Európske spotrebiteľské centrum v SR bolo úspešné v 70% prípadov

Nakupovanie on-line zažíva boom. Výrazne to ovplyvnilo aj štatistické údaje siete európskych spotrebiteľských centier ECC-Net. Európske spotrebiteľské centrum v SR (ďalej len „ESC v SR“) zverejnilo svoje štatistiky pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv (15. marec).

Väčšina prípadov v roku 2016, ktorými sa ESC v SR zaoberalo, súvisela s nákupmi na internete. Ich počet päťnásobne prevýšil druhú najčastejšiu formu nakupovania, ktorou je nakupovanie v kamenných obchodoch.

Celkovo sa v roku 2016 na ESC v SR obrátilo 891 spotrebiteľov. ESC v SR poskytlo pomoc pri riešení cezhraničného spotrebiteľského sporu 439 spotrebiteľom; v danom roku ukončilo 375 prípadov s celkovou úspešnosťou 70,93 %. Riešenie jedného prípadu trvalo v priemere 59 dní.

Cezhraničné sťažnosti slovenských spotrebiteľov

 Najviac Slovákov malo cezhraničné problémy s obchodníkmi z Česka, Maďarska, Poľska a Nemecka. Spory sa najčastejšie týkali odškodnenia letových problémov cestujúcich, nevybavených reklamácií nábytku a vybavenia do domácnosti.

Úspešne sa podarilo ukončiť 74 % prípadov. Tam, kde sa nepodarilo nájsť riešenie, spotrebitelia boli informovaní o iných formách riešenia sporov.

Osobitými kategóriami sporov – bez úspešného konca – sú prípady spotrebiteľov, ktorí sa zapojili do pyramídových hier, a tiež tých, ktorí bez dostatočného overenia zaslali platbu „anonymným e -shopom“, registrovaným v tretích krajinách.

ESC v SR v takých prípadoch nie je schopné pomôcť, pretože prevádzkovatelia týchto obchodných schém spravidla nemajú akýkoľvek záujem na zmierlivom ukončení prípadov a rešpektovaní práv spotrebiteľov.

Cezhraničné sťažnosti na slovenských obchodníkov

Najviac sťažností na slovenských obchodníkov prišlo z okolitých krajín, a to Maďarska, Česka, Rakúska a Poľska. Úspešnosť riešenia týchto sťažností bola pomerne dobrá, pohybovala sa na úrovni 65 %.

Európski spotrebitelia riešili najčastejšie problematické reklamácie nábytku, vybavenia do domácnosti, elektroniky a vybavenia pre outdoorové či voľnočasové aktivity.

V najbližších dňoch Európska komisia oficiálne zverejní štatistiky za celú sieť európskych spotrebiteľských centier ECC-Net.

Ďalšia činnosť ESC v SR

ESC v SR bezplatne poskytuje informácie, poradenstvo a pomoc spotrebiteľom, ktorí majú problémy s cezhraničnými nákupmi v EÚ, na Islande alebo v Nórsku. Sieť európskych spotrebiteľských centier (ECC-Net) pozostáva z 30 centier vo všetkých 28 členských štátoch EÚ, na Islande a v Nórsku.

Aj v roku 2016 sa ESC v SR venovalo osvetovej činnosti, zameranej na spotrebiteľov i obchodníkov. Na 36 vzdelávacích seminárov prišlo vyše 1500 účastníkov z radov obchodníkov, študentov i seniorov.

Svetový deň spotrebiteľských práv: Prečo práve 15. marec?

História medzinárodného dňa spotrebiteľov sa spája s menom Johna F. Kennedyho a Deklaráciou na ochranu práv spotrebiteľov z 15. marca 1962. Táto deklarácia obsahovala štyri základné práva spotrebiteľov: právo na bezpečnosť, právo byť informovaný, právo vybrať si a právo byť vypočutý.

Organizácia Consumers International pridala v roku 1983 ďalšie štyri práva: právo na uspokojenie základných potrieb, právo na nápravu, právo na spotrebiteľské vzdelávanie a právo na zdravé životné prostredie a vyhlásila 15. marec za Svetový deň spotrebiteľských práv.

 

Odporúčané články

Pokazená dovolenka: Budete prekvapení, čo všetko je možné reklamovať

Takzvaná frankfurtská tabuľka je rozhodnutím nemeckého súdu, ktorý vyčíslil percentuálnu hodnotu jednotlivých položiek zájazdu v prípade  nedodržania sľubovaných podmienok zo …
Zobraziť článok

O malý krok bližšie k trvácnejším výrobkom

Zakúpili ste si niekedy práčku, ktorá tesne po uplynutí dvojročnej záruky prestala fungovať? Naštvalo by vás, ak by ste po …
Zobraziť článok

Náš nový blog konečne dorazil! Tentokrát na tému Dolcebanana

Príbehy spotrebiteľov, ktorí si nechtiac objednajú falzifikát ponúkaný za výhodnú cenu, či dopravu zdarma, sú vždy veľmi podobné.  Prečítajte si …
Zobraziť článok