Čo robiť keď nie ste na dovolenke spokojní s poskytnutými ubytovacími službami

Čakali ste výhľad na more, no z izby vidíte diaľnicu? Mohli ste sa po každom sprchovaní ostať kúpať na izbe kvôli nefunkčnému odtoku? Ak ste si rezervovali ubytovanie individuálne prostredníctvom sprostredkovateľského portálu, alebo priamo na stránke hotela, v tomto článku nájdete informácie o tom, aké sú vaše spotrebiteľské práva, ak ubytovanie nezodpovedá poskytnutému opisu, či vykazuje iné vady. Pozor však v prípade, že ste si prenajali ubytovanie od súkromného prenajímateľa/fyzickej osoby – nepodnikateľa, napríklad prostredníctvom platformy Airbnb. Vtedy nejde o spotrebiteľský vzťah.

Čo robiť v prípade, ak poskytnuté ubytovanie nezodpovedá tomu, čo ste si objednali

V prípade nesúladu s ponukou a dojednanými podmienkami, ak nie ste s ubytovaním spokojní, pretože hotel bol napríklad špinavý, prechádzal rekonštrukciou alebo nefungovala klimatizácia, máte právo uplatniť si reklamáciu.  Nedostatky, bude potrebné preukázať. Odporúčame preto urobiť si fotografie alebo video, aby ste vedeli preukázať rozpor medzi skutočným stavom a ponukou ubytovania, ktoré ste si zarezervovali.

Ako teda postupovať?

Je potrebné, aby ste nahlásili problém priamo na mieste a požiadali  správcu alebo majiteľa ubytovania o písomné potvrdenie a/alebo o výmenu za izbu, ktorá spĺňa podmienky ubytovania dojednané v zmluve, prípadne v potvrdení o rezervácii. Čo najskôr tiež pošlite písomnú sťažnosť (e-mailom alebo poštou) buď priamo majiteľovi hotela alebo oddeleniu sťažností a priložte k nej dôkazy (fotografie, video). Nezabudnite uviesť, akú nápravu požadujete. Môže ísť o vrátenie konkrétnej sumy, zľavu na ďalší pobyt, či poukaz.

Ak ste si ubytovanie rezervovali prostredníctvom sprostredkovateľa, je potrebné podať písomnú sťažnosť aj sprostredkovateľovi. Môže sa totiž ukázať, že za chybu v ponuke je zodpovedný sprostredkovateľský portál.

V prípade, že ste si zakúpili zájazd v cestovnej kancelárii a zájazd nebol poskytnutý v súlade so zmluvou o zájazde, znáša zodpovednosť cestovná kancelária. V tomto prípade je potrebné reklamovať vady ubytovania aj v cestovnej kancelárií.

Ak sa vám nepodarí vyriešiť reklamáciu individuálne, môžete využiť ďalšie dostupné možnosti mimosúdneho riešenia. Ako Európske spotrebiteľské centrum v SR riešime spory s poskytovateľmi ubytovania, sprostredkovateľskými portálmi a cestovnými kanceláriami, pokiaľ majú sídlo v zahraničí v rámci krajín EÚ, alebo na Islande, v Nórsku, či vo Veľkej Británií. V prípade, že ide o slovenského poskytovateľa, odporúčame alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov.

Ako predísť sklamaniu z ubytovania

Pred samotnou rezerváciou sa neponáhľajte, ale vyhraďte si na ňu dostatočný čas. Pred kliknutím na tlačidlo „Rezervovať“ sa uistite, že ponuka vyhovuje vašim potrebám a dôkladne tiež skontrolujte údaje, ktoré ste zadali. Vo väčšine prípadov po potvrdení rezervácie už nie je možné rezerváciu bezplatne zrušiť, pokiaľ túto možnosť podmienky rezervácie neumožňujú. Ak chcete k rezervácii pridať ďalšie služby (napr. stravu,  parkovanie) alebo požadujete izbu s výhľadom na more, overte si či je uvedené zahrnuté v cene, alebo si za to musíte priplatiť.

Pozor aj na kategorizáciu hotelov v cudzine. Trojhviezdičkový hotel v Egypte nemusí zodpovedať štandardom trojhviezdičkového hotela na Slovensku.

Aby ste získali reálnejší pohľad na ubytovanie, neriaďte sa iba popisom a fotografiami na stránke ubytovania, ale pozrite si aj recenzie. Ako ďaleko je more, či aký má hotel výhľad, môžete zistiť prostredníctvom máp na internete. Mapy vám prezradia aj to, v akom teréne sa ubytovanie nachádza a akými cestami je dostupné. Na mape môžete tiež zistiť, či ubytovanie nesusedí s niečím, čo by vám vašu dovolenku mohlo znepríjemniť.

Dane a poplatky musia byť zahrnuté v cene

Hotel alebo sprostredkovateľ musí na začiatku procesu rezervácie jasne uviesť cenu vrátane všetkých povinných poplatkov a daní. Hotel vás môže po vašom príchode požiadať o zaplatenie miestnej dane, ktorej výška sa môže v jednotlivých lokalitách líšiť.

 

Odporúčané články

Nároky cestujúcich v prípade zrušenia letu z dôvodu štrajku leteckého personálu

Po dvoch rokoch pandémie, ktoré priniesli útlm cestovného ruchu, sa ľudia opäť rozcestovali na dovolenky. Cestovné obmedzenia počas pandémie spôsobili, …
Zobraziť článok

Aká je zodpovednosť influencerov voči spotrebiteľom v Európe?

Influencer je osoba, ktorá prostredníctvom sociálnych sietí vplýva na ľudí a dokáže ovplyvňovať ich správanie a myslenie. Aj v Európe sa …
Zobraziť článok

Rozmýšľali ste nad tým ako k tomu došlo a či v tom bol zámer alebo špecifická technika? Odpoveď je áno.

“Dark patterns“: Používateľské rozhrania, ktoré vás donútia k nechcenému rozhodnutiu

Rozmýšľali ste nad tým ako k tomu došlo a či v tom bol zámer alebo špecifická technika? Odpoveď je áno – zrejme ste sa stretli s tzv. “dark patterns”.