Pokiaľ tieto údaje chýbajú, je to dosť vážny problém, pretože v prípade reklamácie nebudete vedieť, kam a komu máte reklamovaný produkt odoslať.

Adresa na vrátenie v paneláku

Nachádza sa adresa na vrátenie zásielok v rodinnom dome alebo v paneláku alebo centre mesta? V týchto prípadoch je veľká šanca, že ide o internetovú nákupnú galériu. Adresu a vzhľad budovy, ktorá je určená pre vrátenie zásielok si jednoducho viete pozrieť napríklad cez online mapové služby.

Neoriginálne fotky produktov

Internetové nákupné galérie nepoužívajú originálne fotky ponúkaných tovarov, preto si na základe obrázkov k produktu napríklad cez službu Google Obrázky viete vyhľadať aj iné obchody, ktoré ponúkajú vami vybraný výrobok.

Pozorne si prečítajte obchodné podmienky

Ak internetový obchod prešiel prvými dvoma testami, ale niečo sa vám predsa len nezdá, pozorne si pred kúpou prečítajte obchodné podmienky. Aj keď na to každý nemá trpezlivosť, oplatí sa to.

Odporúčané články

Spotrebiteľský sprievodca letnou dovolenkou počas pandémie

Už je to poriadne dlho odkedy sme mali bezstarostnú dovolenku v zahraničí a neistota, či bude dovolenka bezpečná pokračuje aj …
Zobraziť článok

Tipy ako neprísť o peniaze a radosť z dovolenky

Po stresujúcom roku prichádza príležitosť užiť si voľný čas počas letných dovoleniek. Mnohí z nás si to spájajú najmä s pobytom pri …
Zobraziť článok

Deň Európy: Sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net od začiatku pandémie COVID-19 zachránila spotrebiteľom viac ako 4 milióny eur

Vďaka sieti európskych spotrebiteľských centier ECC-Net sa spotrebiteľom, ktorých práva boli porušené v dôsledku pandémie COVID-19 podarilo získať späť 4 milióny eur.