Problémy s letom? 5 krokov ako získať odškodné

Nepríjemnosti súvisiace s meškaním letu, jeho zrušením alebo odmietnutím nástupu do lietadla môže zmierniť finančná náhrada, ktorú by vám podľa  európskeho nariadenia č. 261/2004 mala letecká spoločnosť vyplatiť. Domôcť sa odškodenia môže byť  neraz spojené s problémami.

Pripravili sme pre vás preto niekoľko jednoduchých krokov, ktoré nezaberú veľa času, sú bezplatné a výsledkom môže byť SMS s informáciou o pripísaní peňazí na váš účet.

Kontaktujte leteckú spoločnosť

Za účelom vyplatenia náhrady vám odporúčame kontaktovať leteckú spoločnosť a požiadať o vyplatenie náhrady. V sprievodnom liste je vhodné stanoviť lehotu, do ktorej požadujete o vyplatenie náhrady (aspoň 6 týždňov). Niektoré letecké spoločnosti majú na tento účel formulár na svojej webovej stránke.

Preukázanie toho, že ste kontaktovali dopravcu je dôležité

V prípade, že neviete preukázať kontaktovanie leteckej spoločnosti, môže to viesť k zbytočnému predlžovaniu lehoty na vyplatenie náhrady, nakoľko dopravca môže odpovedať, že žiadnu sťažnosť neeviduje.

Stáva sa, že niektoré letecké spoločnosti majú e-mailové adresy, z ktorých vám príde automatická odpoveď, podľa ktorej je potrebné použiť kontaktný formulár.  V takomto prípade vám odporúčame pred aj po odoslaní kontaktného formulára urobiť si jeho „prinstcreen“.  Po odoslaní formulára musí prísť na vami zadaný e-mail potvrdenie o jeho úspešnom doručení, preto skontrolujte  či vám prišlo.

Výzvu môžete zaslať leteckej spoločnosti aj písomne. V takom prípade vám odporúčame využiť doporučený spôsob zaslania sťažnosti a odložiť si podací lístok.

Využite Európsky formulár sťažnosti

Leteckú spoločnosť môžete požiadať o vyplatenie náhrady aj prostredníctvom typizovaného formulára, ktorý nájdete na stránkach Európskej komisie pod názvom Európsky formulár sťažnosti:

slovenská verzia

http://ec.europa.eu/transport/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_sk.pdf

anglická verzia

http://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/themes/passengers/air/doc/complain_form/eu_complaint_form_en.pdf .

Čo nezabudnúť k žiadosti o vyplatenie náhrady priložiť?

Letecké spoločnosti obvykle vyžadujú k platbe poskytnutie nasledujúcich údajov:  IBAN, BIC, majiteľ účtu. Určite priložte aj kópiu palubných lístkov, prípadne písomné potvrdenie o príčine meškania letu, ak vám bolo vydané. 

Išlo o mimoriadnu okolnosť?

Ak letecká spoločnosť bude tvrdiť , že k udalosti došlo v dôsledku mimoriadnej okolnosti – technickej poruchy, môžete poukázať na rozhodnutie Súdneho dvora EÚ vo veci C-257/14, v ktorom sa uvádza, že pri prevádzke lietadiel sa nevyhnutne vyskytujú technické poruchy a leteckí dopravcovia sú s nimi v rámci výkonu svojich činností bežne konfrontovaní. V tejto súvislosti technické poruchy zistené počas údržby lietadiel alebo z dôvodu nedostatku takejto údržby samy osebe nemôžu predstavovať mimoriadne okolnosti.

Ak letecká spoločnosť trvá na tom, že išlo o mimoriadnu okolnosť, no nechce poskytnúť bližšie informácie, môžete kontaktovať národný orgán dozoru, v krajine kde k udalosti došlo resp. v krajine príletu, ktorý má k dispozícii informáciu o skutočnej príčine.

Ak aj napriek týmto krokom neuspejete, pošlite nám váš prípad na riešenie. Jednoducho vyplníte formulár, ktorý nájdete tu: http://www.esc-sr.sk/nase-sluzby/podanie-staznosti/.

Odporúčané články

Kam sa (ne)vybrať na nákupy v nedeľu?

Okrem tradičných foriem rekreácie, mnohí z nás nakupujú aj počas cestovania. Krátke víkendové výlety sú ideálnou príležitosťou na návštevu zahraničných …
Zobraziť článok

Meníme podávanie prípadov!

Sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net prechádza na nový IT systém. Z tohto dôvodu došlo aj k zmene nášho všeobecného e-mailového kontaktu. Pokiaľ …
Zobraziť článok

Potvrdenie o prijatí do opravy vs. Potvrdenie o prijatí reklamácie

Pozor na novú praktiku niektorých obchodníkov! Zaznamenali sme viacero podnetov od spotrebiteľov, ktorí sa nechali nachytať. Pokazil sa Vám zakúpený výrobok …
Zobraziť článok