Problémy s letom? 5 krokov ako získať odškodné

Nepríjemnosti súvisiace s meškaním letu, jeho zrušením alebo odmietnutím nástupu do lietadla môže zmierniť finančná náhrada, ktorú by vám podľa  európskeho nariadenia č. 261/2004 mala letecká spoločnosť vyplatiť. Domôcť sa odškodenia môže byť  neraz spojené s problémami.

Pripravili sme pre vás preto niekoľko jednoduchých krokov, ktoré nezaberú veľa času, sú bezplatné a výsledkom môže byť SMS s informáciou o pripísaní peňazí na váš účet.

Kontaktujte leteckú spoločnosť

Za účelom vyplatenia náhrady vám odporúčame kontaktovať leteckú spoločnosť a požiadať o vyplatenie náhrady. V sprievodnom liste je vhodné stanoviť lehotu, do ktorej požadujete o vyplatenie náhrady (aspoň 6 týždňov). Niektoré letecké spoločnosti majú na tento účel formulár na svojej webovej stránke.

Preukázanie toho, že ste kontaktovali dopravcu je dôležité

V prípade, že neviete preukázať kontaktovanie leteckej spoločnosti, môže to viesť k zbytočnému predlžovaniu lehoty na vyplatenie náhrady, nakoľko dopravca môže odpovedať, že žiadnu sťažnosť neeviduje.

Stáva sa, že niektoré letecké spoločnosti majú e-mailové adresy, z ktorých vám príde automatická odpoveď, podľa ktorej je potrebné použiť kontaktný formulár.  V takomto prípade vám odporúčame pred aj po odoslaní kontaktného formulára urobiť si jeho „prinstcreen“.  Po odoslaní formulára musí prísť na vami zadaný e-mail potvrdenie o jeho úspešnom doručení, preto skontrolujte  či vám prišlo.

Výzvu môžete zaslať leteckej spoločnosti aj písomne. V takom prípade vám odporúčame využiť doporučený spôsob zaslania sťažnosti a odložiť si podací lístok.

Využite Európsky formulár sťažnosti

Leteckú spoločnosť môžete požiadať o vyplatenie náhrady aj prostredníctvom typizovaného formulára, ktorý nájdete na stránkach Európskej komisie pod názvom Európsky formulár sťažnosti:

slovenská verzia

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_sk.pdf

anglická verzia

http://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf .

Čo nezabudnúť k žiadosti o vyplatenie náhrady priložiť?

Letecké spoločnosti obvykle vyžadujú k platbe poskytnutie nasledujúcich údajov:  IBAN, BIC, majiteľ účtu. Určite priložte aj kópiu palubných lístkov, prípadne písomné potvrdenie o príčine meškania letu, ak vám bolo vydané. 

Išlo o mimoriadnu okolnosť?

Ak letecká spoločnosť bude tvrdiť , že k udalosti došlo v dôsledku mimoriadnej okolnosti – technickej poruchy, môžete poukázať na rozhodnutie Súdneho dvora EÚ vo veci C-257/14, v ktorom sa uvádza, že pri prevádzke lietadiel sa nevyhnutne vyskytujú technické poruchy a leteckí dopravcovia sú s nimi v rámci výkonu svojich činností bežne konfrontovaní. V tejto súvislosti technické poruchy zistené počas údržby lietadiel alebo z dôvodu nedostatku takejto údržby samy osebe nemôžu predstavovať mimoriadne okolnosti.

Ak letecká spoločnosť trvá na tom, že išlo o mimoriadnu okolnosť, no nechce poskytnúť bližšie informácie, môžete kontaktovať národný orgán dozoru, v krajine kde k udalosti došlo resp. v krajine príletu, ktorý má k dispozícii informáciu o skutočnej príčine.

Ak aj napriek týmto krokom neuspejete, pošlite nám váš prípad na riešenie. Jednoducho vyplníte formulár, ktorý nájdete tu: http://www.esc-sr.sk/nase-sluzby/podanie-staznosti/.

Odporúčané články

Súdny dvor EÚ: Rozhodnutie o spoločnosti UBER

Súdny dvor EÚ dnes rozhodol, že služba UBER nepredstavuje len sprostredkovateľskú službu. Sprostredkovateľskú službu treba považovať za neoddeliteľnú súčasť celkovej …
Zobraziť článok

Vianočné trhy: Na čo si dať pozor?

Posledný víkend pred Vianocami viacerí z vás využijú nielen na nakupovanie darčekov, ale aj na návštevu vianočných trhov. Výnimočnú vianočnú atmosféru …
Zobraziť článok

Po bankrote spoločnosti Air Berlin končí aj Fly Niki. Na koho sa môžete obrátiť?

Až dodnes letecká spoločnosť Fly Niki nebola ovplyvnená bankrotom svojej materskej spoločnosti Air Berlin. Predpokladalo sa, že jej dcérsku spoločnosť …
Zobraziť článok