Internetové nakupovanie je na vzostupe a spotrebitelia čoraz častejšie využívajú výhody jednotného európskeho digitálneho trhu. Štatistiky však ukazujú, že priamo úmerne s internetovým nakupovaním tovarov a služieb vzrastá aj počet internetových podvodov. Z prieskumu eurobarometra zameraného na počítačovú kriminalitu vyplýva, že každý dvanásty používateľ internetu v EÚ sa stal obeťou internetového podvodu a každý ôsmy čelil krádeži osobných údajov.
Sieť európskych spotrebiteľských centier (ESC) vypracovala správu – Podvody v cezhraničnom elektronickom obchode, v ktorej upozornila na problémy a riziká, ktorým čelia spotrebitelia pri nakupovaní on-line a zároveň im poskytla tipy a praktické rady, ako ich rozpoznať a vyhnúť sa im.
Typické internetové podvody
Zo správy vyplýva, že medzi podvody, s ktorými sa spotrebitelia obracajú na ESC najčastejšie patrí nákup z internetových obchodov ponúkajúcich lacnú elektroniku, jazdené vozidlá z iných krajín EÚ, ponuka rôznych bezplatných trial služieb, ktoré sú v skutočnosti platenými registráciami, phishing, internetové zoznamky alebo podvodné predaje vstupeniek na športové a kultúrne udalosti.
Podvodníci si čoraz viac dávajú záležať aby ich „služby“ vyzerali čo najdôveryhodnejšie. Silnejúcim fenoménom je on-line ponuka falšovaného tovaru. Spotrebiteľ nájde veľmi dobrú cenovú ponuku na webe, ktorý vyzerá ako e-shop oficiálneho distribútora. Aj webová adresa vyzerá vierohodne. Nižšia cena je odôvodnená tým, že daný e-shop je outlet. Spotrebiteľ si objedná tovar a zaplatí prevodom.
Slovenský spotrebiteľ sa rozhodol pre nákup značkového oblečenia z „internetového obchodu“ z Veľkej Británie. Na dôveryhodne vyzerajúcej webovej stránke si objednal tovar a zaplatil zaň vopred prevodom na účet. Po doručení zistil, že kvalitatívne nezodpovedá tovaru, ktorý bol prezentovaný na webstránke a že mu bol doručený falzifikát. Spotrebiteľ chcel od zmluvy odstúpiť. Nakoľko nebolo možné zistiť adresu „internetového obchodu“ a podvodník po obdržaní platby prestal komunikovať, vrátenie kúpnej ceny bolo nepravdepodobné.
Môže ESC riešiť internetové podvody?
Úlohou siete ESC je predovšetkým poskytnúť poradenstvo a pomoc pri riešení spotrebiteľských sporov s poctivými obchodníkmi. V prípade podvodu sú naše právomoci obmedzené, pretože nie je možné kontaktovať predávajúceho. Vo väčšine podobných prípadov sú kontaktné údaje falošné alebo nie sú zverejnené vôbec. Spotrebiteľom vždy odporúčame , aby sa obrátili na orgány činné v trestnom konaní a v prípade, že platili kartou aby využili službu chargeback.
Odporúčané články
Deň bezpečného internetu – výzva pre influencerov
Deň bezpečného internetu – 6. február 2024, ktorý je zameraný na propagáciu online bezpečnosti a zodpovedného používania internetu, je skvelou …
Zobraziť článok
Zasielanie neobjednaných balíkov na dobierku
Dobierkoví podvodníci čakajú kto sa nachytá a zaplatí za balík, ktorý si neobjednal. Stavili najmä na to, že mnohí ľudia …
Zobraziť článok
Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2023
Rok 2023 bol pre nás plný skvelých aktivít a projektov, ktoré sa zamerali na zlepšenie povedomia spotrebiteľov a boj proti …
Zobraziť článok