Porovnávate ceny dovoleniek na internete? Pozor na zavádzajúce praktiky!

Spotrebitelia si čoraz častejšie rezervujú hotely a letenky cez internet, pričom sa stretávajú so stále väčším množstvom problémov spojených s takýmito cestovnými službami. Tieto služby v súčasnosti patria medzi tie, na ktoré sa nám spotrebitelia najčastejšie sťažujú.

Dve tretiny z kontrolovaných portálov, neuvádzalo spoľahlivé informácie o cenách

Európska komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa EÚ začali v októbri 2016 koordinovane preverovať 352 portálov na porovnávanie cien a rezerváciu ubytovania alebo cestovných lístkov v celej EÚ. Pritom zistili, že dve tretiny z kontrolovaných portálov, neuvádzalo spoľahlivé informácie o cenách. 

Dochádzalo napríklad k tomu, že v neskoršej fáze rezervačného procesu boli pridané dodatočné cenové položky bez toho, aby bol o tom spotrebiteľ jasne informovaný, alebo že propagované zvýhodnené cenové ponuky nezodpovedali žiadnej z dostupných služieb.

  • Zaplatíte skutočne toľko, koľko si myslíte?

V tretine prípadov nezodpovedala cena, ktorá sa zobrazila na začiatku, konečnej cene.

  • Ide o ponuku alebo len o nalákanie? 

V pätine prípadov nebolo skutočne možné zvýhodnené ponuky využiť.

  • Ste zmätený vy alebo je mätúca cena?

V takmer tretine prípadov nebola jasná celková cena alebo spôsob, akým bola vypočítaná.

  • Posledná lacná izba v hoteli alebo jednoducho posledná izba predávaná cez danú stránku?

 V každom štvrtom prípade sa na stránke neuvádzalo, že informácie o tom, že izby/letenky sa čoskoro vypredajú (napr. „zostávajú už len dve voľné izby“, „ponuka platí len dnes“), sa vzťahujú výlučne na danú stránku.

Čo takýmto portálom hrozí?

Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC) vyzve 235 internetových portálov, u ktorých boli zistené nezrovnalosti, a požiada ich, aby ich odstránili. Ak by tak neurobili, vnútroštátne orgány môžu iniciovať správne alebo súdne konanie, či už priamo alebo prostredníctvom vnútroštátnych súdov, v závislosti od platných vnútroštátnych právnych predpisov.

Ďalšie nezrovnalosti

Pri preverovaní bol odhalený celý rad nezrovnalostí, pokiaľ ide o porovnávacie nástroje na internete. Ďalšie nezrovnalosti, ktoré zistili orgány na ochranu spotrebiteľa, sa týkali:

  • totožnosti poskytovateľov: Viac ako pätina portálov uvádzalo len obmedzené informácie (napr. meno, adresu spoločnosti), a 4 % neposkytovali vôbec žiadne informácie;

  • procesu hodnotenia používateľmi: 21,3 % portálov prezentovalo hodnotenia spotrebiteľov nejasne alebo netransparentne (a/alebo tieto hodnotenia zahŕňali prvky, ktoré by mohli spochybňovať ich pravdivosť);

  • rozsahu porovnania: na 10,5 % portálov chýbali dôležité informácie, ktoré boli pre porovnanie podstatné.

Najmenej problematická bola prezentácia reklamy a marketingu. Tento typ nezrovnalosti sa vyskytoval len na 2,8 % internetových portálov.

Odporúčané články

Súdny dvor EÚ: Rozhodnutie o spoločnosti UBER

Súdny dvor EÚ dnes rozhodol, že služba UBER nepredstavuje len sprostredkovateľskú službu. Sprostredkovateľskú službu treba považovať za neoddeliteľnú súčasť celkovej …
Zobraziť článok

Vianočné trhy: Na čo si dať pozor?

Posledný víkend pred Vianocami viacerí z vás využijú nielen na nakupovanie darčekov, ale aj na návštevu vianočných trhov. Výnimočnú vianočnú atmosféru …
Zobraziť článok

Po bankrote spoločnosti Air Berlin končí aj Fly Niki. Na koho sa môžete obrátiť?

Až dodnes letecká spoločnosť Fly Niki nebola ovplyvnená bankrotom svojej materskej spoločnosti Air Berlin. Predpokladalo sa, že jej dcérsku spoločnosť …
Zobraziť článok