Európske spotrebiteľské centrum v SR v roku 2022

Rok 2022 bol po pandémii rokom návratu do normálu. Ľudia začali opäť viac cestovať a užívať si slobodu bez obmedzení. V dôsledku toho sme oproti predchádzajúcim rokom zaznamenali nárast počtu sťažností, ktoré sa týkali cestovania. Problémy s leteckými spoločnosťami často vznikali  z dôvodu, že dopravcovia, ako aj letiská, boli počas pandémie nútené znižovať počty svojich zamestnancov a následne nestíhali dostatočne rýchlo prijímať zamestnancov nových.

Štatistiky naznačujú, že v roku 2022 sa situácia nezlepšila ani pokiaľ ide o nákupy z  internetových galérií a počty nespokojných zákazníkov sa naďalej zvyšujú. Ak vás zaujme nejaký tovar na bonky.sk a suprisimo.sk, skúste si ho vyhľadať priamo na čínskych nákupných internetových stránkach. Je pravdepodobné, že ho tam nájdete za lepšiu cenu.

Ak vás zaujíma aké aktivity sme v roku 2022 stihli popri riešení spotrebiteľských sťažností, pripravili sme krátky sumár tých najzaujímavejších z nich:

Spotrebiteľské vzdelávanie

Sme radi, že sme sa po takmer dvoch rokoch mohli vrátiť aj k prezenčnej forme spotrebiteľských seminárov pre študentov stredných škôl. Počas roka sme mali možnosť, najskôr ešte v respirátoroch a neskôr už aj bez nich, príležitosť navštíviť napríklad stredné školy v Nových Zámkoch, Nitre, Žiline a ďalších mestách. V rámci Bratislavy sme privítali študentov športového gymnázia u nás v priestoroch na Ministerstve hospodárstva SR. V roku 2022 sme celkovo stihli realizovať  19 seminárov pre približne 1200 študentov.

Vedeli ste, že podľa štatistík sa tínedžeri stávajú obeťami podvodov na internete prekvapivo častejšie než ich rodičia?

Počas seminárov pre študentov stredných škôl sme sa bavili o praktikách, ktorými obchodníci vplývajú na naše nákupné rozhodovanie, digitálnych spotrebiteľských právach a o tipoch na bezpečné nakupovanie na internete. Keďže ekológia je v kurze, venujeme sa aj téme ekologických tvrdení – „greenwashing“.

Žiaci základných škôl sa zase v online priestore stretávajú so spotrebiteľskou tematikou napríklad prostredníctvom mobilných hier, ktoré obsahujú nákupy v aplikácii alebo internetové predplatné služby. Aj to je jeden z dôvodov,  prečo sme pokračovali vo vzdelávaní žiakov základných škôl na tému „na čo si dať pozor pri hraní mobilných hier“.

Účasť na podujatiach pre verejnosť a medzinárodná spolupráca

V roku 2022 sa nám podarilo zorganizovať podujatie „Česko – Slovenský deň spolupráce subjektov ARS“, ktorý sme predtým kvôli pandémii boli nútení opakovane preložiť. Cieľom bola najmä výmena skúseností týkajúcich sa riešenia domácich a cezhraničných spotrebiteľských sporov. Vzhľadom na pozitívne ohlasy plánujeme podujatie bude realizovať aj do budúcna.

Boli sme účastníkmi viacerých stretnutí v rámci siete ECC-Net, akými boli napríklad študijné návštevy partnerských centier, stretnutie centier krajín V4 a workshop pre komunikačných špecialistov centier ECC-Net.

Po pandemickej pauze sme sa na jar opäť zapojili, aj vďaka Zastúpeniu Európskej komisie na Slovensku a Kancelárii Európskeho parlamentu na Slovensku, do osláv Dňa Európy v Košiciach a v Bratislave, ktoré kvôli vojne na Ukrajine prebiehali v komornejšej atmosfére mimo hlavných námestí a nosnou témou boli najmä diskusie na aktuálne témy. Návštevníci si v našom stánku v hojnom počte zahrali našu stolnú vedomostnú hru „Spotrebiteľ v akcii“.

V rámci podujatia “Deň Európy v pohybe“ sme sa stretli s mladými spotrebiteľmi v príjemnom prostredí Mestského parku v Lučenci a v lete sa nám podarilo zavítať na pláž k bratislavskému jazeru Draždiak, kde sme pre spotrebiteľov pripravili súťažné popoludnie a vecné ceny.

Diár 2023

Nakoľko nie všetci spotrebitelia sú ochotní vzdelávať sa prostredníctvom internetu a informačných materiálov, každoročne pre spotrebiteľov pripravujeme aj informačné materiály v lákavejšej podobe akou je aj minidiár, ktorý okrem kalendárovej časti obsahuje aj textovú časť s informáciami a radami pre spotrebiteľov.

Tento rok sa nám podarilo pripraviť približne 17 000 kusov Diárov 2023 s informáciami a spotrebiteľskými radami. Minidiáre rozdávame spotrebiteľom v predvianočnom období. Vo veľkej časti sme ich distribuovali spotrebiteľom v regiónoch, a to najmä seniorom, zdravotne postihnutým spotrebiteľom ako aj členom a klientom spotrebiteľských organizácií. Do rúk spotrebiteľov sa tento materiál dostal najmä prostredníctvom organizácií ako napríklad Jednota dôchodcov Slovenska či Jednota aktívnych seniorov, Slovenský zväz zdravotne postihnutých – SZZP, spotrebiteľské združenie S.O.S. Poprad, Združenie slovenských spotrebiteľov (ZSS), Združenie občianskej sebaobrany a tiež prostredníctvom mestských úradov.

Šírenie spotrebiteľských tém v médiách

Okrem riešenia sporov sa snažíme zvyšovať povedomie spotrebiteľov o aktuálnom dianí prostredníctvom tlačových správ a rozhovorov pre tlač, rozhlas a médiá.

V závislosti od sezóny sme sa snažili propagovať témy, ktoré sú pre dané obdobie typické. V lete sme  sa na obrazovkách médií objavili s odporúčaniami pre cestujúcich a radami aké majú cestujúci možnosti riešenia problémov s leteckými spoločnosťami. V novembri sme sa podelili s divákmi a poslucháčmi o tipy a odporúčania k výpredajom. Do relácie Reflex na Markíze sme pripravovali reportáž o internetových nákupných galériách, na ktoré sa sťažuje množstvo spotrebiteľov.

Aj v roku 2023 budeme riešiť vaše spotrebiteľské prípady týkajúce sa nákupov od obchodníkov zo zahraničia. V spolupráci s partnerskými centrami siete ECC-Net sprostredkujeme mimosúdne riešenie spotrebiteľských sporov slovenských spotrebiteľov voči európskym obchodníkom a naopak. Naďalej sa budeme venovať aj zvyšovaniu spotrebiteľského povedomia na rôznych vzdelávacích aktivitách a podujatiach pre verejnosť. Aby vám nič neuniklo, sledujte nás aj na našich profiloch na sociálnych sieťach Facebook a Instagram.

Odporúčané články

Tipy ako ušetriť na lyžovačke

Ako si užiť plnohodnotnú lyžovačku a neprerobiť na tom

Lyžiarska sezóna 2022/2023, ktorá je po dvoch rokoch bez akýchkoľvek pandemických opatrení, je v plnom prúde. I keď lyžovačka nikdy …
Zobraziť článok

co potrebujete vediet o chargeback

Zaplatili ste za tovar, ktorý vám nedorazil? Využite službu chargeback!

Zaplatili ste predajcovi za tovar alebo službu platobnou kartou? Stali ste sa obeťou podvodu, doručili vám falzifikát alebo ste sa …
Zobraziť článok

black friday

BLACK FRIDAY: Tipy ako sa vyhnúť výpredajovým nástrahám

Rastúce ceny výrobkov spôsobené infláciou, rastúcimi cenami energií a nedostatkom tovarov tento rok nepochybne ovplyvnia záujem spotrebiteľov o nákupy počas …
Zobraziť článok