Porovnávate ceny dovoleniek na internete? Pozor na zavádzajúce praktiky!

Spotrebitelia si čoraz častejšie rezervujú hotely a letenky cez internet, pričom sa stretávajú so stále väčším množstvom problémov spojených s takýmito cestovnými službami. Tieto služby v súčasnosti patria medzi tie, na ktoré sa nám spotrebitelia najčastejšie sťažujú.

Dve tretiny z kontrolovaných portálov, neuvádzalo spoľahlivé informácie o cenách

Európska komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa EÚ začali v októbri 2016 koordinovane preverovať 352 portálov na porovnávanie cien a rezerváciu ubytovania alebo cestovných lístkov v celej EÚ. Pritom zistili, že dve tretiny z kontrolovaných portálov, neuvádzalo spoľahlivé informácie o cenách. 

Dochádzalo napríklad k tomu, že v neskoršej fáze rezervačného procesu boli pridané dodatočné cenové položky bez toho, aby bol o tom spotrebiteľ jasne informovaný, alebo že propagované zvýhodnené cenové ponuky nezodpovedali žiadnej z dostupných služieb.

  • Zaplatíte skutočne toľko, koľko si myslíte?

V tretine prípadov nezodpovedala cena, ktorá sa zobrazila na začiatku, konečnej cene.

  • Ide o ponuku alebo len o nalákanie? 

V pätine prípadov nebolo skutočne možné zvýhodnené ponuky využiť.

  • Ste zmätený vy alebo je mätúca cena?

V takmer tretine prípadov nebola jasná celková cena alebo spôsob, akým bola vypočítaná.

  • Posledná lacná izba v hoteli alebo jednoducho posledná izba predávaná cez danú stránku?

 V každom štvrtom prípade sa na stránke neuvádzalo, že informácie o tom, že izby/letenky sa čoskoro vypredajú (napr. „zostávajú už len dve voľné izby“, „ponuka platí len dnes“), sa vzťahujú výlučne na danú stránku.

Čo takýmto portálom hrozí?

Sieť spolupráce v oblasti ochrany spotrebiteľa (CPC) vyzve 235 internetových portálov, u ktorých boli zistené nezrovnalosti, a požiada ich, aby ich odstránili. Ak by tak neurobili, vnútroštátne orgány môžu iniciovať správne alebo súdne konanie, či už priamo alebo prostredníctvom vnútroštátnych súdov, v závislosti od platných vnútroštátnych právnych predpisov.

Ďalšie nezrovnalosti

Pri preverovaní bol odhalený celý rad nezrovnalostí, pokiaľ ide o porovnávacie nástroje na internete. Ďalšie nezrovnalosti, ktoré zistili orgány na ochranu spotrebiteľa, sa týkali:

  • totožnosti poskytovateľov: Viac ako pätina portálov uvádzalo len obmedzené informácie (napr. meno, adresu spoločnosti), a 4 % neposkytovali vôbec žiadne informácie;

  • procesu hodnotenia používateľmi: 21,3 % portálov prezentovalo hodnotenia spotrebiteľov nejasne alebo netransparentne (a/alebo tieto hodnotenia zahŕňali prvky, ktoré by mohli spochybňovať ich pravdivosť);

  • rozsahu porovnania: na 10,5 % portálov chýbali dôležité informácie, ktoré boli pre porovnanie podstatné.

Najmenej problematická bola prezentácia reklamy a marketingu. Tento typ nezrovnalosti sa vyskytoval len na 2,8 % internetových portálov.

Odporúčané články

Platobná neschopnosť spoločnosti Air Berlin: Prečítajte si naše odporúčania

Nemecký dopravca Air Berlin vyhlásil 16. augusta 2017 platobnú neschopnosť. O ďalšom postupe bude rozhodovať okresný súd Berlín – Charlottenburg. Nemecká …
Zobraziť článok

Dôkazné bremeno, pokiaľ ide o to, či a kedy boli cestujúci informovaní o zrušení dotknutého letu, spočíva na leteckom dopravcovi

Spotrebitelia si on-line rezervovali let Viedeň – Londýn – Rio de Janeiro a späť. Odlet prvého letu bol plánovaný na …
Zobraziť článok

Problémy s letom? 5 krokov ako získať odškodné

Nepríjemnosti súvisiace s meškaním letu, jeho zrušením alebo odmietnutím nástupu do lietadla môže zmierniť finančná náhrada, ktorú by vám podľa  európskeho …
Zobraziť článok