Porovnávací prehľad EÚ v oblasti justície za rok 2017

Európska komisia zverejnila dokument Porovnávací prehľad EÚ v oblasti justície za rok 2017 („Porovnávací prehľad za rok 2017“), v ktorom sa porovnáva efektívnosť, kvalita a nezávislosť justičných systémov v členských štátoch EÚ.

Cieľom dokumentu je pomôcť vnútroštátnym orgánom zlepšiť efektívnosť justičných systémov.Porovnávací prehľad za rok 2017 skúma napríklad, aké ľahké či ťažké je pre spotrebiteľov získať prístup k spravodlivosti a ako postupujú pri podávaní sťažností proti spoločnostiam. Po prvýkrát je v prehľade zahrnutá aj dĺžka súdnych konaní týkajúcich sa trestných činov prania špinavých peňazí. Z porovnávacieho prehľadu za rok 2017 vyplývajú najmä nasledujúce zistenia:

Občianske a obchodné súdne konania trvajú kratšie

Trvanie konaní sa skrátilo aj v niekoľkých členských štátoch, ktorých justičné systémy sa boria s problémami. Toto zlepšenie je možné jasnejšie vidieť počas päťročného obdobia než v krátkodobom horizonte.

Presadzovanie ochrany spotrebiteľa

Členské štáty sú zodpovedné za presadzovanie právnych predpisov EÚ na ochranu spotrebiteľa. Z porovnávacieho prehľadu vyplýva, že dĺžka správnych konaní a súdnych preskúmaní v tejto oblasti sa v jednotlivých krajinách značne líši. Takisto ukazuje, že mnohé spotrebiteľské problémy riešia priamo orgány na ochranu spotrebiteľa a netreba sa s nimi obracať na súdy.

Boj proti praniu špinavých peňazí

Členské štáty po prvýkrát poskytli údaje v tejto oblasti tak, ako sa to od nich požaduje vo štvrtej smernici o boji proti praniu špinavých peňazí. Vyplýva z nich, že dĺžka konaní vo veci trestných činov prania špinavých peňazí sa pohybuje od necelého pol roka až po takmer tri roky.

Menej majetní občania majú obmedzený prístup k spravodlivosti

Z porovnávacieho prehľadu vyplýva, že v niektorých členských štátoch nedostávajú občania, ktorých príjem je pod hranicou chudoby, pri určitých typoch sporov žiadnu právnu pomoc.

V niektorých krajinách sa informačné a komunikačné technológie (IKT) stále používajú len v obmedzenej miere

Hoci súdy a právnici v polovici členských štátov bežne používajú IKT na vzájomnú komunikáciu, ich používanie na elektronický podpis je v prevažnej väčšine členských štátov EÚ veľmi obmedzené. Nové údaje o tom, ako právnici používajú IKT pri komunikácii so súdmi, opäť zdôrazňujú, aký význam má elektronická komunikácia pre dobré fungovanie justičných systémov.

Verejnosť vníma nezávislosť súdnictva priaznivejšie alebo rovnako

v porovnaní s rokom 2016 bol tento výsledok zaznamenaný vo viac ako dvoch tretinách členských štátov. Rovnaký trend už od roku 2010 pretrváva v oblasti vnímania podnikmi. Medzi dôvodmi toho, prečo je nezávislosť súdov a sudcov vnímaná ako nedostatočná, bolo najčastejšie uvedené zasahovanie alebo tlak zo strany vlády a politikov. V prehľade za rok 2017 sa takisto uvádzajú údaje o zárukách, ktoré jednotlivé členské štáty zaviedli, aby zaistili nezávislosť sudcov, čo naznačuje, akú veľkú dôležitosť má právny štát pre EÚ.

Normy kvality

Väčšina členských štátov zaviedla normy, v ktorých sa stanovujú lehoty alebo časový rámec, aby predišli zdĺhavým súdnym konaniam. Niektoré členské štáty s menej efektívnymi justičnými systémami však takéto normy nezaviedli.

 

Odporúčané články

Platobná neschopnosť spoločnosti Air Berlin: Prečítajte si naše odporúčania

Nemecký dopravca Air Berlin vyhlásil 16. augusta 2017 platobnú neschopnosť. O ďalšom postupe bude rozhodovať okresný súd Berlín – Charlottenburg. Nemecká …
Zobraziť článok

Dôkazné bremeno, pokiaľ ide o to, či a kedy boli cestujúci informovaní o zrušení dotknutého letu, spočíva na leteckom dopravcovi

Spotrebitelia si on-line rezervovali let Viedeň – Londýn – Rio de Janeiro a späť. Odlet prvého letu bol plánovaný na …
Zobraziť článok

Problémy s letom? 5 krokov ako získať odškodné

Nepríjemnosti súvisiace s meškaním letu, jeho zrušením alebo odmietnutím nástupu do lietadla môže zmierniť finančná náhrada, ktorú by vám podľa  európskeho …
Zobraziť článok