Na čo si dať pozor pri zoznamovaní sa online

Práve v období pandémie, keď sme už dlhý čas doma, sú možnosti zoznámenia značne obmedzené. Zoznámiť sa online sa zdá byť ako jediná možnosť. Pozor však na riziká. Pri hľadaní svojej lásky online môžete prísť aj o nemalé peniaze.

Nástrahy prémiového členstva

Pri online zoznamkách je potrebné rozlišovať medzi registráciou svojho profilu, zväčša bezplatnou, a zakúpením prémiového členstva, ktoré je ponúkané spočiatku za zvýhodnenú sumu. Neskôr však môže nastať šok vo forme stiahnutia relatívne vysokej sumy z účtu zoznámenia chtivého spotrebiteľa.

Pri zakúpení prémiového členstva na online zoznamke odporúčame byť nanajvýš opatrný, pretože automatické predĺženie prémiového členstva zvykne byť pri online zoznamkách úplnou samozrejmosťou.

Problematické je, že pred automatickým predĺžením členstva nebudete informovaní, napr. emailom, o tom, že vám za chvíľu končí obdobie predplatného. Napriek tomu, pokiaľ predplatné nezrušíte s dostatočným predstihom, napr. 7 dní alebo dokonca 14 dní pred koncom predplateného obdobia, bude vám zmluva automaticky predĺžená. Informovať o možnosti zrušiť členstvo práve v tomto období nevyplýva pre prevádzkovateľov online zoznamiek zo zákona, ako je to napr. pri poistných zmluvách. Preto si musí spotrebiteľ ustrážiť čas, aby v prípade, že nechce predĺžiť zmluvu, poslal výpoveď včas.

Dôležitá je informácia vopred

Informácia o automatickom predĺžení prémiového členstva, a teda plateného členstva za plnú sumu, musí byť explicitne uvedená na stránke, keď vypĺňate údaje svojej platobnej karty. Tiež má byť uvedená aj vo všeobecných obchodných podmienkach. Z našich skúseností však vyplýva, že tie si zväčša nikto neprečíta. Informácia o automatickom predĺžení prémiového členstva má byť uvedená aj v emaile potvrdzujúcom zakúpenie členstva.

S odstúpením od zmluvy nemusíte čakať

Ak zoznamka nezodpovedá vašim predstavám hneď po prihlásení, ako skoro pri všetkých zmluvách uzatváraných online, máte možnosť odstúpiť od zmluvy v lehote 14 dní. Pokiaľ ste služby zoznamky ani nezačali využívať, prevádzkovateľ zoznamky je povinný vám vrátiť plnú zaplatenú sumu. Pokiaľ ste už služby začali používať, avšak rozhodli ste sa predsa odstúpiť od zmluvy, môže si prevádzkovateľ zoznamky nárokovať platbu za využité služby, avšak podľa rozhodnutia Európskeho súdneho dvora musí byť táto suma primeraná.

Tipy, na ktoré by ste mali pred registráciou do platených zoznamovacích služieb myslieť:

  • Nájdite si recenzie na zoznamku od iných užívateľov, napríklad zadaním do vyhľadávača „názvu zoznamky“ so slovom „skúsenosti“ alebo „recenzie“.
  • Skontrolujte, či je na stránke uvedený kontakt na jej prevádzkovateľa, na ktorom je zastihnuteľný.
  • Prečítajte si jej všeobecné zmluvné podmienky a zamerajte sa na ustanovenia o členstve. Zistite si podmienky trvania členstva a možnosti jeho ukončenia.
  • Pri zadaní údajov platobnej karty počítajte s tým, že budú uchované pre budúce platby.
  • Ak je potrebné vypovedať členstvo na online zoznamke do určitého termínu, poznačte si ho do kalendára, aby ste sa vyhli jeho automatickému predĺženiu.
  • Vymazanie svojho profilu na zoznamke väčšinou nevedie k ukončeniu registrácie na nej, preto pozorne čítajte jej všeobecné obchodné podmienky.
  • Ak krátko po registrácii zistíte, že služba nespĺňa vaše očakávania, prestaňte ju používať a okamžite písomne vypovedajte členstvo odstúpením od zmluvy (kópiu si nechajte). To vám pomôže zminimalizovať poplatok, ktorý vám za používanie zoznamky stiahne jej prevádzkovateľ.
  • Pozor si treba dávať aj na zoznamky, ktoré si účtujú poplatok za každú správu, ktorú vám zašle vaša nová známosť. Pár správ, ktoré vám zašle dobre motivovaná osoba, vás môžu stáť stovky eur. Nová spriaznená duša vám nakoniec nepribudne, ale eurá rozhodne ubudnú. Za 500 eur určite nestoja strohé a automaticky generované správy, ktorými vás „nová známosť“ atakuje.
  • V prípade problémov s online zoznamkou, ktorej prevádzkovateľ má sídlo v EÚ, na Islande, v Nórsku alebo Veľkej Británii, obráťte sa na vaše Európske spotrebiteľské centrum v SR.

Odporúčané články

Brexit: Ako sa zmenili vaše spotrebiteľské práva

Prechodné obdobie Brexitu sa skončilo a Spojené kráľovstvo s Európskou úniou uzavreli Dohodu o obchode a spolupráci, ktorá vstúpila do …
Zobraziť článok

Organizácia BEUC upozorňuje na obchodné praktiky sociálnej siete TikTok

Európska spotrebiteľská organizácia BEUC (BEUC) sa obrátila s podnetom proti sociálnej sieti TikTok na Európsku komisiu. BEUC v tlačovej správe uvádza, …
Zobraziť článok

Rok 2020 skomplikoval mnohým spotrebiteľom život: neformálna správa o aktivitách ESC

Rok 2020 sa osobitne zapíše do histórie siete Európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. Oslávili sme 15. rokov svojej činnosti počas ktorých …
Zobraziť článok