Porovnávate ceny dovoleniek na internete? Pozor na zavádzajúce praktiky!

Spotrebitelia si čoraz častejšie rezervujú hotely a letenky cez internet, pričom sa stretávajú so stále väčším množstvom problémov spojených s takýmito cestovnými službami. Tieto služby v súčasnosti patria medzi tie, na ktoré sa nám spotrebitelia najčastejšie sťažujú.

Dve tretiny z kontrolovaných portálov, neuvádzalo spoľahlivé informácie o cenách

Európska komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa EÚ začali v októbri 2016 koordinovane preverovať 352 portálov na porovnávanie cien a rezerváciu ubytovania alebo cestovných lístkov v celej EÚ. Pritom zistili, že dve tretiny z kontrolovaných portálov, neuvádzalo spoľahlivé informácie o cenách. 

Dochádzalo napríklad k tomu, že v neskoršej fáze rezervačného procesu boli pridané dodatočné cenové položky bez toho, aby bol o tom spotrebiteľ jasne informovaný, alebo že propagované zvýhodnené cenové ponuky nezodpovedali žiadnej z dostupných služieb.

  • Zaplatíte skutočne toľko, koľko si myslíte?

V tretine prípadov nezodpovedala cena, ktorá sa zobrazila na začiatku, konečnej cene.

  • Ide o ponuku alebo len o nalákanie? 

V pätine prípadov nebolo skutočne možné zvýhodnené ponuky využiť.

  • Ste zmätený vy alebo je mätúca cena?

V takmer tretine prípadov nebola jasná celková cena alebo spôsob, akým bola vypočítaná.

  • Posledná lacná izba v hoteli alebo jednoducho posledná izba predávaná cez danú stránku?

 V každom štvrtom prípade sa na stránke neuvádzalo, že informácie o tom, že izby/letenky sa čoskoro vypredajú (napr. „zostávajú už len dve voľné izby“, „ponuka platí len dnes“), sa vzťahujú výlučne na danú stránku.

Čo takýmto portálom hrozí?

Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC) vyzve 235 internetových portálov, u ktorých boli zistené nezrovnalosti, a požiada ich, aby ich odstránili. Ak by tak neurobili, vnútroštátne orgány môžu iniciovať správne alebo súdne konanie, či už priamo alebo prostredníctvom vnútroštátnych súdov, v závislosti od platných vnútroštátnych právnych predpisov.

Ďalšie nezrovnalosti

Pri preverovaní bol odhalený celý rad nezrovnalostí, pokiaľ ide o porovnávacie nástroje na internete. Ďalšie nezrovnalosti, ktoré zistili orgány na ochranu spotrebiteľa, sa týkali:

  • totožnosti poskytovateľov: Viac ako pätina portálov uvádzalo len obmedzené informácie (napr. meno, adresu spoločnosti), a 4 % neposkytovali vôbec žiadne informácie;

  • procesu hodnotenia používateľmi: 21,3 % portálov prezentovalo hodnotenia spotrebiteľov nejasne alebo netransparentne (a/alebo tieto hodnotenia zahŕňali prvky, ktoré by mohli spochybňovať ich pravdivosť);

  • rozsahu porovnania: na 10,5 % portálov chýbali dôležité informácie, ktoré boli pre porovnanie podstatné.

Najmenej problematická bola prezentácia reklamy a marketingu. Tento typ nezrovnalosti sa vyskytoval len na 2,8 % internetových portálov.

Odporúčané články

MT-nábytok končí: Čo robiť s nevybavenými objednávkami a reklamáciami?

V utorok 11. apríla 2017 podala na seba návrh na konkurz spoločnosť Exiteria a.s. so sídlom v Brne. Táto spoločnosť prevádzkuje …
Zobraziť článok

Porovnávací prehľad EÚ v oblasti justície za rok 2017

Európska komisia zverejnila dokument Porovnávací prehľad EÚ v oblasti justície za rok 2017 („Porovnávací prehľad za rok 2017“), v ktorom …
Zobraziť článok

Koniec roamingu, posledná prekážka padla!

Používatelia mobilných telefónov od 15. júna 2017 zaplatia za hovory, textové správy a sťahovanie dát v inom členskom štáte EÚ …
Zobraziť článok