Tri príklady z roku 2016, na ktorých sa môžete poučiť

Prémiové bicykle s tragickým servisom

Nie vždy platí, že kvalita servisu zodpovedá vysokej cene výrobku. Presvedčili sa o tom aj spotrebitelia, ktorí si zo zahraničného internetového obchodu zakúpili bicykle v cene niekoľko tisíc eur a po vyskytnutí sa vady boli nútení čakať na vyriešenie reklamácií niekoľko mesiacov.

Uplatnenie reklamácie síce prebehlo hladko, no v obchodných podmienkach na stránke predávajúceho bolo uvedené, že riešenie reklamácie podlieha nemeckým zákonom, a tie nestanovujú presnú lehotu na vybavenie reklamácie.

Väčšina spotrebiteľov sa po uplynutí 30 dňovej lehoty typickej pre vybavenie reklamácie na Slovensku rozhodla ešte nejaký čas počkať, prípadne napísali do servisu značky.  Keďže komunikácia so servisom viazla a ani po 50tich dňoch nevedeli, kedy ich reklamácie vybavia, kontaktovali ESC v SR.

Z podkladov sme zistili, že obchodník smeruje svoju činnosť do členského štátu bydliska spotrebiteľov, čiže na Slovensko, a teda pri vybavení reklamácie by mal postupovať tak, ako mu to ukladajú slovenské predpisy. Reklamácia by mala byť vybavená najneskôr do 30 dní a keďže to nestihol, spotrebitelia mali právo na výmenu tovaru alebo na vrátenie peňazí. Napriek tomu nie všetci spotrebitelia požadovali vrátenie peňazí.

Obchodník si svoju chybu uznal a vzniknutý problém sa pod hrozbu zlej povesti rozhodol napraviť. Všetky reklamácie, s ktorými sa na ESC v SR obrátili spotrebitelia boli vybavené kladne, k spokojnosti zákazníkov.

Slovenský e-shop, ktorý nezvládol nápor zákazníkov

Slovenský e-shop, ktorý smeroval svoju činnosť do 29 krajín v Európe, ponúkal na svojom webovom sídle široký sortiment tovarov od elektroniky, záhradnej techniky až po bižutériu. Ponúkané výrobky spravidla nemali skladom, napriek tomu uvádzali na svojom webovom sídle opak. A tak sa stalo, že hoci platba prebehla bez problémov, vybavenie objednávky a doručenie zásielky sa neúmerne predlžovalo.

ESC v SR voči tomuto e-shopu zaregistrovalo desiatky nespokojných spotrebiteľov z celej Európy, ktorí za tovar zaplatili vopred, no nebol im doručený a e-shop im zadržiaval platby.

Prípady všetkých spotrebiteľov, ktorí využili platbu kartou, sa podarilo uzavrieť, no boli aj takí, ktorí objednávku uhradili bankovým prevodom. Do júna 2016 sa ESC v SR podarilo uzatvárať tieto prípady k spokojnosti spotrebiteľov, a to doručením tovaru alebo vrátením platby, podľa požiadaviek spotrebiteľov.  Následne sa e-shop údajne dostal do druhotnej platobnej neschopnosti a momentálne s ESC v SR nekomunikuje. Činnosť e-shopu už medzitým preveruje aj Slovenská obchodná inšpekcia, nakoľko smeroval svoju činnosť aj na zákazníkov na Slovensku.

Namiesto vysokých výnosov, hlboko v mínuse

V roku 2016 sa na ESC v SR obrátili aj spotrebitelia, ktorých prípady sa nepodarilo vyriešiť. Títo spotrebitelia sa rozhodli investovať niekoľkotisícové sumy do produktu spoločnosti, ktorá sa údajne zaoberá úschovou a ochranou informácií a súkromných dát pre korporácie, no neskôr nadobudli dojem, že sa ocitli v pyramídovej hre.

Potenciálnych investorov spoločnosť lákala vysokým zhodnotením vkladov. Užívateľom za zakúpenie licencie a poskytnutie časti kapacity na pevnom disku svojho počítača, sľubovala 250-percentný ročný výnos z hodnoty zakúpenej licencie.

V momente, keď zákazníci požiadali o vyplatenie vkladov, spoločnosť niekoľko splátok naozaj vyplatila, no vyplatenie ďalších platieb podmienila zabezpečením zapojenia nových zákazníkov. Táto obchodná stratégia sa nápadne podobá Ponziho schéme – pyramídovej hre.

Spoločnosť odmietla spolupracovať na riešení cezhraničných spotrebiteľských problémov. ESC v SR vzhľadom na výšku investícií odporučilo spotrebiteľom zvážiť možnosť riešenia sporu súdnou cestou.

 

 

 

Odporúčané články

Platobná neschopnosť spoločnosti Air Berlin: Prečítajte si naše odporúčania

Nemecký dopravca Air Berlin vyhlásil 16. augusta 2017 platobnú neschopnosť. O ďalšom postupe bude rozhodovať okresný súd Berlín – Charlottenburg. Nemecká …
Zobraziť článok

Dôkazné bremeno, pokiaľ ide o to, či a kedy boli cestujúci informovaní o zrušení dotknutého letu, spočíva na leteckom dopravcovi

Spotrebitelia si on-line rezervovali let Viedeň – Londýn – Rio de Janeiro a späť. Odlet prvého letu bol plánovaný na …
Zobraziť článok

Problémy s letom? 5 krokov ako získať odškodné

Nepríjemnosti súvisiace s meškaním letu, jeho zrušením alebo odmietnutím nástupu do lietadla môže zmierniť finančná náhrada, ktorú by vám podľa  európskeho …
Zobraziť článok