Koronavírus: Práva cestujúcich v leteckej doprave

V tomto roku boli európsky dopravný priemysel a cestujúci silno zasiahnutí vypuknutím pandémie zapríčinenej ochorením Covid-19. Ochranné opatrenia prijaté jednotlivými vládami spôsobili, že sektor leteckej dopravy je jedným z najviac postihnutých odvetví. Šíriaci sa koronavírus spôsobil zrušenie veľkého počtu letov. Situácia bola nepríjemná aj pre množstvo cestujúcich, ktorí museli cestovné plány zrušiť alebo radšej preventívne odložiť. Niektoré krajiny už uvoľňujú ochranné opatrenia a počty letov stúpajú. Zosumarizovali sme preto situácie, v ktorých sa ako cestujúci v leteckej doprave môžete v súčasnosti ocitnúť.

Čo robiť ak sa na letisko nemôžete dostať

V prípade, ak vám letecká spoločnosť let nezrušila, avšak na letisko sa nemôžete dostaviť z objektívnych dôvodov (uzatvorenie hraníc štátom, na ktorého území sa letisko nachádza), odporúčame vám, aby ste sa v prvom rade oboznámili s podmienkami leteckého dopravcu, ktorými je potrebné sa riadiť. Vzhľadom na vzniknutú situáciu môžu letecké spoločnosti osobitne upraviť nároky cestujúcich, ktorí nebudú môcť využiť letenku z dôvodu opatrení, prijatých na zabránenie šírenia koronavírusu.

Preventívne zrušene rezervácie

Ak ste sa z dôvodnej obavy z koronavírusu rozhodli nevyužiť vašu letenku, môžete požiadať leteckého dopravcu o zrušenie vašej rezervácie. Na jej zrušenie sa uplatňujú všeobecné prepravné podmienky dopravcu. Možnosť bezplatného zrušenia letu si preto overte priamo u leteckej spoločnosti, s ktorou ste mali letieť.

Niektoré letecké spoločnosti z dôvodu mimoriadnej situácie umožňujú cestujúcim bezplatnú zmenu termínu rezervácie alebo bezplatné zrušenie letenky. Tieto opatrenia vychádzajú z obchodnej politiky jednotlivých dopravcov.

Pokiaľ letecký dopravca vo svojich podmienkach také ustanovenia nemá, cestujúci môže kontaktovať leteckého dopravcu, vysvetliť mu situáciu a pokúsiť sa o dohodu, predmetom ktorej bude stornovanie letenky alebo preloženie letu na neskoršie obdobie.

Letecká spoločnosť zrušila let a namiesto peňazí ponúka voucher

V tomto prípade ide o zrušenie letu zo strany leteckej spoločnosti (čl. 5 európskeho nariadenia 261/2004) a cestujúci majú právo využiť jednu z nasledovných možností:

  • nárok na vrátenie 100% ceny letenky

alebo

  • nárok na náhradný let.

Výberom jednej z alternatív automaticky strácate nárok na druhú.

Ako cestujúci máte právo vybrať si, či chcete vrátiť peniaze alebo poukaz. To platí vo všetkých typoch dopravy pre zrušené cestovné lístky – letenky, lístky na vlak, autobus, autokar alebo trajekt.

Podľa odporúčania  Európskej komisie by mali mať poukazy minimálnu dobu platnosti jeden rok a ak ich nevyužijete, musia vám byť vrátené peniaze.

Práva cestujúcich v leteckej doprave podľa nariadenia

Práva cestujúcich v leteckej doprave upravuje nariadenie (ES) č. 261/2004, ktoré sa uplatňuje na nasledujúce situácie:

  • lety v rámci krajín EÚ
  • lety z krajín EÚ smerujúce mimo EÚ
  • lety z krajín mimo EÚ smerujúce do krajiny EÚ, ak ich prevádzkuje letecký dopravca so sídlom v EÚ

Nariadenie upravuje vaše práva v prípade zrušenia letu, veľkého meškania či odmietnutia nástupu do lietadla.

Viac o právach cestujúcich v leteckej doprave sa dozviete v našom videu

 

Leteckí dopravcovia na ktorých sa nevzťahuje nariadenie

Existujú aj cestujúci, na ktorých sa nevzťahuje nariadenie (ES) č. 261/2004. Týka sa to napríklad cestujúcich, ktorí si rezervovali lety od leteckej spoločnosti so sídlom mimo krajín EÚ. Nie je jasné, či by títo cestujúci mohli požiadať o náhradu alebo presmerovanie, ak letecký dopravca zrušil svoj let / lety. V prípade kúpy letenky od leteckého dopravcu z tretej krajiny, venujte zvýšenú pozornosť všeobecným prepravným podmienkam konkrétneho dopravcu.

 

 

Odporúčané články

KORONAVÍRUS: Internetové podvody v čase pandémie

Zrejme ste sa už stretli s reklamami, či s internetovými odkazmi na stránky, ktoré ponúkajú za výhodnú cenu rozličné produkty sľubujúce …
Zobraziť článok

Nakúpili ste a máte problém? Pozrite sa na možnosti riešenia

Na sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net sa obracajú spotrebitelia s rôznymi problémami od reklamácií deravých topánok, cez meškajúci let, až po …
Zobraziť článok

KORONAVÍRUS: Na čo si dať pozor pred cestou a počas pobytu v zahraničí

Obdobie letných dovoleniek je za nami, avšak aj jeseň má svoje čaro. Mnohí majú zakúpený jesenný pobyt doma alebo v zahraničí. …
Zobraziť článok